Gå til innhold

Medisinering av bipolar lidelse/årsak til uro

Anbefalte innlegg

Gjest ellen2
Skrevet

For to år siden ble jeg innlagt på psyk.med diagnosen manisk-depressiv lidelse med psykotiske symptomer. Dette etter å ha vært frisk i 40år!

Jeg ble medisinert med orifiril, largactil, cisordinol og sobril. Etter seks uker ble jeg skrevet ut, og jeg begynte da hos psykiater poliklinisk. Psykiateren ba meg slutte med largactil, noe jeg gjorde uten nevneverdig forskjell.

Våren og sommeren ble jeg gradvis bedre, men om vinteren fikk jeg en alvorlig depresjon. Jeg brukte da anti-depressiva, men sluttet om våren da jeg merket at jeg ble oppstemt og gjorde mange ting samtidig.

Sommeren 05 forsøkte jeg etter råd fra psykiateren å slutte med cisordinol. Jeg ble svært urolig, redd og rastløs, og måtte "tvinge meg til" å få begynne med cisordinol igjen. Samtidig måtte jeg begynne med 2sobril+1imovane for å sovne om kvelden. Dette har jeg forsøkt å slutte med i flere perioder, men det går bare ikke uten.

Så, høsten 05 la jeg meg inn på psyk på nytt, pga sterk angst som hadde vart siden sommeren. Jeg var utslitt. Jeg fikk diagnosen bipolar lidelse episode moderat depresjon og uspesifisert angstlidelse.

Inne på psyk. forandret de medisinene mine: Seponerte cisordinol til fordel for serequel, en medisin jeg overhodet ikke tålte. De byttet ut orifiril med lithium.

Da jeg bare måtte slutte helt med serequel pga. store bivirkninger (dobbeltsyn, kvalme, kriblinger i bena som ble forsøkt tatt bort med akineton, samt treg mage), så tok psykiateren derinne kontakt med psykiateren jeg ellers går til, og anbefalte lamictal. Psykiateren på psyk. sa også til meg, at det var mulig jeg burde/måtte begynne på cisordinol igjen. Jeg føler at lamictal har bedret depresjonssymptomene litt.

Så for 8 uker siden, begynte jeg å våkne i tre-fire tiden om natten, med en uutholdelig uro, fysisk og psykisk. Den varte dagen igjennom, helt til jeg tok imovane og sobril om kvelden. Jeg brukte mye sobril i denne perioden, 6pr.dag, uten at det hjalp nevneverdig. Jeg selvmedisinerte meg med largactil jeg hadde liggende, uten at det hjalp særlig heller. Jeg måtte gjentatte netter ta en ny imovane for å sovne.

For en uke siden begynte jeg med cisordinol igjen, 2x2mg om kvelden. Jeg fikk sove umiddelbart og etter noen dager ble uroen mindre. Nå trenger jeg ikke bruke sobril om dagen. Jeg er mye bedre bortsett fra kognitive bivirkninger (dårlig hukommelse/konsentrasjon).

Jeg føler at jeg svinger mye mer i humøret etter innleggelsen på psyk. Angsten har jeg fått kontroll over. Kan årsaken til at jeg svinger mere i humøret være, at jeg byttet ut orifiril med lithium (l.nivået er ok) ? Skjer det at lithium ikke virker etter hensikten på noen?

Hva er årsaken til denne forferdelig uroen, som gjør at jeg må begynne på cisordinol igjen? Kan det være bivirkning av lithium? Er det tegn på mani? Eller depresjon? Eller er det begynnende psykose? Og hvorfor virker cisordinol, men ikke sobril?

Psykiateren jeg går til mener i bunnen, at jeg bør bruke lithium og ferdig med det! Og evt. sovemedisin for å sovne. Nå bruker jeg lamictal 100mg, cisordinol 4mg, 1 imovane og 2 sobril om kvelden.

Psykiateren mener jeg heller bør bruke sobril foran cisordinol, men jeg er skeptisk til b-preparater og de virker ikke så godt?

Bør jeg ikke øke dosen av lamictal (jeg bruker 50mg morgen og kveld)? Inne på psyk. sa psykiateren der, at behandlingsdose var 200-300mg...? Psykiateren jeg går til, vil ikke øke dosen, grunnet mulige bivirkninger som kan komme da...

Jeg blir forvirret over min egen psyke/fyse og hva som virker/ikke virker og over den uroen jeg plutselig fikk uten ytre utløsende årsak. Jeg blir forvirret over ulike meninger hos ulike psykiatere. Det blir ofte diskusjoner med den psykiateren jeg har nå, senest om cisordinol. Jeg sier at jeg bryr meg ikke lengre om jeg må at en, to eller tre medisiner, bare jeg kan få et liv som er levelig.

Er det farlig å bruke cisordinol i lang tid? Fins det noen andre medisiner som kunne erstatte cisordinol? Eller må jeg bare avfinne meg med, at jeg må bruke det siden det er det som ser ut til å virke?

Er det så alvorlig å bruke cisordiol, at jeg heller burde bruke sobril og lide mere? (Skulle jo ønske jeg slapp!)

Jeg trenger en "second opinion" på alt dette...

Takknemlig for svar!

Med hilsen meg

serenity777
Skrevet

Rart at ikke psykiateren din vil beholde de medisinene som har virket best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...