Gå til innhold

Bare halvparten blir bedre av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For å forstå dette, må en kjenne forskjellen på begrepene respons og remisjon.

I de fleste tidligere studier målte en andelen som responderte på AD. Respons er definert som en halvering av ratingen på det brukte måleinstrumentet. F eks ville da en reduksjon i MADRS fra 38 til 19 bli definert som respons.

På den ene side er dette en betydelig bedring for den det gjelder. På den annen side er MADRS 19 fortsatt i øvre del av mild depresjon.

Ved å bruke respons som mål, finner en at ca 67% av pasientene blir respondere.

Remisjon betyr at en skal være helt bra, feks MADRS

Det er en mindre del av pasientene som oppnår remisjon enn det er som oppnår respons.

De nevnte studier viser til remisjon, og da er det korrekt at ca halvparten oppnår dette.

En annen viktig forskjell:

Ca 2/3 oppnår respons på det første AD de forsøker. Responsraten kan økes mye ved å prøve ut ulike medisiner evt i kombinasjon.

Remisjonsraten på 50% viser til optimal behandling.

Alt dette viser hvilken særdeles alvorlig lidelse depresjon er.

Gjest psychopharmacon

For å forstå dette, må en kjenne forskjellen på begrepene respons og remisjon.

I de fleste tidligere studier målte en andelen som responderte på AD. Respons er definert som en halvering av ratingen på det brukte måleinstrumentet. F eks ville da en reduksjon i MADRS fra 38 til 19 bli definert som respons.

På den ene side er dette en betydelig bedring for den det gjelder. På den annen side er MADRS 19 fortsatt i øvre del av mild depresjon.

Ved å bruke respons som mål, finner en at ca 67% av pasientene blir respondere.

Remisjon betyr at en skal være helt bra, feks MADRS

Det er en mindre del av pasientene som oppnår remisjon enn det er som oppnår respons.

De nevnte studier viser til remisjon, og da er det korrekt at ca halvparten oppnår dette.

En annen viktig forskjell:

Ca 2/3 oppnår respons på det første AD de forsøker. Responsraten kan økes mye ved å prøve ut ulike medisiner evt i kombinasjon.

Remisjonsraten på 50% viser til optimal behandling.

Alt dette viser hvilken særdeles alvorlig lidelse depresjon er.

Uansett så viser dette at dagens antidepressiva er utilstrekkelige . I tillegg kommer alle bivirkningene som f.eks. vektøkning og seksuelle bivirkninger. Dette fører ofte til at pasienter velger å slutte med antidepressiva.

Uansett så viser dette at dagens antidepressiva er utilstrekkelige . I tillegg kommer alle bivirkningene som f.eks. vektøkning og seksuelle bivirkninger. Dette fører ofte til at pasienter velger å slutte med antidepressiva.

Alle medisiner har desverre bivirkninger, ikke bare AD. Så man får veie virkning mot bivirkniger for å bestemme hva som er best å gjør.

Medisiner har tross bivirkninger redda meg.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Selvsagt er det et stort forbedringspotensiale.

Men...

kjenner du andre psykiske og/eller somatiske lidelser hvor tallene er særlig bedre?

og..

skal vi la være å behandle når tross alt 90% blir mye bedre og 50% blir helt bra?

Har sagt det før og sier det igjen....

Jeg har hatt en alvorlig depresjon som nå er redusert til mild. Om noen som har hatt samme depresjon som meg med hånden på hjertet kan si at de velger depresjon foran 20 kg ekstra på baken, ja da er ikke depresjonen alvorlig nok !!

Tødd påstand, men ærlig talt, det eneste jeg tenkte på var å overleve !!

De 20 kg ekstra blir ofte et problem når depresjonen slipper og fokus endres.

Responsprosenten på antidepressiva er faktisk svært bra sammenlignet med andre medisiner. Jeg ber deg gjøre samme undersøkelse på 10 andre hvilken som helst medisiner og jeg tror AD scorer bra.

Gjest kattrina

Har sagt det før og sier det igjen....

Jeg har hatt en alvorlig depresjon som nå er redusert til mild. Om noen som har hatt samme depresjon som meg med hånden på hjertet kan si at de velger depresjon foran 20 kg ekstra på baken, ja da er ikke depresjonen alvorlig nok !!

Tødd påstand, men ærlig talt, det eneste jeg tenkte på var å overleve !!

De 20 kg ekstra blir ofte et problem når depresjonen slipper og fokus endres.

Responsprosenten på antidepressiva er faktisk svært bra sammenlignet med andre medisiner. Jeg ber deg gjøre samme undersøkelse på 10 andre hvilken som helst medisiner og jeg tror AD scorer bra.

Helt enig med deg! Selv om jeg har hatt fortid med sf, bulimi! og vært superduper nærtagen angående vekta og omtrent ikke tålt å veie over 50 kg... SÅ tok jeg gladelig imot 10 ekstra kg mot at at jeg slapp de dype depresjonene mine. Har bipolare lidelse. Ingen som ikke har opplevd det selv hvor dypt vi kan synke, omtrent trygle om å bli innlagt og få medisiner! Sier ikke at det gjelder alle jeg, og er nok mange som slutter med medisin pga vektøkning, men er nok av dem som begynner på igjen når depresjonen vender tilbake. Det er UUTHOLDELIG smerte, og jeg vil heller ha former enn å ha depresjonsHELVETET.

Det samme gjelder en av mine beste venninner, med samme lidelse.

Depresjoner ødelegger deg totalt. Og en trenger ikke bli sykelig overvektig, jeg la på meg for mye ved første medisinen jeg prøvde og måtte skifte. Fortsatt veier jeg 10 kg mer enn det som alltid har vært normalvekten min.

MEN dæven jeg er glad for at jeg er frisk og ikke har det så vondt.

Dessuten er jeg så frisk nå at jeg faktisk har overskudd til å trene og øker derfor ikke enda mer i vekt nå.

Jeg tviler på at de som slutter bare pga vektøkning og heller vil være deprimert enn å veie 10 kg mer har hatt særlig alvorlige depresjoner...

Gjest psychopharmacon

Selvsagt er det et stort forbedringspotensiale.

Men...

kjenner du andre psykiske og/eller somatiske lidelser hvor tallene er særlig bedre?

og..

skal vi la være å behandle når tross alt 90% blir mye bedre og 50% blir helt bra?

Det er litt vel optimistisk å si at hele 90% bli mye bedre, spør du meg.

Helt enig med deg! Selv om jeg har hatt fortid med sf, bulimi! og vært superduper nærtagen angående vekta og omtrent ikke tålt å veie over 50 kg... SÅ tok jeg gladelig imot 10 ekstra kg mot at at jeg slapp de dype depresjonene mine. Har bipolare lidelse. Ingen som ikke har opplevd det selv hvor dypt vi kan synke, omtrent trygle om å bli innlagt og få medisiner! Sier ikke at det gjelder alle jeg, og er nok mange som slutter med medisin pga vektøkning, men er nok av dem som begynner på igjen når depresjonen vender tilbake. Det er UUTHOLDELIG smerte, og jeg vil heller ha former enn å ha depresjonsHELVETET.

Det samme gjelder en av mine beste venninner, med samme lidelse.

Depresjoner ødelegger deg totalt. Og en trenger ikke bli sykelig overvektig, jeg la på meg for mye ved første medisinen jeg prøvde og måtte skifte. Fortsatt veier jeg 10 kg mer enn det som alltid har vært normalvekten min.

MEN dæven jeg er glad for at jeg er frisk og ikke har det så vondt.

Dessuten er jeg så frisk nå at jeg faktisk har overskudd til å trene og øker derfor ikke enda mer i vekt nå.

Jeg tviler på at de som slutter bare pga vektøkning og heller vil være deprimert enn å veie 10 kg mer har hatt særlig alvorlige depresjoner...

Må si meg enig. Finner man en AD som virker. Så skal bivirkneingen være skikkelig ille for å bil værre en en dyp depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...