Gå til innhold

Når man opplever at man glemmer ord, og det man vil si/skrive...

Anbefalte innlegg

Gjest Yellow Submarine

Jeg går på SSRI for moderat depresjon.

i de siste ukene har jeg opplevd en form for blackout som gir seg utslag i når jeg skal prate eller skrive noe. Det er som om hjernen kobler ut. Jeg finner ikke ordet, eller hva jeg skulle si.

Synes det er litt skremmende da jeg alltid har hatt lett for å prate for meg. Dette føles nesten som å ha en form for afasi.l

Noen som har opplevd noe liknende?.

Fortsetter under...

Har hatt det sånn lenge jeg,tror det kommer seg av for mangen tanker i hode,alt "surrer seg sammen" oppi der,det får ulike konsekvenser...ler litt av det jeg.....=)

Tror du det er pillene du tar som gjør det,var det etter du begynte å ta dem du fikk det slik?

Eller kan det være som med meg,for mye å tenke på?

Jeg er ikke så veldig flink til å prate for meg, men har ofte problemer med å finne ordene. Det kan være enkle ord og uttrykk, og det er som om hjernen kobler ut, som du skriver. Jeg har lurt på om det er fordi jeg har lest så lite de siste årene og vært mye i "koma"/-deppressiv. Og om det er mulig å trene opp igjen. Det lurer jeg virkelig på. Håper på fagsvar her.

Jeg opplever det samme som deg. ssri er en gift, og medfører derfor bivirkninger. Jeg velger å bruke ssri og ikke alkohol og aksepterer med det at ssri påfører meg bivirkninger og plager, men jeg betrakter disse plagene som mildere enn alkoholskader.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har vært "på jakt etter" denne bivirkningen. Det var en meget rasjonell og reflektert bruker som skrev inn om dette for et par år siden.

Jeg vil gjerne at dette meldes som bivirkning.

Jeg er ikke ute etter bivirkningsmeldinger fra de som alltid får alle slags bivirkninger Jeg er ute etter reflekterte mennesker (ikke rothau) som på en analytisk måte kan vurdere og beskrive hvordan de var før og etter oppstart med SSRI vedr dette symptomet.

Det ville også være enestående om vedkommende kan rapportere igjen når SSRI-kuren er over hvorvidt dette bedret seg. Enda bedre ville det være om vedkommende deretter kunne tenke seg å gjøre et provokasjonsforsøk der en lot seg teste uten og deretter med SSRI.

..

Den gang, tidligere, kunne verken firmaet eller europeiske, offentlige bivirkningsdatabaser rapportere om denne bivirkningen på SSRI.

Annonse

Gjest Yellow Submarine

Jeg har vært "på jakt etter" denne bivirkningen. Det var en meget rasjonell og reflektert bruker som skrev inn om dette for et par år siden.

Jeg er ikke ute etter bivirkningsmeldinger fra de som alltid får alle slags bivirkninger Jeg er ute etter reflekterte mennesker (ikke rothau) som på en analytisk måte kan vurdere og beskrive hvordan de var før og etter oppstart med SSRI vedr dette symptomet.

Det ville også være enestående om vedkommende kan rapportere igjen når SSRI-kuren er over hvorvidt dette bedret seg. Enda bedre ville det være om vedkommende deretter kunne tenke seg å gjøre et provokasjonsforsøk der en lot seg teste uten og deretter med SSRI.

..

Den gang, tidligere, kunne verken firmaet eller europeiske, offentlige bivirkningsdatabaser rapportere om denne bivirkningen på SSRI.

Men hvordan vet man om dette er en bivirkning av SSRI i seg selv, eller om det skyldes stress og depresjon som mange pasienter sliter med?.

Jeg har gått på SSRI i flere år. Det er først nå i de siste ukene jeg har opplevd dette. Det KAN selvsagt ha noe med SSRI å gjøre, men det kan jeg jo ikke vite sikkert. Kanskje det rett og slett skyldes for mange bekymringer for tiden?.

Og hva med kombinasjoner av SSRI. Kan det være det som skaper dette?.

Så ja det er godt mulig at det skyldes SSRI. Men er holdepunktet sterkt nok til å melde det som bivirkning?

Er du sikker på at det ikke er depresjonen som fører til dette ?

Jeg noterte meg ned symptomer jeg hadde før jeg begynte på Cipralex, og dette var en av de. Jeg kom ofte i situasjoner hvor jeg glemte ord.

Når medisinen begynte å virke og depresjonen slapp, var dette noe av det første som forsvant.

Gjest Yellow Submarine

Er du sikker på at det ikke er depresjonen som fører til dette ?

Jeg noterte meg ned symptomer jeg hadde før jeg begynte på Cipralex, og dette var en av de. Jeg kom ofte i situasjoner hvor jeg glemte ord.

Når medisinen begynte å virke og depresjonen slapp, var dette noe av det første som forsvant.

Det kan godt være at det er depresjon. Jeg er egentlig åpen for alt som kan forklare det jeg opplever. Kanskje er det urolig søvn som gir slike utslag dagen etterpå?.

..

Men jeg har hatt det sånn hele tida, tror jeg. Både før og etter bruk av SSRI. Og går ikke på medisiner nå, ikke gått på noe på ei god stund. Så min påstand er vel at det kommer uavhengig av medisiner. Om dette stemmer vet jo ikke jeg, men lell. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...