Gå til innhold

virker mørk sjokolade/kakao antidepressivt?

Anbefalte innlegg

Gjest Yellow Submarine

Har gjort en erfaring som jeg lurer på har noe for seg, eller om det er noe sprøyt.

Hver gang jeg spiser sjokolade (80% kakao (premium Dark), så blir jeg så veldig godt humør og får mere tiltakslyst. Dette har skjedd flere ganger. Sist jeg spiste av den sjokoladen så fikk jeg plutselig lyst til å gå ut og jogge!!.

Kan det være noen sammenheng her? Vanlig sukker virker ikke på samme måte her. Men siden jeg har opplevd dette med sjokoladen mer enn 5 ganger tenkte jeg at jeg skulle høre om det var noen sammenheng, og hva sammenhengen kunne være...

Jeg går ellers på SSRI, og Rivotril.

Er sjokolade i seg selv antidepressivt?

Fortsetter under...

Gjest glitreperle

JA!

kakaoen i sjokoladen frigjør serotonin, slik at du føler velvære. Det er derfor ikke sukkeret som gjør deg glad, men kakaoen.

det å spise mørk sjokolade og ta en løpetur gjør underverker på humøret!

Hvis effekten skyldes kakao og ikke sjokolade, så må jo særlig å drikke kakao være fin medisin=) For kakaopulver er vel 100% kakao?

Gjest Aimabel

Hvis effekten skyldes kakao og ikke sjokolade, så må jo særlig å drikke kakao være fin medisin=) For kakaopulver er vel 100% kakao?

Sjokolade ER laget av kakao.

(derfor skjønte jeg ikke helt det du spør om: er det kakaoen og ikke sjokoladen som gir virkning)

Jo høyere prosent kakao det er i den, desto større virkning. Tror du en kopp kakao inneholder mer kakao enn en mørk sjokolade? Jeg vet ikke. Det viktigste er vel å spise sjokoladen i den form man liker best.

Annonse

Gjest glitreperle

Sjokolade ER laget av kakao.

(derfor skjønte jeg ikke helt det du spør om: er det kakaoen og ikke sjokoladen som gir virkning)

Jo høyere prosent kakao det er i den, desto større virkning. Tror du en kopp kakao inneholder mer kakao enn en mørk sjokolade? Jeg vet ikke. Det viktigste er vel å spise sjokoladen i den form man liker best.

Jeg mente bare at drikke-sjokolade (kakaopulver) jo er laget av 100% kakao (hvis det medfører riktighet såklart), mens spise-sjokolade består av max 80(?)% =)

Gjest kakaosjokolade

Jeg mente bare at drikke-sjokolade (kakaopulver) jo er laget av 100% kakao (hvis det medfører riktighet såklart), mens spise-sjokolade består av max 80(?)% =)

Du spiser vel ikke rent drikkekakaopulver? Og når du blander det ut, så blir prosenten? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...