Gjest Berg Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Hei alle sammen. Har et problem jeg gjerne vil ha svar på og håper noen av dere kan være behjelpelige (kanskje noen her har vært i en lignende situasjon selv?). En god venninne av meg har spiseproblemer; hun er kanskje 1.65-1.70 høy og veier i underkant av 45 kilo. Altså: jeg TROR hun har spiseproblemer for det første pga vekta, men også fordi hun hele tiden snakker om mat, er opptatt av hvor mye/lite andres vekt forandrer seg og hun kommer i forsvarsposisjon så snart noen ymter frempå at hun "kanskje er litt for tynn". Hun virker konstant uten overskudd selv om hun trener omtrent 5 ganger i uka. Jeg tror ærlig talt ikke at hun har et ønske om å se bedre ut, men at problemene hun sliter med på andre plan i livet (som jeg ikke vil komme inn på) manifisterer seg ved at hun spiser mindre. Hun snakker hele tiden om at hun er kjempeglad i mat og at hvor mye hun spiser, men hun raser ned i vekt. Hun har selvsagt vært hos legen hvor de ikke kunne finne noe feil (fysisk) på henne. Selv har jeg meget god innsikt i kosthold og ernæring, men jeg tror ikke det å gi henne spiseplaner er veien å gå her; først må hun vel innse at hun har et problem. Men hvordan tar jeg opp dette med henne uten at hun klikker helt og skyver meg fra seg? Familien kan du bare glemme; de tror alt er i skjønneste orden og hører ikke på meg uansett. Hvis noen har forslag/råd setter jeg stor pris på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mell Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Prøv å "lure" henne til å fortelle deg at hun har et problem. Hvis du klarer det må du forsikre henne på en rolig måte at du vil hjelpe henne. Prøv å forstå hvordan hun tenker, og hvorfor. Ikke kommenter ting som "du spiser alt for lite" "du er blitt så tynn" osv. det gjør bare at hun ikke vil si noe, dersom hun ikke er av den typen som vil ha masse oppmerksomhet. Er hun sånn veldig oppmerksomhetssjuk så veit jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 Hei Berg Du er bekymret for venninnen din, og det er en positiv ting at du gjerne vil hjelpe henne. Forsøk å snakke med henne om din bekymring. Det er ikke sikkert at det lykkes ved første forsøk, men det er viktig at du viser at du bryr deg, kanskje åpner hun seg mer neste gang dere snakker sammen. Forsøk å finne en god anledning (tid/sted). Ut i fra det du beskriver er det holdepunkter for å tro at hun kan ha et spiseproblem. Vekten hennes er alt for lav, og hun bør absolutt ikke miste mer vekt. Det kan selvsagt være andre årsaker til vektnedgang, men det virker som at lege alt har utelukket dette. Dersom det viser seg at hun har en spiseforstyrrelse kan du støtte henne/være med henne slik at hun oppsøker hjelp hos noen som behandler spiseproblemer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.