Gå til innhold

NHD-angst

Anbefalte innlegg

Gjest fra en venn

Hei NHD og andre!!Lurer på om sterk angst for å bli psykotisk,kan føre til at man blir det.Kan angsten bli så sterk at man kan blir psykotisk??Har slitt med sterk helseangst i ca.ett og et halvt år.Føler ofte at jeg er på bristepunktet.Er livredd for å bli schizofren.Har fryktet dette i ca.et år.Sliter voldsomt med å ikke tåle lyder,spes.når jeg ser tv.Hører en slags gjenklang.De som begynner å høre stemmer,har de lignende problemer?Har i det siste hatt mye tamker om hendelser er tilfeldige,feks.er det tilfeldig et jeg til stadighet møter igjen visse personer her og der o.l.Er det tilfeldig liksom,eller er det skjebnebestemt.Mange slike rare tanker som gir mer angst.Sliter medå jobbe,sliter med å ta buss etc.Er det mulig å bli frisk av dette??Jeg vil jobbe og stå på,men klarer bare ikke for øyeblikket.Forslag til medisiner?Vegrer meg for dette,men tror jeg snart må.Håper på svar!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223791-nhd-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest .xo.xokd0c

Jeg er jo ingen lege (captain obvious), men jeg mener å ha lest gjenntatte ganger på diverse OCD boards, at frykten for å bli gal, og at man hele tiden går å føler på om man er gal eller ikke, er et tegn på OCD eller GAD, som er nevroser og ikke psykoser. Du blir nok garantert ikke gal, men du må makte å leve med tvilen, da det er en del av det å være menneske å tvile. Mange vil nok si at det å undersøke om man er på vei til å bli gal hele tiden, samt spørre for å få bekreftet at man ikke er det, er nettopp det som tenner tvilen.

Mennesker som blir psykotiske for første gang, er som regel aldri klar over det.

Men som sagt jeg er ingen lege, men jeg vet at frykten for å bli gal er veldig vanlig blandt folk med OCD (som er en nevrose).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223791-nhd-angst/#findComment-1677776
Del på andre sider

Gjest fra en venn

En blir ikke psykotisk av angst for psykose.

Forøvrig anbefaler jeg sterkt at du søker hjelp for dette. Diagnostisering er nødvendig før behandling.

Hei og takk for svar til dere begge!!Jeg går til samtaler,så jeg får hjelp.Problemet er at jeg ikke har råd til å gå oftere,noe jeg hadde trengt nå.Det største problemet er vel at jeg ikke klarer å innse at dette kun er GAD og OCD.Tenker hele tiden at det må være noe verre.Det samme gjaldt når jeg trodde jeg hadde kreft,hjertefeil,hjernesvulst etc.Selv etter spesialist besøk tviler jeg.Hva om eksperten tar feil..Jeg er like overbevist hver gang.Leser alt om shizofreni,er overbevist om at jeg er på god vei til å ha fått dette.Psykologen min sier blankt nei til dette.

Får kognitiv terapi.Huff,jeg må være et håpløst tilfelle.Hva slags medisiner tror du ville vært aktuelt å bruke for meg NHD?og tror du dette kun er angst?Og.er det håp for meg?Ha en fortsatt god kveld!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223791-nhd-angst/#findComment-1678202
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...