Gå til innhold

abilify (antipsykoticum)

Anbefalte innlegg

Gjest cecca30

hei har en bekjent som gjentatte ganger har sluttet på dette preperatet på egenhånd problemet er at vi ikke merker det før det har gått en stund.hvor heldig er det å slutte brått med disse medisinene? og hvor lenge må man eventuelt gå på de før man kan nedtrappe i samarbeid med lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224196-abilify-antipsykoticum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rett og galt?

Tror ikke det er farlig å slutte brått med AP, har selv gjort dette og det går bra sånn fysisk sett.

De psykiske symptomene vil komme tilbake litt etter litt, sikkert litt individuelt hvor raskt. Om det er farlig kommer jo også da an på hvilke psykiske symptomer man opprinnelig fikk abilify mot.

Ta dette svaret "med en klype salt", det er kun skrevet utfra mine små erfaringer. NHD kan sikkert gi deg et mere sikkert svar enn meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nesten alle som slutter med AP føler seg bedre. Bivirkningene forsvinner med en gang. Derimot henger virkningen i, og tilbakefall kommer først etter uker eller måneder. For depotmedisin oftest etter 4-9 måneder.

Dessverre skal en ha en relativt oppegående hjerne for å se denne samenhengen samt ta konsekvensen av den.

Å slutte brått er sjelden svært farlig, men det er alltid lurt å trappe langsomt ned. Enhver nedtrapping, selv over få uker, er bedre enn bråseponering.

Når en kan prøve nedtrapping, er helt avhengig av diagnose og sykehistorie. En person med schizofreni og tre episoder skal aldri slutte med medisin. H'n kan imidlertid klare seg med overraskende små doser etterhvert.

Det at en greier seg på en svært liten dose, får dessverre noen til å tro at en da også kan greie seg helt uten medisin.

Nesten alle som slutter med AP føler seg bedre. Bivirkningene forsvinner med en gang. Derimot henger virkningen i, og tilbakefall kommer først etter uker eller måneder. For depotmedisin oftest etter 4-9 måneder.

Dessverre skal en ha en relativt oppegående hjerne for å se denne samenhengen samt ta konsekvensen av den.

Å slutte brått er sjelden svært farlig, men det er alltid lurt å trappe langsomt ned. Enhver nedtrapping, selv over få uker, er bedre enn bråseponering.

Når en kan prøve nedtrapping, er helt avhengig av diagnose og sykehistorie. En person med schizofreni og tre episoder skal aldri slutte med medisin. H'n kan imidlertid klare seg med overraskende små doser etterhvert.

Det at en greier seg på en svært liten dose, får dessverre noen til å tro at en da også kan greie seg helt uten medisin.

Men nå snakker du om mennesker som lider av en psykosesykdom. Bør mennesker som ikke har en slik plage bruke antipsykotika?

Synes du er litt vag når det gjelder AP. Legen min sa at kun mennesker som er schizofrene skal bruke nevroleptika.

Men nå snakker du om mennesker som lider av en psykosesykdom. Bør mennesker som ikke har en slik plage bruke antipsykotika?

Synes du er litt vag når det gjelder AP. Legen min sa at kun mennesker som er schizofrene skal bruke nevroleptika.

"Legen min sa at kun mennesker som er schizofrene skal bruke nevroleptika."

Dette er mildt sagt faglig helt på jordet. Beklager.

"Legen min sa at kun mennesker som er schizofrene skal bruke nevroleptika."

Dette er mildt sagt faglig helt på jordet. Beklager.

Han har holdt seminarer for deg. (han sa at kun psykotiske mennesker skulle ha nevroleptika/antipsykotika, ergo schizofrene, bipolare, og mennesker som hadde gått inn i en psykose pga rusmisbruk)

Annonse

Han har holdt seminarer for deg. (han sa at kun psykotiske mennesker skulle ha nevroleptika/antipsykotika, ergo schizofrene, bipolare, og mennesker som hadde gått inn i en psykose pga rusmisbruk)

Jeg har lest innleggene dine på nytt.

I det siste skriver du at vedkommende sa psykosesykdommer.

I innlegget kl. 21.09 skriver du om kun schizofreni.

Det blir to helt ulike synspunkter.

Jeg har lest innleggene dine på nytt.

Det blir to helt ulike synspunkter.

"Jeg har lest innleggene dine på nytt.

Det blir to helt ulike synspunkter."

Blir det to helt ulike innfallsvinkler? Jeg har snakket med fastlegen min, og med den nevnte psykiateren, og begge har sagt at nevroleptika kun skal brukes ved psykoser.

"Jeg har lest innleggene dine på nytt.

Det blir to helt ulike synspunkter."

Blir det to helt ulike innfallsvinkler? Jeg har snakket med fastlegen min, og med den nevnte psykiateren, og begge har sagt at nevroleptika kun skal brukes ved psykoser.

Ja, det blir det. For psykoser er langt mer enn kun schizofreni.

Det avgrenser seg vel til schizofreni, bipolare psykoser og psykoser forårsaket av rusmiddelbruk. Psykiateren min har antakelig rett, nevroleptika skal kun brukes av mennesker som er psykotiske.

nevroleptika = den gamle typen antipsykotika. Men både nevroleptika og atypisk AP kan godt hjelpe ved en rekke lidelser utover psykose. Om det er verdt det med tanke på bivirkninger har hver enkelt fasiten på, Hvorfor la noe være uprøvd?

nevroleptika = den gamle typen antipsykotika. Men både nevroleptika og atypisk AP kan godt hjelpe ved en rekke lidelser utover psykose. Om det er verdt det med tanke på bivirkninger har hver enkelt fasiten på, Hvorfor la noe være uprøvd?

Det er galt. Nevroleptika fikk navnet sitt som følge av de skadene medisinen påførte nervesystemet. De moderne antipsykotiske medisinene er lik de gamle, men kalles atypiske fordi de gir færre bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...