Gå til innhold

Medinsering av bipolar lidelse/årsak til uro

Anbefalte innlegg

Gjest ellen2
Skrevet

For to år siden ble jeg brått syk (manisk) og innlagt på psyk. (Dette etter å ha vært frisk i 40 år!)Fikk etter få dager diagnosen manisk-depressiv sinnslidelse med psykotiske symptomer. Jeg ble skjermet og fikk medisiner: orifiril, cisordinol,sobril og largactil.Utskrevet etter seks uker. Jeg begynte da hos privatpraktiserende spes. i psykiatri. Psykiateren ba meg slutte med largactil, noe jeg gjorde uten noen merkbar forskjell. Første våren gikk det litt fremover, men da vinteren kom fikk jeg en alvorlig depresjon, og begynte på antidepressiva i tillegg til det andre. Om våren 05 sluttet jeg med antidepressiva straks, fordi jeg begynte å gjøre mange ting på en gang, bli snakkesalig, irritabel på tv og avis nyheter etc. Samtidig måtte jeg begynne på 2sobril7,5mg og 1imovane om kvlden for å sovne. Dette har jeg forsøkt å slutte med flere ganger uten å lykkes. Jeg sovner bare ikke uten.

Sommeren 05 forsøkte jeg også, etter råd fra psykiateren, å slutte med cisordinol. Jeg ble urolig, redd, orienterte meg dårlige, ble ukonsetrert og måtte "tvinge meg til" å få begynne på cisordinol igjen. Da jeg begynte på igjen ble jeg roligere og fungerte bedre.

Så høsten 05 la jeg meg inn på psyk. igjen pga. sterk angst. Jeg fikk diagosen bipolar lidelse episode depresjon moderat og uspesifisert angstlidelse. Derinne forandret de medisinene mine: Byttet orifiril til fordel for lithionit, cisordin til fordel for serequel, en medisin jeg overhodet ikke tålte.

Da jeg måtte slutte med serequel tok psykiateren derinne kontakt med poliklinisk psykiater og anbefalte at jeg begynte på lamictal. Til meg sa psykiateren inne på psyk at jeg kanskje burde/måtte begynne på cisordinol igjen.

Så har vinteren gått nesten, og våren er i anmars. Jeg har gjennom denne tiden brukt etterhvert 100mg.lamictal, lithionit og sobril+imovane om kvelden. Lithiumnivået er stabilt der det skal være. Men for åtte uker siden begynte jeg å våkne i tre-fire tiden om natten, med en ubeskrivelig, uutholdelig uro fysisk og psykisk. Den holdt seg dagen igjennom til kvelden at jeg tok imovane og sobril for å sovne. Det var ikke til å holde ut, jeg ble redd jeg skulle klikke hvert sekund. Jeg fikk råd av psykiateren å bruke sobril, uten at det hjalp så veldig. Jeg selvmedisinerte meg meg largactil som jeg hadde liggende. Det hajlp heller ikke.

For en uke siden begynte jeg på cisordinol igjen, 2x2mg om kvelden (etter atter harde diskusjoner med psykiateren). Jeg fikk umiddelbart sove, og etter får dager gav uroen seg for det meste. Det ble ihvertfall håndterbart. Angst er jeg ikke særlig plaget med. Jeg fikk god hjelp inne på psyk. til den og greier stort sett å ha kontroll over den og den skremmer meg ikke lenger. Ikke hindrer meg i noe heller. Jeg gjør det på "tross av" angst.

Jeg blir forvirret av ulike meninger fra forskjellige psykiatere. Jeg blir forvirret over min egen lidelse og hva som er sykdom, hva som er virkning og bivirkning av medisiner. Nå (tre siste dager)har jeg mange prosjekter igjen, eller rettere sagt impulser på prosjekter, gjøre mange ting samtidig, jeg blir veldig irritert når jeg ser tv eller leser aviser. Syns det er tåpelig det som står der. Jeg tolker dette som tegn på mani, må tvinge meg til å gå rolig og ikke rase over golvet.

Jeg lurer på hva som kan være årsaken til den uroen jeg fikk? Er det forstadige til psykose? Er det mani? Depresjon? Kan det være bivirkninger av lithionit?

Ville det hjulpet dersom jeg hadde en høyere dose lamictal?

Psykiateren jeg går til nå, vil ikke sette høyere dose. Av psykiateren inne på psyk. fikk jeg vite at 200 til 300 mg. er behandlingsdose. Psykiateren jeg går til er redd for bivirkninger.

Er det noen andre medisiner jeg kunne brukt i stedet for cisordinol, som later til å være "det eneste" som fungerer på meg. Jeg spør, fordi jeg jo egentlig ikke ønsker å ta denne medisinen pga. bivirkninger med dårligere hukommelse, konsentrasjonssvikt og skjelvinger i munnen.

Er det farlig å bruke cisordinol i lang tid? Og hva med lithionit kontra orifiril, og orifiril i kombinasjon med lamictal (som har hjulpet mot depresjon) Jeg syns jeg svinger mere i humøret etter siste innleggelsen på psyk, og lurer på om lithionit kan virke dårlig for noen eller ikke etter hensikten?

Takknemlig for noen svar på dette, da psykiateren jeg går til er svært lite interessert i å drøfte slike spørsmål. Psykiateren mener i bunnen, at jeg skal bruke lithionit "that`s it! Og evt. sovemedisin.

Takknemlig for svar!

Med vennlig hilsen meg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne var virkelig for vidrekommende.

Alt det følgende er betraktninger om hvilke forbedringer en kan drøfte, unntatt spørsmålet om Lamictal hvor jeg har en klar anbefaling.

Jeg oppfatter at Lamictaldosen kun er tatt på skjønn. Det ligger ingen serumkonsentrasjonsmåling til grunn for dosevalget.

Jeg er helt enig i at dosen bør ligge i området 200-300 mg. Serumkonsentrasjonsmåling bør gjøres (feks etter 2-3 uker på 200 mg). Lamictal er den av medisinene du bruker som har minst bivirkninger. Jeg skjønner derfor ikke logikken i at du skal bruke så lave doser av frykt for bivirkninger.

........

Behandling av din lidelse gjøres oftest med en kombinasjon av stemingsstabilisator (SS) og antipsykotika AP.

SS virker både på den aktuelle episode og forebyggende på nye.

Litium virker både i forhold til mani og depresjon. Forebyggende bør konsentrasjonen ligge på ca 0,8. Ved behandling av akutt mani, bør den ligge på 1,2.

Orfiril virker klart best mot mani. Lamictal virker klart best mot depresjon.

...

AP deles i gamle og nye. De gamle er like virksomme, men har nok mer bivirkninger, særlig i langtidsbehandling.

De nye bør være førstevalg, i hvert fall over tid og som forebygging.

Av de nye har du kun prøvd Seroquel som du ikke tålte. Jeg synes Zyprexa er et glimrende middel for ca 80%. De resterende 20% får en enorm hunger. Denne kommer tidlig, er doseuavhengig, og disse personene skal bare slutte med stoffet.

Solian og Risperdal er gode alternativer som burde overveies.

....

Mange somatiske og psykiske lidelser har søvnforstyrrelser som et symptom. Kun mani har symptomet nedsatt søvnbehov.

Det virker på meg som om du har en svært langstrakt mani som stadig blusser opp. Slikt finnes. Jeg har pasienter som har vært maniske sammenhengende i godt over et år.

.....

Jeg synes dere skal vurdere å optimalisere dosene ved kombinasjonen av litium og Lamictal.

I tillegg bør du diskutere med psykiateren din om det kan være lurt å prøve en annen ny AP enn Seroquel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...