Gå til innhold

bipolar NHD

Anbefalte innlegg

Gjest ihnemor

Hei.

Jeg har i mange år slitt med deprisjoner og litt angst. Når jeg leser om deprisjon og angst, stemmer ikke symtomene med hvordan jeg føler meg. Det er ikke det, på en mte. Jeg kom tilfeldigvis over det som rikshospitalet har skrevet om bipolar lidelse, og jeg kjenner meg 100 % igjen i dette. Jeg har lest mye om det nå i det siste, og kan ikke forstå at det kan være noe annet.

Det jeg da lurer på, er om det i det hele tatt er mulig at jeg da kan ha det, eller er det noe alle vil kunne kjenne seg igjen i? ( for meg er jo dette helt normalt, men, i og med det kalles en lidelse, må jeg jo da være syk om jeg har det slik...?)

Det er deprisjonene som har plaget meg, og det er de som etterhvert har blitt så "sterke", at jeg innser det ikke er normalt. Men når jeg er slik, er det somregel så gale, at jeg ikke kommer meg ut av huset. Når jeg er bra derimot, føler jeg meg så fin, at jeg tror det har gått over, så da går jeg heller ikke til legen, men, det viser seg jo, at det kommer tilbake gang på gang.

Men nå var jeg hos legen for noen uker siden, da hadde jeg ikke lest om bipolar lidelse enda, og fortalte bare om deprisjonene. Jeg fikk henvisning til psykolog. Men ettersom jeg nå tror det kan være bipolar lidelse jeg har, er jeg så frustrert, for da er det vel en psykiater jeg skulle hatt. Og i tilegg tar det jo så lang tid før en får time, og enda lenger tid før en eventuell diagnose.. Men slik som deprisjonen er nå, kjenner jeg at jeg snart ikke orker mer, jeg har jobb og barn og ta meg av og, og jeg er helt alene,

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal frem til her, men det er vel det at jeg syns det er litt flaut å si til legen hva jeg tror det kan være. At jeg bare har lest meg til en sykdom liksom.. Og så går jeg fra den ene dagen til å være 100 % sikker på at det er dette jeg har, og så neste dag skifter jeg helt om, og tenker, nei, du er jo helt frisk, det er ingenting..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223878-bipolar-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er oppoverturene din? Om du har bipolar lidelse så må oppoverturene være av en viss intensitet og fylle visse kriterier.

Du kan jo også ha unipolar depresjon hvor hver gang depresjonen slipper så føler du at en tung bør er fjernet fra dine skuldre og du føler deg lett som en fjær :)

Depresjonene har nok en tendens til å bli værre for hver gang så jeg vil tro du bør forsøke medisiner og samtaleterapi. Ring legen din og fortell hva du mistenker og fortell også om hvordan oppoverturenen dine arter seg. Hvis det er mistanke om bipolar lidelse så vil du bli prioriert de fleste steder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223878-bipolar-nhd/#findComment-1678623
Del på andre sider

Gjest ihnemor

Hvordan er oppoverturene din? Om du har bipolar lidelse så må oppoverturene være av en viss intensitet og fylle visse kriterier.

Du kan jo også ha unipolar depresjon hvor hver gang depresjonen slipper så føler du at en tung bør er fjernet fra dine skuldre og du føler deg lett som en fjær :)

Depresjonene har nok en tendens til å bli værre for hver gang så jeg vil tro du bør forsøke medisiner og samtaleterapi. Ring legen din og fortell hva du mistenker og fortell også om hvordan oppoverturenen dine arter seg. Hvis det er mistanke om bipolar lidelse så vil du bli prioriert de fleste steder.

Jeh har oppturer, men det er de jeg har vert usikre på om kan komme innenfor hypomani. Jeg har jo aldri før tenkt over disse, har kun lagt merke til deprisjonene, men nå har jeg ikke gjort annet enn å tenkt og tenkt den siste tiden, og har kommet frem til en del ting:

Jeg er egentlig en veldig rolig og sjenert jente, innerst inne, men jeg vet jo at jeg til tider er veldig glad og livlig, og alle sier, at når jeg først er glad, så er jeg skikkelig glad og..:-)

Jeg har skrevet ned en masse om meg selv, men har ikke så lyst legge det innpå her slik at alle kan se det heller, samtidig så har jeg så lyst at noen sko sett over det, og gitt meg en eller annen mening..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223878-bipolar-nhd/#findComment-1678686
Del på andre sider

Jeh har oppturer, men det er de jeg har vert usikre på om kan komme innenfor hypomani. Jeg har jo aldri før tenkt over disse, har kun lagt merke til deprisjonene, men nå har jeg ikke gjort annet enn å tenkt og tenkt den siste tiden, og har kommet frem til en del ting:

Jeg er egentlig en veldig rolig og sjenert jente, innerst inne, men jeg vet jo at jeg til tider er veldig glad og livlig, og alle sier, at når jeg først er glad, så er jeg skikkelig glad og..:-)

Jeg har skrevet ned en masse om meg selv, men har ikke så lyst legge det innpå her slik at alle kan se det heller, samtidig så har jeg så lyst at noen sko sett over det, og gitt meg en eller annen mening..

Du kan jo skrive dette ned og gi det til legen din.

Legen din har jo taushetsplit og har vært borti lignedne tilfeller før så du behøver ikke å føle deg rar eller annerledes.

Husk at du er den viktigeste informasjonskilden legen har fot å finne rett behandling

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223878-bipolar-nhd/#findComment-1678702
Del på andre sider

Gjest Anna Belinda

Jeg er også bipolar, men de trodde jeg kun var deprimert tidligere. Da ble jeg satt på seroxat (AD) som kun gjorde meg likegyldig. Har hørt at om bipolare får AD så kan de bli verre av det. Be legen din henvise deg til psykiatrisk poliklinikk f.eks så du kan få bedre utredning.

Syns du skal forklare legen din det du har lest på nettet jeg. Og det med at du føler deg helt bra igjen innimellom depresjonene. Tror det er et vanlig trekk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223878-bipolar-nhd/#findComment-1679254
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...