bibben Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Hvordan går man frem for å få rette opp feil i journalen ved sin DPS? Etter en kort førstegangssamtale tenker man kanskje ikke på å be om å få lese journalnotatet før deg endelig lagres. MEN når dette inneholder faktiske feil, som således vil følge en i veien videre i systemet, bør det vel kunne rettes opp? Hvordan går jeg frem for å be om slike rettelser? Jeg vil nødig virke kritisk og kranglevoren, jeg vil bare at det som står om meg stemmer med de faktiske forhold. Jeg håper du kan svare meg på dette NHD. På forhånd takk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Helt klare faktiske feil endres raskt bare du gir beskjed. Ring eller skriv til behandleren. 0 Siter
Gjest gulrota Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Helt klare faktiske feil endres raskt bare du gir beskjed. Ring eller skriv til behandleren. En journal er legens observasjon av pasienten, og således i mange psykiatriske tilfeller totalt verdiløs. 0 Siter
Gjest gulrota Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 En journal er legens observasjon av pasienten, og således i mange psykiatriske tilfeller totalt verdiløs. Jeg er mer nyansert enn det forrige innlegget vitner om. Men jeg har opplevd en del faktiske journalfeil, ting jeg absolutt ikke har ment, som likefullt legen har journalført. Selvsagt kan man jo gå tilbake i ettertid å be om endring eller sletting. Men det er viktig å være klar over at en journal ikke er noen sannhetsvitne, det er kun legens versjon av "sannheten", selvsagt så godt legen klarer å finne ut. De skriver jo ikke ting for å motarbeide pasienten, selvsagt ikke. Men ofte er det jo veldig vanskelig å journalføre korrekt når man ikke ber pasienten om å bekrefte at det som skrives er korrekt. Jaja, dette har vel å gjøre med at pasientens selvinnsikt ikke er godt nok studert ennå innen det psykiatriske fagfelt. Når det er sagt, så finnes det leger som er veldig dyktige til å journalføre også, selvsagt. Og det er sikkert flest av dem. Men det skal ikke jeg spekulere i. Jeg ser bare at jeg nå begynner å skrive om et annet problem i psykiatrien, nemlig studiet av pasientens selvinnsikt, altså et annet tema enn det jeg tidligere har skrevet om. Og jeg kan skrive veldig mye om dette også. Men vel, jeg risikerer vel også da å bli stemplet her. Jeg vet ikke jeg. Kanskje er jeg bare en meget spesiell person. Jeg håper jo ikke det. Men man vet jo aldri. Det virker litt usannsynlig at det ikke finnes andre som meg der ute. 0 Siter
Gjest bry Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Jeg er mer nyansert enn det forrige innlegget vitner om. Men jeg har opplevd en del faktiske journalfeil, ting jeg absolutt ikke har ment, som likefullt legen har journalført. Selvsagt kan man jo gå tilbake i ettertid å be om endring eller sletting. Men det er viktig å være klar over at en journal ikke er noen sannhetsvitne, det er kun legens versjon av "sannheten", selvsagt så godt legen klarer å finne ut. De skriver jo ikke ting for å motarbeide pasienten, selvsagt ikke. Men ofte er det jo veldig vanskelig å journalføre korrekt når man ikke ber pasienten om å bekrefte at det som skrives er korrekt. Jaja, dette har vel å gjøre med at pasientens selvinnsikt ikke er godt nok studert ennå innen det psykiatriske fagfelt. Når det er sagt, så finnes det leger som er veldig dyktige til å journalføre også, selvsagt. Og det er sikkert flest av dem. Men det skal ikke jeg spekulere i. Jeg ser bare at jeg nå begynner å skrive om et annet problem i psykiatrien, nemlig studiet av pasientens selvinnsikt, altså et annet tema enn det jeg tidligere har skrevet om. Og jeg kan skrive veldig mye om dette også. Men vel, jeg risikerer vel også da å bli stemplet her. Jeg vet ikke jeg. Kanskje er jeg bare en meget spesiell person. Jeg håper jo ikke det. Men man vet jo aldri. Det virker litt usannsynlig at det ikke finnes andre som meg der ute. Men tenk deg at det sitter tre folk i et rom,hvor en person skal fortelle om seg selv. De tre skal skrive om det personen forteller,da vil det bli tre ulike tolkninger. Sånn er det med alle folk,vi tolker ting ulikt,det er intet unntak innen psykiatrien.... Så går man til ulike psykologer og blir tolket eller "analysert",kan man lett bli flere personer.. 0 Siter
Gjest vioola Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Jeg er mer nyansert enn det forrige innlegget vitner om. Men jeg har opplevd en del faktiske journalfeil, ting jeg absolutt ikke har ment, som likefullt legen har journalført. Selvsagt kan man jo gå tilbake i ettertid å be om endring eller sletting. Men det er viktig å være klar over at en journal ikke er noen sannhetsvitne, det er kun legens versjon av "sannheten", selvsagt så godt legen klarer å finne ut. De skriver jo ikke ting for å motarbeide pasienten, selvsagt ikke. Men ofte er det jo veldig vanskelig å journalføre korrekt når man ikke ber pasienten om å bekrefte at det som skrives er korrekt. Jaja, dette har vel å gjøre med at pasientens selvinnsikt ikke er godt nok studert ennå innen det psykiatriske fagfelt. Når det er sagt, så finnes det leger som er veldig dyktige til å journalføre også, selvsagt. Og det er sikkert flest av dem. Men det skal ikke jeg spekulere i. Jeg ser bare at jeg nå begynner å skrive om et annet problem i psykiatrien, nemlig studiet av pasientens selvinnsikt, altså et annet tema enn det jeg tidligere har skrevet om. Og jeg kan skrive veldig mye om dette også. Men vel, jeg risikerer vel også da å bli stemplet her. Jeg vet ikke jeg. Kanskje er jeg bare en meget spesiell person. Jeg håper jo ikke det. Men man vet jo aldri. Det virker litt usannsynlig at det ikke finnes andre som meg der ute. ja , hvis man legger sammen mine journaler etter masse opphold på akuttavdelinger har jeg sett stort alle de diagnosene som finnes føles det som. 0 Siter
bibben Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Skrevet 17. mars 2006 Helt klare faktiske feil endres raskt bare du gir beskjed. Ring eller skriv til behandleren. Takk for raskt og nyttig svar! 0 Siter
Orio Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Jeg er mer nyansert enn det forrige innlegget vitner om. Men jeg har opplevd en del faktiske journalfeil, ting jeg absolutt ikke har ment, som likefullt legen har journalført. Selvsagt kan man jo gå tilbake i ettertid å be om endring eller sletting. Men det er viktig å være klar over at en journal ikke er noen sannhetsvitne, det er kun legens versjon av "sannheten", selvsagt så godt legen klarer å finne ut. De skriver jo ikke ting for å motarbeide pasienten, selvsagt ikke. Men ofte er det jo veldig vanskelig å journalføre korrekt når man ikke ber pasienten om å bekrefte at det som skrives er korrekt. Jaja, dette har vel å gjøre med at pasientens selvinnsikt ikke er godt nok studert ennå innen det psykiatriske fagfelt. Når det er sagt, så finnes det leger som er veldig dyktige til å journalføre også, selvsagt. Og det er sikkert flest av dem. Men det skal ikke jeg spekulere i. Jeg ser bare at jeg nå begynner å skrive om et annet problem i psykiatrien, nemlig studiet av pasientens selvinnsikt, altså et annet tema enn det jeg tidligere har skrevet om. Og jeg kan skrive veldig mye om dette også. Men vel, jeg risikerer vel også da å bli stemplet her. Jeg vet ikke jeg. Kanskje er jeg bare en meget spesiell person. Jeg håper jo ikke det. Men man vet jo aldri. Det virker litt usannsynlig at det ikke finnes andre som meg der ute. "Faktiske journalfeil" går på rene faktafeil, som navn, adresse etc. Har selv opplevd at navnet er skrevet feil, og det var det ikke noe problem å få rettet på. "Feiltolkninger" er ikke det som faktafeil. De kan derfor ikke endres. Da må det ev. gjøres et tillegg som sier noe á la "i følge pasienten er dette oppfattet feil, det h*n mente var...." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.