phi Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg har lest i faglitteraturen at det finnes nærmest ingen med generell angst som utvikler tvangstanker (bare omvendt) er dette riktig? Jeg har hatt generell angst hele livet, det vil si ikke angst for noe spesielt, men har de siste to årene opplevd en haug med noe jeg vil kalle tvangstanker,tvangsgrublerier,tvangsbilder og en sårbarhet for støy og ubehagelige lyder (som negler mot en tavle, gaffel mot tallereken osv) selv om ikke selve lyden er der og selvfølgelig da ikke kan høres, kan jeg føle lyden, altså den kjente ryggradsfølelse man får når man hører slike forferdelige lyder. Forferdelig plagsomt og psykisk vondt. Jeg opplever aldri trang til handlinger, ritualer, telling, magi, eller tanker om smitte, bakterier, sjekking osv. men man må vel kalle dette tvangslidelse allikevel? Får en del bilder av at jeg skjærer av meg fingeren med en skarp kniv e.l. pluss mye grublerier som er ubehagelige og vanskelige å bli kvitt. Det virker på dine tidligere svar at du er veldig kort og mutt og mener at SSRI er best for tvangstanker. Altså at dette er nevro-kjemisk, biologisk problem, nærmest en fysisk sykdom. MEN hvorfor har jeg da ikke hatt tvangstanker før jeg ble 20? Og hvorfor blir det verre ved stress? Det må jo være noe psykologisk inni bildet også?.. Jeg leste også i faglitteraturen (Jarle Eknes) at tvangslidelser hos barn kunne bety mer arvelig tilstand, mens hvis de dukket opp hos unge voksne kunne det være miljømessige faktorer som utløste et allerede ømfintlig sinn. Stemmer dette? Da vil det jo si at jeg vil ha bedre hjelp av kognitiv terapi enn medisiner. Hvis kognitiv terapi virker på tanker uten ritualer da? Tviler på det.. Og en ting til slutt som er veldig viktig for meg: Selv om jeg sikkert høres ut som en spinngalen jente er jeg faktisk ikke det! (Ingen rundt meg som merker at jeg lider), og jeg har selvfølgelig vanvittig lyst på barn. Jeg har mann, hus, utdannelse og stor og god familie, så alt er i teorien klart hvis jeg ønsker meg barn.. MEN, hvor arvelig er tvangstanker? Hvis jeg har det i perioder (uten handlinger) og far er frisk? Hvor stor prosent sjanse har vi får å få ett eller flere barn med tvangslidelser? Eller eventuelt touretts syndrom? Hørt at det er en sammenheng der. Og hvorfor er det så stor fare får at jeg skal bli dårligere i svangerskapet? er det pga hormonene, altså et biologisk fenomen? Eller er det stresset og presset på å bli mor, altså miljø? Huff, dette ble mye og intenst. Veldig rotete og dårlig skrevet også, men jeg har så mye jeg lurer på(har akkurat lest meg fram til at det må være tvangstanker jeg lider av). Lurer også på om alle med tvangstanker for diagnosen OCD og om det er sant at bare 25 % blir friske igjen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224425-ocd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solia Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Man har vel egentlig ingen fasit for hvilke lidelser som "går sammen" og hvilke som ikke gjørdet. Har man to lidelser, så har man. Når det gjelder behandling av OCD, så anbefaler man kognitiv terapi med eller uten medikamentell tilleggsbehandling. Man kan behandle OCD hvor det er kun tvangstanker, kun tvangshandlinger eller begge. Det er dog veldig viktig at du i den sammenhengen får time hos en terapeut som behersker de forskjellige metodene. Gå gjerne inn på ANANKE sin hjemmeside, evt ring dem og hør om det finnes anbefalte terapeuter der du bor. Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224425-ocd/#findComment-1684752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.