Gjest .xo.ci.os.co Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Så lenge som jeg kan huske, har jeg sett krimfilmer med sånn "overraskende" vri på løsningen, dvs at folk har mere enn en personlighet osv. Ofte, særlig før ble dette kalt schizofreni(av media, og tv-produsentene osv). Selv nåtildags hører man noen idioter, snakke om schizofreni som om man har mere enn en personlighet. Det jeg da lurer på, har det vært noen tilfeller av multippel personlighetsforstyrrelse i Norge? For jeg har hørt at i USA er det den reneste epidemi. Ofte er disse terapeutene som jobber med MPD også av den samme typen, som stod bak the Satanic Panic(omfattende "avdekking*" av djeveldyrkende, pedofile foreldre, i store kvanta)selvfølgelig oppspinn). I tillegg har jeg sett dokumentarer på tv, som både "presenterer det som en virkelig sykdom", og dokumentarer som presangterer det som en slags new age terapeuter som leder oppmerksomhetssugne pasienter inn i en skinnpsykose. Hva er rett? Synes dette ville vært greit å vite, blir så provosert av at dette pga fiksjon og tv"dokumentarer" er den mest kjente "psykiske" lidelsen. Har selv vært borte i en jente som "skiftet" personlighet engang, men i ettertid har hun blitt diagnostisert som borderline. Det pussige er at hun fikk først disse "personlighetsendringende" etter hun hadde vært hos en terapeut uten noen formell utdannelse, og samme terapeuten mente dessuten at hun sikkert hadde vært misbrukt som barn. Vilket igjenn førte til at hun beskylte faren sin for incest, selv om hun ikke husket noe. Innspill? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224364-multippel-personlighetsforstyrrelse-reel-diagnose-eller-new-age/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 F44.81 Multippel personlighetsforstyrrelse finnes i diagnosesystemet. Jeg er rimelig sikker på at vi ikke har stilt diagnosen ved vår avdeling (opptaksområde 90.000 innb). I Norge finnes visstnok lidelsen i hovedsak i Stavangerområdet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224364-multippel-personlighetsforstyrrelse-reel-diagnose-eller-new-age/#findComment-1682881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.