Gå til innhold

Alternativ til cisordinol, og lithionit eller orifiril?

Anbefalte innlegg

Gjest ellen2

Jeg ble akutt syk og innlagt på psyk. for to år siden med diagnosen manisk-depressiv lidelse. Jeg var manisk. Jeg har flere ganger forsøkt å slutte med cisordinol 2x2mg om kvelden pga. dårlig hukommelse og munntørrhet. Hver gang ender det med oppvåkning i tre-firetiden om natten med ekstrem og uutholdelig uro fysisk og psykisk. Dette varer dagen og kvelden igjennom. Jeg bruker nå lamictal 100mg., lihtionit (ok serum), 2x2mg cisordinol om kvelden, samt 2sobril+1imovane for å sovne. Når jeg tar cisordinol har jeg det ganske ok bortsett fra bivirkningene. Etter at jeg sluttet med orifiril til fordel for lihtionit, opplever jeg at jeg svinger mere i mansik retning? Bør jeg tilbake til orifiril i stedet? Hva (bortsett fra sobril!) kan hjelpe mot ekstrem uro, i stedet for cisordinol?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Om du hadde det bedre på Orfiril enn på Lithionit, er det en god grunn til å skifte tilbake.

OBS: Vær klar over at et slikt skifte har konsekvenser for Lamictaldoseringen. Ved et skifte, vil Lamictal 100 mg muligens være nok.

2. Jeg vil anbefale å prøve et skifte fra Cisordinol til Zyprexa. Ville dosert Zyprexa kun om kvelden. Dose må en prøve seg frem til, men 10 mg kan være et godt utgangspunkt. Med denne dosen ville jeg prøvd uten andre medikamenter å sove på.

Gjest ellen2

1. Om du hadde det bedre på Orfiril enn på Lithionit, er det en god grunn til å skifte tilbake.

OBS: Vær klar over at et slikt skifte har konsekvenser for Lamictaldoseringen. Ved et skifte, vil Lamictal 100 mg muligens være nok.

2. Jeg vil anbefale å prøve et skifte fra Cisordinol til Zyprexa. Ville dosert Zyprexa kun om kvelden. Dose må en prøve seg frem til, men 10 mg kan være et godt utgangspunkt. Med denne dosen ville jeg prøvd uten andre medikamenter å sove på.

Tusenn takk for svar!! Jeg har tatt utskrift som jeg vil bringe med til psykiateren jeg går til i morgen. Takk, takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...