Gå til innhold

Er jeg fanget i en sirkel?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mange problemer igjennom et forholdsvis kort liv. Jeg er ei 25 år gammel jente nå, og har fått massevis av diagnoser. Posttraumatisk stresslidelse, diverse angst problmer og fobier, depressjon, bulimi osv. osv. Årsaken er nok muligens overgrep fra min egen far i nesten 20 år. Jeg har fått og får god behandling for alt dette. Jeg flyttet langt vekk fra hjemstedet mitt, og har på en måte fått en ny start, men jeg sliter fortsatt veldig med alt dette.

Jeg har nå i tilegg fått følelsen av at jeg har gått litt tilbake til det samme. Jeg har fått min første kjæreste her hvor jeg bor. Men jeg tror han er en alkoholiker. Han er verdens snilleste når han er edru, og jeg elsker han virkelig, men når han drikker blir han mildt sagt til et monster. Han kaster møbler og diverse rundt omkring, roper og skiker, kaller meg masse stygt, han slenger meg i veggen, har tatt handa si ned i halsen på meg, har tatt strypetak på meg m.m. Og det virker som om at han ikke vet hvem jeg er. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Det er veldig plagsomt, for jeg får ofte flashback fra tidligere og min far. Og spesielt når min kjæreste har drukket. Da blir jeg enda reddere han, og han blir enda sintere.

Jeg har ikke turt å fortelle behandlerne mine dette, for jeg er redd for hva de vil si. At de vil si jeg må komme tilbake e.l.

Har noen noe råd til lille meg?

Er jeg en av de som hele tiden vil oppsøke det samme uansett hvor jeg skulle befinne meg? Hvordan kommer jeg meg i så tilfellet ut av denne sirkelen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223367-er-jeg-fanget-i-en-sirkel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Forlat han. I dag.

Du bør nok prate med behandlerne dine om dette - de kjenner deg _mye_ bedre enn noen her på forum gjør, og har dermed bedre forutsetninger for å komme med råd og hjelp.

Men _en_ ting synes jeg er klart: Du bør komme deg vekk fra kjæresten din. Du er en person med en lang, tung historie bak deg, og det siste du trenger i ditt liv, er en voldelig alkoholiker til kjæreste. Det er likegyldig hvor snill og god han er i edru tilstand, dersom han viser en helt annen side når han drikker - og denne "siden" er voldelig og skader eg mentalt og fysisk.

Han vil nok sikkert love at han skal endre seg, at han skal slutte å drikke, behandle deg pent osv. Han vil kanskje gråte og kjærbe deg om ikke å forlate han, eller han kan forlange at du blir. Uansett: Ditt ansvar er å beskytte deg - så uansett hvor mye han trygler/ber/truer bør du bryte med han.

Dersom han får hjelp til å stoppe med drikkingen, samt får hjelp til å mestre sitt temperament, KAN det kanskje funke, men ikke bli i forholdet og vent på at dette eventuelt skal skje.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du er fanget eller ikke, kommer an på hvordan en ser på dette med menneskets mulighet for å velge.

Jeg mener og baserer all min aktivitet på at ikke-psykotiske mennesker har mulighet til å velge.

Om du velger å kvitte deg med denne personen, er du ikke fanget. Om du fortsetter samlivet, er du fanget.

Jeg har sett så mange slike tilfeller at jeg vet at han aldri vil endre seg. Det er å tro på julenissen.

Gjest PandaMiranda

Enig med de andre her, du må komme deg vekk.

Det er sikkert synd på ham og alt sånn, men du kan ikke bære ham på nakken. Han på ta ansvar for sine problemer, og du for dine.

Det du trenger nå er ro til å rydde opp i det som er vanskelig. Et forhold til en voldelig person vil bare gjøre skaden større.

I og med at du er i en veldig sårbar situasjon, tror jeg det vil være lurt for deg å bruke lang tid til å bygge opp tillit til en eventuell kjæreste. Det er viktig at den du finner er en du er sikker på at du kan stole på.

Kanskje bør du også satse på å være alene en lang stund før du i det hele tatt vurderer å gå inn i noe som kan utvikle seg til et forhold?

Gjest en fe

Hvis du vil komme deg videre i livet, MÅ du komme deg vekk fra denne mannen. Ellers vil du forbli i denne sirkelen (evt. negative spiralen), ja.

Det som hadde vært veldig bra for deg, tror jeg, er om du en gang fikk en snill og omtenksom kjæreste, en som er helt normal... Håper av hele mitt hjerte at det vil skje:)

Lykke til videre i livet ditt! Bryt ut av sirkelen!!

Gjest kom deg vekk

Et sånt liv kan du ikke leve. Se for deg livet ditt om 10 år: Hvordan vil det mest sannsynlig se ut da?

Du har blitt misbrukt og da har du sannsynligvis problemer med å sette grenser? Dette gjelder både i forhold til deg selv og andre.

Alle som har levd i et slik forhold vet hvor hjernevasket man blir av den "man er glad i." Egentlig rart hvor mange ganger vi er i stand til å tilgi voldsbruk mot oss selv.

Min kjæreste har sluttet etter mange år å mishandle meg. Jeg har opplevd noe av det du beskriver og mere til. Men det sitter i meg den dag i dag, og jeg vil nok aldri 100% kunne stole på han igjen, selv om det går mange år. Jeg er nok en av dem, som NHD skriver, som har sluttet å tro på julenissen.

Så begynn å tro på deg selv istedet, bestem over deg selv, det har du faktisk rett til like mye som alle andre. Du kan stå på egne bein uten denne mannen, ikke la han ta knekken på deg!

Annonse

Gjest ellen2

Kjære deg, du må ikke tro du er fanget i en sirkel, det er å legge skylden på seg selv. Jeg ble ikke utsatt for overgrep som barn, hadde det ok, men likevel greide jeg å få en kjæreste som tyranniserte meg, og etterhvert gikk det over i vold. Jeg var så ung, at det tok en stund før jeg skjønte at jeg måtte komme meg vekk. Det ble et strev som varte noen måneder til han fant ei ny. Han ville ikke akseptere at det var slutt. Velg å se på dette som en ungdomstabbe som alle kan gjøre!! Og kom deg vekk jo før jo heller, ellers utvikler det seg som det pleier: til det verre. Og greier du ikke gjennomføre dette på egenhånd og med hjelp av venner, så si det til behandlerne dine. Alt er bedre enn å ha en sånn kjæreste!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...