Gå til innhold

Ikke-medikamentelle alternativer ved mani

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gulrota

Hyling og shopping. Så får andre bare tåle høylytt prat og ulende skrik når den indre uroen tar deg, og butikkene bare servere deg det du vil ha...

Dette var vel mer en beskrivelse av en mulig utfall av selve lidelsen, og ikke behandling/lindring av lidelsen?

Eller mener du at det å ta ut den indre uro på denne måten faktisk har en behandlingseffekt? At man kan brenne ut lidelsen selv på en måte? At det er en gitt mengde med gørr som ut, og så er man ferdig? Og jo mer man tar ut, jo fortere blir man ferdig?

Eller er det slik med mani at den har en selvforsterkende effekt? At jo mer aktiv man er, jo lengre forblir man aktiv? At man gjennom å la lidelsen vedvare, så forlenger man, altså øker man lidelsens omfang?

Gjest kattrin

Dette var vel mer en beskrivelse av en mulig utfall av selve lidelsen, og ikke behandling/lindring av lidelsen?

Eller mener du at det å ta ut den indre uro på denne måten faktisk har en behandlingseffekt? At man kan brenne ut lidelsen selv på en måte? At det er en gitt mengde med gørr som ut, og så er man ferdig? Og jo mer man tar ut, jo fortere blir man ferdig?

Eller er det slik med mani at den har en selvforsterkende effekt? At jo mer aktiv man er, jo lengre forblir man aktiv? At man gjennom å la lidelsen vedvare, så forlenger man, altså øker man lidelsens omfang?

jeg tenkte mer på det å personlig greie å holde ut. Det mest plagsomme med mani, er etter min mening at andre ikke tåler at du er voldsom og ser skeivt på deg. Det er min høyst subjektive mening.

Annonse

Takk for svar.

Dersom pasienten har sterke meninger om det, kan pasienten da selv velge om han vil bruke skjerming eller medikamenter?

Dersom man har nok sykdomsinnsikt til å oppsøke helsevesenet ved oppstart av en mulig manisk periode, vil man selv kunne påvirke valg av virkemidler.

Dersom man er så dårlig at man er nødt til å tvangsinnlegges inn pga en mani, så tror jeg at skjerming alene er fåfengt. Derimot kan det å bevisst forsøke å skjerme seg mot inntrykk når man merker man er i ferd med å bli dårlig, noen ganger være effektivt.

Gjest gulrota

Dersom man har nok sykdomsinnsikt til å oppsøke helsevesenet ved oppstart av en mulig manisk periode, vil man selv kunne påvirke valg av virkemidler.

Dersom man er så dårlig at man er nødt til å tvangsinnlegges inn pga en mani, så tror jeg at skjerming alene er fåfengt. Derimot kan det å bevisst forsøke å skjerme seg mot inntrykk når man merker man er i ferd med å bli dårlig, noen ganger være effektivt.

Har du vitenskapelig dokumentasjon på studier på bruk av skjerming mot tvangsinnlagte pasienter?

Er det ikke ofte slik at man starter opp rimelig fort med medikamenter uten å ha forsøkt langvarig skjerming? Da får man aldri sett hvor effektiv skjerming faktisk kunne vært?

Har du vitenskapelig dokumentasjon på studier på bruk av skjerming mot tvangsinnlagte pasienter?

Er det ikke ofte slik at man starter opp rimelig fort med medikamenter uten å ha forsøkt langvarig skjerming? Da får man aldri sett hvor effektiv skjerming faktisk kunne vært?

Du glemmer at det fortsatt finnes folk som jobber i psykiatrien som også jobbet der før man hadde noe særlig med medikamenter å hjelpe seg med.

En del personer med bipolar lidelse utsettes for unge og noe naive/idealistiske behandlere i sitt sykdomsforløp. Disse pasientene vil kunne fortelle hvordan de fikk det hver gang noen på idealistisk grunnlag skulle seponere medikamentene.

Gjest gulrota

Du glemmer at det fortsatt finnes folk som jobber i psykiatrien som også jobbet der før man hadde noe særlig med medikamenter å hjelpe seg med.

En del personer med bipolar lidelse utsettes for unge og noe naive/idealistiske behandlere i sitt sykdomsforløp. Disse pasientene vil kunne fortelle hvordan de fikk det hver gang noen på idealistisk grunnlag skulle seponere medikamentene.

Jeg forstår iallefall klarere og klarere at det jeg har hatt ikke har vært noen mani iallefall.

Gjest gulrota

Ingen, bortsett fra skjerming.

Effekten av skjerming er svak på selve tilstanden, men det hindrer at en "gjør dumme ting".

Takk for svar.

Hvis effekten er svak, så er det jo iallefall en effekt. Er det slik at hvis man da bare tar tiden til hjelp, så vil normaltilstanden etterhvert inntreffe? Eller er det slik at manien kan vedvare for evig tid selv under skjerming?

Sorry at jeg stiller slike spm, men så lenge sykehuset diagnostiserer slik de gjør, så må jeg jo forsøke å forstå hvordan de tenker, slik at jeg kan argumentere annerledes dersom situasjonen skulle inntreffe på nytt.

Annonse

Gjest gulrota

Takk for svar.

Hvis effekten er svak, så er det jo iallefall en effekt. Er det slik at hvis man da bare tar tiden til hjelp, så vil normaltilstanden etterhvert inntreffe? Eller er det slik at manien kan vedvare for evig tid selv under skjerming?

Sorry at jeg stiller slike spm, men så lenge sykehuset diagnostiserer slik de gjør, så må jeg jo forsøke å forstå hvordan de tenker, slik at jeg kan argumentere annerledes dersom situasjonen skulle inntreffe på nytt.

Men det jeg skriver nå kommer kanskje også innunder pludring?

Jeg får heller prøve å skrive nye tråder senere, slik at de trådene jeg starter ikke blir så lange, eller så pludrete.

Beklager.

Nils Håvard Dahl, psykiater

ECT har dokumentert effekt på mani. Men brukes lite i Norge pga kravet til informert samtykke (kan ikke gies med tvang)

Det har du rett i. Glemte det i farten.

Vi har har fortsatt ECT-behandlingen når deprimerte har svingt over i mani. Det har vi svært gode erfaringer med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...