Gå til innhold

ta medisiner i mange år.

Anbefalte innlegg

Gjest pellah
Skrevet

Jeg har bipolar 1 rapid cycle, vært frisk 95 % av tiden i snart 2 år etter at jeg fikk litium og lamictal.

Men en ting jeg lurer på, dem som skal ta medisin mot psykisk lidelse resten av livet. Orker dem å fullføre det? Det er jo litt kjedelig å huske svelge tabletter, som attpåtil smaker vondt, blir litt kvalm av, selv om det er en bagatell å svelge tabletter. En er jeg heller heldig som lever i en tid og land der det fins medisin mot det.

Men legen min sier at tar du medisinen uregelmessig eller slutter og begynner på ny og på ny, så får du mer bivirkninger og du virker dårligere og dårligere. Selv på sikt?

Men enn om jeg har lyst å prøve uten medisin om 5 år... eller 10 år. Og så blir jeg sikkert dårlig etter en stund. Har en da ødelagt alt og litiumen virker aldri mer. Eller går det greit?

En skal jo ikke ta litium om en blir gravid, kan jo hende jeg vil ha barn en gang jeg og, vil den ikke virke etterpå?

Skrevet

Jeg vil bare fortelle deg min erfaring. Jeg fikk diagnosen bipolar II for 6-7 år siden. Begynte på Lamictal, fikk et nytt liv. Jeg har flere ganger i løpet av disse årene hatt lyst til å slutte, siden jeg var så stabil. Legen frarådert meg det, og sa at dette var medisiner jeg måtte regne med å bruke resten av livet. I fjor sommer sluttet jeg likevel, og det har gått all deles strålende til tross for ekstremt mye stress i perioder med lite søvn.

Jeg mener at etter et par stabile år er det verdt å prøve å kutte ut medisinene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...