Gå til innhold

Kan man bli akutt psykotisk (uten noen psykisk forhistorie)?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber

Hørte om en mann som kjørte på landveien som ble stoppet av politiet fordi han kjørte vinglete. Han var overbevist om at han var i en båt. Politiet trodde han var full og tok en promilletest, men det viste seg at fyren var psykotisk.

Han hadde aldri før vist tegn til psykoser. Så dette var noe som plutselig kom etter at han hadde kjørt en stund på veien.

Hvor vanlig er det at man plutselig blir psykotisk?.

Fortsetter under...

Gjest tionne

Alt må debutere en eller annen gang. Dette er ikke en uvanlig historie.

Hjelpe meg... Nok en ting å frykte, altså? E-coli, fugleinfluensa, kreft, ulykker og plutselig psykose? Kan man altså være helt frisk og så brått bli sinnsforvirret? Nedslående.

Gjest nosigns

Hjelpe meg... Nok en ting å frykte, altså? E-coli, fugleinfluensa, kreft, ulykker og plutselig psykose? Kan man altså være helt frisk og så brått bli sinnsforvirret? Nedslående.

Du kan plutselig dø også! Det er enda verre, det er jo ikke mulig å behandle.

Annonse

Du kan plutselig dø også! Det er enda verre, det er jo ikke mulig å behandle.

Ja,livet er ikke alltid som man forventer,alt kan skje...og det bare sånn plutselig........

Da blir virkeligheten til en annen,en helt annen enn hva den er i nuet....

Ting blir snudd opp ned,og man står foran enn helt annen virkelighet enn den man er vant til.

det er sant det, men jeg forstår tankegangen din, og de nadres sine. Mewn det var et svar du kunne ha latt vær å gi

Det er sånne svar psykologene gir,at alt kan skje og det kan det jo og.

De vil vel at folk skal ha et realistisk syn på verden,selv om ikke alle tåler å høre det.

Har gått mange ganger fra psykologer mere forvirra enn da jeg kom,og mye mye reddere.

Så det er vel ikke alltid sundt det heller,psykologer.

Det er ikke bra når man er redd i utgangspunktet,å få bekreftet at ting man frykter kan skje,men det er jo sant.

Men hvor sannsynlig er det at det akuratt skal skje med deg?

Da blir jo svaret lettere å takle,sannsynligheten er like stor som at du vil vinne i lotto....=)

Gjest fløiel

Det er sånne svar psykologene gir,at alt kan skje og det kan det jo og.

De vil vel at folk skal ha et realistisk syn på verden,selv om ikke alle tåler å høre det.

Har gått mange ganger fra psykologer mere forvirra enn da jeg kom,og mye mye reddere.

Så det er vel ikke alltid sundt det heller,psykologer.

Det er ikke bra når man er redd i utgangspunktet,å få bekreftet at ting man frykter kan skje,men det er jo sant.

Men hvor sannsynlig er det at det akuratt skal skje med deg?

Da blir jo svaret lettere å takle,sannsynligheten er like stor som at du vil vinne i lotto....=)

Vet ikke om du trodde det (kunne virke slik ut fra ditt svar), men den kommentaren fra peggyklok var ikke til deg, bry=)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men det må vel være noe - et eller annet - som utløser en psykose? Altså f.eks. rus, for lite søvn, annen psykisk ubalanse, traumatiske hendelser

Nei, det må ikke være noen utløsende hendelse av betydelig styrke. Det kan være en medfødt lav terskel for psykose. Jfr schizofreniene.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg må si som Ingvard Wilhelmsen:

Livet er et usikkert prosjekt.

Det kan vi like godt ta inn over oss.

For hele den vestlige kultur anbefaler jeg is-terapi.

Svært mange vill ha godt av langt mere is i magen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...