Gå til innhold

Nødvendighet for depressiv tilstand?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gulrota

Energiløs og konstant sliten kanskje,selv hva man gjør får man ikke kreftene igjen...

Hmmm... så depresjon har mer med en opplevelse av fysisk energiløshet og slitenhet å gjøre... enn eksempelvis tristhet og mørkhet....

Hmmm.. jeg tenkte kanskje at energiløshet var noe noen kunne oppleve, men ikke alle depressive...

Jeg tenkte kanskje at et mørkt syn på det meste var det som særpreget en depressiv tilstand, at det var dette som var felles...

Men kanskje tar jeg feil...

Man jo nemlig se meget mørkt på verden og likefullt ha mye energi. Men da er man altså ikke deprimert?

Hmmm... så depresjon har mer med en opplevelse av fysisk energiløshet og slitenhet å gjøre... enn eksempelvis tristhet og mørkhet....

Hmmm.. jeg tenkte kanskje at energiløshet var noe noen kunne oppleve, men ikke alle depressive...

Jeg tenkte kanskje at et mørkt syn på det meste var det som særpreget en depressiv tilstand, at det var dette som var felles...

Men kanskje tar jeg feil...

Man jo nemlig se meget mørkt på verden og likefullt ha mye energi. Men da er man altså ikke deprimert?

Ble litt forvirret nå...

Tror nok at i tilegg til energiløshet og tretthet,ser man mørkt på det,hvem gidder å smile å se lyst på livet når man ligger "ufrivillig" på sofaen,i usynlige lenker?

Tror man kan være deppa om man ser mørkt på ting,uten å være sliten..osv og.

Men jeg tror at ser man mørkt på ting hele tiden,blir man vel sliten av det og...

Annonse

Gjest gulrota

Ble litt forvirret nå...

Tror nok at i tilegg til energiløshet og tretthet,ser man mørkt på det,hvem gidder å smile å se lyst på livet når man ligger "ufrivillig" på sofaen,i usynlige lenker?

Tror man kan være deppa om man ser mørkt på ting,uten å være sliten..osv og.

Men jeg tror at ser man mørkt på ting hele tiden,blir man vel sliten av det og...

Det jeg egentlig spør om, er om det finnes et nødvendig kriterium for å bli diagnostisert som depressiv? Eller om depressiv tilstand er en mer vag tilstand som har mange ulike innfallsvinkler, og at det ikke finnes noe som er felles for alle med en depressiv diagnose?

Nils Håvard Dahl, psykiater

De tre sentrale symptomene er:

Tristhet, initiativløshet og anhedoni ( manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en).

For å få diagnosen må minst to av disse tre være til stede. (En er nok om den er ekstremt sterkt til stede).

Det er et varighetskriterium på 2 uker.

Gjest gulrota

Tristhet, initiativløshet og anhedoni ( manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gleder en).

For å få diagnosen må minst to av disse tre være til stede. (En er nok om den er ekstremt sterkt til stede).

Tusen takk for fint svar.

Det jeg egentlig spør om, er om det finnes et nødvendig kriterium for å bli diagnostisert som depressiv? Eller om depressiv tilstand er en mer vag tilstand som har mange ulike innfallsvinkler, og at det ikke finnes noe som er felles for alle med en depressiv diagnose?

Jeg tror nok det er mange ulike kriterier for å bli diagnostisert som depressiv,ikke nødvendigvis at det må være "nødvendigheter" til stede,folk er ulike og derfor er symptomene forskjellige fra person til person...

Men det helsevesenet må gå ut ifra og jobbe etter,er jo hva individet selv forteller og jobbe deretter.

En som er deppe er selv kapabel til å sette ord på det,ingen andre kan si "du er deppa",uten at man er det.

Forsto jeg rett nå?

Gjest askepott81

Ledsages depressivitet oftest av tristhet?

Hva med likegyldighet da?

Ved alvorlig depresjon - er man som regel trist eller likegyldig?

Personlig blir jeg tristere og tristere jo dypere depresjonen er - inntil en viss grense - da tipper det over til likegyldighet.

Når depresjonen blir mildere, bli jeg mindre og mindre likegyldig, noe som erstattes av tristhet igjen.

Er det vanlig?

Gjest gulrota

Jeg tror nok det er mange ulike kriterier for å bli diagnostisert som depressiv,ikke nødvendigvis at det må være "nødvendigheter" til stede,folk er ulike og derfor er symptomene forskjellige fra person til person...

Men det helsevesenet må gå ut ifra og jobbe etter,er jo hva individet selv forteller og jobbe deretter.

En som er deppe er selv kapabel til å sette ord på det,ingen andre kan si "du er deppa",uten at man er det.

Forsto jeg rett nå?

Depressiv tilstand er en diagnose. Derfor har den kriterier. NHD har svart på dette nå.

Annonse

Energiløs og konstant sliten kanskje,selv hva man gjør får man ikke kreftene igjen...

Det tok lang tid før de fant ut at jeg var deprimert. Dette for mitt hovedsymptom var dårlig konsentrasjon (ingen kons), men lite tristhet. Dette er vistnok vanlig blant deprimerte menn..

Det tok lang tid før de fant ut at jeg var deprimert. Dette for mitt hovedsymptom var dårlig konsentrasjon (ingen kons), men lite tristhet. Dette er vistnok vanlig blant deprimerte menn..

Ja det arter seg ulikt hos folk,noen menn blir irritable også når de er deprimerte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...