Gå til innhold

Filosofering rundt ECT-behandling(hurra,skal få ect!)

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Har mange tanker rundt det med ECt for tiden.Legene har greid å finne ut av hva de skal gjøre med depresjonen min,så fra onsdag av får jeg ECT."Brenne" litt hjerne kan bli bra :)

Den er tross alt såpass svidd fra før av at jeg ikke er spesielt redd for at den kan ta noen skade(hjernen altså).

Er så glad for at det finnes en behandling som faktisk virker!Har fått ECT før og fikk en skikkelig opptur da behandlinga var avsluttet,derfor er jeg rimelig sikker på at det samme vil skje denne gangen også.

...*grubler*....Dumt at mange er så negative til ECT(elektrosjokkbehandling),siden det har såpass god virkning.Men tror mange får assossiasjoner til den typen ect som ble gjort uten noen for for sedasjon el full narkose på 50 og 60/70 tallet.

Sånn er det jo ikke lenger.Ect er ingen torturmetode,og det gjøres i full narkose,hvor man sover som en gråstein og ikke har smertefølelse.Det må innhentes samtykkeerklæring fra pasienten,ettersom ingen kan tvangsbehandles med Ect.Selv om jeg ba om Ect,ba på mine knær,så har jeg måtte fylle ut samtykkeerklæringa.Man kan kanskje si at jeg har tiltvunget meg Ect...hehehe...

Selv om man ikke blir helbredet,kan det gå lang,lang tid før man opplever en sterk depresjon igjen.Og for min del oppveiet fordelene med behandlinga de negative sidene.Jeg fikk sterk migrene etter hver behandling,men fikk migrenepiller en time før narkosen for å motvirke hodepinen.At man blir trøtt og slapp er vanlig,således hukommelsestap og forvirring.Forstår likevel at mange steiler av tanken på slike bivirkninger.Det er ikke SÅ ok å gå rundt som en zombie i flere uker mens behandlingen pågår...

Man blir jo utsatt for et slags epilepsianfall hvor alle områdene i hjerne utlades.Tror det kalles multifokale anfall...?Det høres i hvert fall logisk ut.Som et slags strømbrudd(og der....falt hele høyspentledninga sammen!)hvor alle sikringene går ad undas og så blir skrudd i igjen!!!

Jeg skulle ønske alle som ville ha det,kunne få ECT,med mindre det er store kontraindikasjoner mot det.Skulle ønske legene ikke var så delt i synet på ECT,for det er de virkelig der jeg får behandling.Jeg har hatt flaks som plutselig bare fikk en ny behandler...tror det var fordi de to forrige var drittlei og følte at de ikke kom noen som helst vei.....

Men det handler jo om å samarbeide,ikke sant?Det føler jeg er veldig gjensidig med den nye behandleren min i avdelinga.Vi har kjemi til tusen :)Veldig god følelse!

Å føle at man snakker med en stum,døv og blind munk er ikke helt optimalt,for å si det sånn(eller en nonne...).

Midt i den jævla uflaksen jeg har hatt de siste 5-6 ukene,hadde jeg kjempeflaks nå.Vil heller ha en behandler som "virker" og som faktisk bryr seg om hva jeg synes,enn å vinne 10 millioner i lotto.Rar sammenlikning,kanskje,men jeg mener det 100%.

En "Ect-vennig" behandler til og med.Verden er rar...og vond...men av og til virker systemet.Jeg ser et lysglimt i det fjerne nå.De siste 6 uken har det vært full mørketid i hodet mitt.

Gleder meg til onsdag...

God helg til alle :)

Fortsetter under...

Det var fint det du skrev,fint du har funnet en måte som kan hjelpe deg...=)

Ingenting er bedre enn det!

Forstår sammenligningen med millionene,jeg ville blitt "bra" istedenfor alle pengene i verden.

Lever jo på en måte ikke nå,er bare tilskuer.

Men føler at hjernen min er "elektrisk" allerede jeg,så spørs om det hadde hjulpet meg.

Har lest at folk kan "få ut av kroppen" av ECT,det hadde jo vært okey da...=)

Lykke til iallefall og ha en fin helg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...