Gå til innhold

NHD - Er enkelte benzodiazepiner mer vanedannende enn andre?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var hos legen min idag og vi diskuterte medisineringen min. Siden høsten 2003 har jeg brukt Xanor mot panikkangst og det har funket veldig bra. Forbruket har hele tiden vært lavt; i gjennomsnitt 1mg Xanor i uka.

Siden jeg har vært plaget med sterk angst i mange år har jeg blitt mer og mer anspent fra nakke ned til korsrygg. Selv om det går bedre med psyken nå, så virker det som om kroppen ikke har fått det helt med seg. Jeg har på en måte mistet evnen til å slappe av og det føles som om jeg ikke har kontroll over kroppen min. Jeg kan våkne om morgenen stiv som en stokk og mer sliten enn jeg var da jeg la meg. Så derfor har jeg nå fått et glass Rivotril som jeg kan bruke inntil jeg får psykomotorisk fysioterapi om et halv års tid (lange ventelister). Til nå har jeg brukt Xanor av og til for å få musklene til å slappe av.

Legen min mente at jeg burde slutte med Xanor fordi den er mer vanedannende enn feks Vival og Rivotril. Er det sånn at Xanor er en "versting" i klassen? Jeg har søkt litt på Google angående dette og det virker som at Xanor har blitt like populært som Rohypnol blant rusmisbrukere.

PS! Hvordan fungerer Rivotril på angst? Kan den brukes mot panikkangst?

På forhånd takk!

Mvh

Fortsetter under...

bugge -jenta

Hei!

Jeg går selv på xanor 4 mg daglig, og har gjort det i lang tid. MEN hver 8. mnd seponerer jeg ned med 0.5 mg i uka, og er medisinfri noen få mnd.(i tråd med felleskatalogensanbefalinger)

Jeg har aldri opplevd ubehag hverken ved opptrapping eller seponering. Det tar litt tid når du går på 4 mg, men det er greit nok.

Xanoe er ikke kjent for å være muskelavslappende på samme måte som sobril og vival blant annet. Jeg merker stor forskjell. Det betyr ikke at den kan virke muskelavslappende via angstdemping, som igjen virker på stram muskulatur.

Jeg synes ikke den er en versting. Det undrer meg at den ikke blir mer brukt. Jeg kan føle meg bittelitt rusa på sobril av og til, men aldri på xanor. Den virker så spesifikt på angsten på meg. Psykiateren min følger meg selvsagt tett opp, men det skulle ikke være et problem for mange flere enn meg. Min psykiater er for eksempel svært restriktiv med valium, stesolid. De har jeg inntrykk av at han knapt skriver ut, uten i helt spesielle tilfeller. Jeg tror ikke jeg er den eneste pasienten hans på xanor for å si det slik. Men nå følger han tett opp pasienter, og overlater dem ikke til primærleger som skriver ut i årevis, øker doser og vet svært lite om denne medisinen. Og denne medisinen vet mange primærleger nada om, dessverre.

Det hjelper ikke at den skal være initiert av psykiater, hvis oppfølgingen skjer av primærlege uten søærlig peiling, og kanskje er det en av grunnene til at den ikke e rså hyppig i bruk.

Jeg liker svært godt denne medisinen, fordi jeg føler meg klar på den. Angsten blir umerkelig bedre, og først når du ikke går på den lenger, merker du hvor mye virkning det var i den. Men jeg har aldri hatt abstinenser eller dragning mot medisinen i de medisinfrie periodene. Jeg har mer angst naturligvis, og fungerre litt dårligere sånn generelt.

Hvis du ikke har hatt opphold, burde du sikkert ha det nå. Hopp inn på felleskatalogen og les litt der. Etter en stund kan du imidlertid begynne på den igjen, det har i hvertfall jeg kunnet gjøre. I tillegg går jeg for tiden på 10 mg cipralex.

Hei!

Jeg går selv på xanor 4 mg daglig, og har gjort det i lang tid. MEN hver 8. mnd seponerer jeg ned med 0.5 mg i uka, og er medisinfri noen få mnd.(i tråd med felleskatalogensanbefalinger)

Jeg har aldri opplevd ubehag hverken ved opptrapping eller seponering. Det tar litt tid når du går på 4 mg, men det er greit nok.

Xanoe er ikke kjent for å være muskelavslappende på samme måte som sobril og vival blant annet. Jeg merker stor forskjell. Det betyr ikke at den kan virke muskelavslappende via angstdemping, som igjen virker på stram muskulatur.

Jeg synes ikke den er en versting. Det undrer meg at den ikke blir mer brukt. Jeg kan føle meg bittelitt rusa på sobril av og til, men aldri på xanor. Den virker så spesifikt på angsten på meg. Psykiateren min følger meg selvsagt tett opp, men det skulle ikke være et problem for mange flere enn meg. Min psykiater er for eksempel svært restriktiv med valium, stesolid. De har jeg inntrykk av at han knapt skriver ut, uten i helt spesielle tilfeller. Jeg tror ikke jeg er den eneste pasienten hans på xanor for å si det slik. Men nå følger han tett opp pasienter, og overlater dem ikke til primærleger som skriver ut i årevis, øker doser og vet svært lite om denne medisinen. Og denne medisinen vet mange primærleger nada om, dessverre.

Det hjelper ikke at den skal være initiert av psykiater, hvis oppfølgingen skjer av primærlege uten søærlig peiling, og kanskje er det en av grunnene til at den ikke e rså hyppig i bruk.

Jeg liker svært godt denne medisinen, fordi jeg føler meg klar på den. Angsten blir umerkelig bedre, og først når du ikke går på den lenger, merker du hvor mye virkning det var i den. Men jeg har aldri hatt abstinenser eller dragning mot medisinen i de medisinfrie periodene. Jeg har mer angst naturligvis, og fungerre litt dårligere sånn generelt.

Hvis du ikke har hatt opphold, burde du sikkert ha det nå. Hopp inn på felleskatalogen og les litt der. Etter en stund kan du imidlertid begynne på den igjen, det har i hvertfall jeg kunnet gjøre. I tillegg går jeg for tiden på 10 mg cipralex.

Hei, og takk for svar!

Jeg kan heller ikke si at jeg blir noe særlig rusa av Xanor. Føler vel heller at hodet "nullstilles" og går tilbake til det "normale".

Leste som sagt litt på nettet om Xanor og det er visst endel leger der ute som vil at Xanor skal gjøres om til A-preparat. Om det vil få konsekvenser for de som ikke _misbruker_ medikamentet vet ikke jeg, men det kan kanskje NHD svare på...?

Mvh

Annonse

ja... bare et svar på at det virket som trådstarter trodde rivotril ikke er vanlig blant rusmisbrukere etc...

Joda, jeg har lest at Rivotril er populært blant rusmisbrukere. Men spørsmålet var jo bare om Xanor er en versting når det gjelder avhengighet.

Mvh

serenity777

Joda, jeg har lest at Rivotril er populært blant rusmisbrukere. Men spørsmålet var jo bare om Xanor er en versting når det gjelder avhengighet.

Mvh

Så jeg vet at den er vanedannende iallefall. Jeg må opp i ca 15-20mg vival for å få effekt hvis jeg bruker den til å sovne. Derfor tar jeg den ikke lenger.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ikke kunnskap til å påstå at det er ulik fare for avhengighet mellom Xanor og Rivotril.

Det eneste jeg kan si sikkert er at diazepam (Valium, Vival, Stesolid) er mer vanedannende enn oxazepam (Sobril).

bugge -jenta

Jeg har ikke kunnskap til å påstå at det er ulik fare for avhengighet mellom Xanor og Rivotril.

Det eneste jeg kan si sikkert er at diazepam (Valium, Vival, Stesolid) er mer vanedannende enn oxazepam (Sobril).

Vil det si at dere bruker xanor i liten grad i behandling av angst? Og hvorfor ikke prøve den mer ut? Som du skjønner er jeg svært fornøyd, og min psykiater har tydeligvis mange fornøyde pasienter på dette medikamentet.

Så jeg vet at den er vanedannende iallefall. Jeg må opp i ca 15-20mg vival for å få effekt hvis jeg bruker den til å sovne. Derfor tar jeg den ikke lenger.

Den sluttet å virke på meg også etter en stund. Jeg hadde tatt 5mg daglig i etpar måneder og da ga effekten seg ganske raskt. Jeg kunne ta 15mg i løpet av tre timer, men kjente _ingenting_. Synes egentlig dette var ganske rart, for 5mg daglig er jo ikke spesielt mye.

Uansett; gikk over til 1mg Xanor daglig (i ca 3mnd). Den funket kjempebra og jeg utviklet aldri noen toleranse.

Nå tar jeg aldri benzo fast, men har aldri opplevd noe ubehag når jeg har sluttet de gangene jeg har tatt dem fast over lengre tid.

Mvh

Vil det si at dere bruker xanor i liten grad i behandling av angst? Og hvorfor ikke prøve den mer ut? Som du skjønner er jeg svært fornøyd, og min psykiater har tydeligvis mange fornøyde pasienter på dette medikamentet.

Den eneste indikasjonen for Xanor er panikklidelse der all annen behandling har sviktet.

Når en da begynner med Xanor, må en være forberedt på dette er et valg for livet. har aldri sett at noen er kommet av igjen.

For å forsvare en slik bruk, må problemstillingen være omtrent slik: Ufør uten Xanor, i arbeid med Xanor.

Annonse

bugge -jenta

Den eneste indikasjonen for Xanor er panikklidelse der all annen behandling har sviktet.

Når en da begynner med Xanor, må en være forberedt på dette er et valg for livet. har aldri sett at noen er kommet av igjen.

For å forsvare en slik bruk, må problemstillingen være omtrent slik: Ufør uten Xanor, i arbeid med Xanor.

NHD!

Jeg forstår ikke hva du mener. At det må være for livet? At ingen kan slutte? Jeg har prøvd denne kuren fire? ganger nå, og alle gangene lagt på rundt 4 mg. Aldri oversteget 8- mndsgrensen. Jeg har vært uten xanor i mange måneder, men merker at jeg får angst ved at jeg begynner å overspise mer, noe jeg gjør når jeg har mye angst. Derfor har vi valgt å begynne på igjen. Jeg har vært uten en gang i nesten et halvt år. Jeg er ikke dårligere enn jeg var før "xanortiden" i disse xanorfrieperiodene. Det er omtrent likt, så jeg føler ikke de helbreder akkurat heller. Men de gjør meg kanskje litt bedre, siden xanor har hjulpet meg i terapien, føler jeg.

Jeg har heller ikke panikkangst, men hadde det i årevis. Slik sett en panikkangst som jeg nå "kontrollerer", eller viser seg på litt andre måter.

Det var for eksempel tøffere å slutte på efexor, og jeg føler ikke dragning verken mot p. forte eller sobril for rusen sin skyld. Jeg er ikke så glad i rusfølelsen, tro det eller ei. Da hadde jeg sikkert tatt meg en fest i ny og ne. Jeg vil bare ta bort de verste smerter og den verste angst, men innser at det kan du ikke få til hele tiden, da virker ingenting til slutt.

Hva er jeg da? Et unntak fra en regel? Jeg tror ikke jeg er så spesiell. Jeg tror og vet at jeg ikke lurer meg selv på dette tidspunktet, og tror jeg har kontroll uten å ha det. Jeg er ærlig i det jeg skriver her, og ser min psykiater ukentlig.

Jeg fungerer bedre på xanor så klart, det er jo derfor jeg går på den. Men når jeg slutter på den, er jeg som før jeg prøvde den. Seponeringen merker jeg knapt, så lenge jeg går ned med 0.5 mg i uka. Og det er gudsens sanning. Mener du den skader meg på et vis og gir meg mer angst i lengden? Selv føler jeg den demper angst og gjør at jeg kan møte mine "demoner" lettere. Driver terapien min videre. Den dagen den ikke skulle virke lenger, eller noe forandrer seg(må opp i dose, vanskelig å sepomnere osv) slutter jeg å bruke den, slik jeg har sluttet å bruke stilnoct og imovane(er immun).

Enten misforstår jeg deg, eller så er du svært kategorisk. Du har ikke møtt _meg_.

Er du og min psykiater bare

svært uenige i denne saken?

Jeg har akkurat begynt på igjen på en ny kur,(føler ikke behov for doseøkning,virker som vanlig,) dvs, jeg har nå gått på xanor i flere år, dog med opphold. Forklar meg hva som er så farlig med denne medisinen som får deg til å skrive det du skriver.

Nå har jeg gjentatt meg til det kjedsommelige, siden jeg er litt opprørt. Trenger ikke være psykiater for å ha skjønt det. Mange lurer på denne medisinen, så gi meg et svar som er mer utfyllende. Er dette din erfaring som psykiater, eller er det kunnskap du bare har fordi andre har sagt det, (for eksempel som at noradrenalinen "settes i gang" på 150 mg på efexor fordi Malt, retterstøl og co skriver det:o))(digresjon) Dette siste er på ingen måte frekt ment. Noe erfarer man selv i sitt yrke, noe tilegner man seg gjennom andre kanaler.

vennlig hilsen

NHD!

Jeg forstår ikke hva du mener. At det må være for livet? At ingen kan slutte? Jeg har prøvd denne kuren fire? ganger nå, og alle gangene lagt på rundt 4 mg. Aldri oversteget 8- mndsgrensen. Jeg har vært uten xanor i mange måneder, men merker at jeg får angst ved at jeg begynner å overspise mer, noe jeg gjør når jeg har mye angst. Derfor har vi valgt å begynne på igjen. Jeg har vært uten en gang i nesten et halvt år. Jeg er ikke dårligere enn jeg var før "xanortiden" i disse xanorfrieperiodene. Det er omtrent likt, så jeg føler ikke de helbreder akkurat heller. Men de gjør meg kanskje litt bedre, siden xanor har hjulpet meg i terapien, føler jeg.

Jeg har heller ikke panikkangst, men hadde det i årevis. Slik sett en panikkangst som jeg nå "kontrollerer", eller viser seg på litt andre måter.

Det var for eksempel tøffere å slutte på efexor, og jeg føler ikke dragning verken mot p. forte eller sobril for rusen sin skyld. Jeg er ikke så glad i rusfølelsen, tro det eller ei. Da hadde jeg sikkert tatt meg en fest i ny og ne. Jeg vil bare ta bort de verste smerter og den verste angst, men innser at det kan du ikke få til hele tiden, da virker ingenting til slutt.

Hva er jeg da? Et unntak fra en regel? Jeg tror ikke jeg er så spesiell. Jeg tror og vet at jeg ikke lurer meg selv på dette tidspunktet, og tror jeg har kontroll uten å ha det. Jeg er ærlig i det jeg skriver her, og ser min psykiater ukentlig.

Jeg fungerer bedre på xanor så klart, det er jo derfor jeg går på den. Men når jeg slutter på den, er jeg som før jeg prøvde den. Seponeringen merker jeg knapt, så lenge jeg går ned med 0.5 mg i uka. Og det er gudsens sanning. Mener du den skader meg på et vis og gir meg mer angst i lengden? Selv føler jeg den demper angst og gjør at jeg kan møte mine "demoner" lettere. Driver terapien min videre. Den dagen den ikke skulle virke lenger, eller noe forandrer seg(må opp i dose, vanskelig å sepomnere osv) slutter jeg å bruke den, slik jeg har sluttet å bruke stilnoct og imovane(er immun).

Enten misforstår jeg deg, eller så er du svært kategorisk. Du har ikke møtt _meg_.

Er du og min psykiater bare

svært uenige i denne saken?

Jeg har akkurat begynt på igjen på en ny kur,(føler ikke behov for doseøkning,virker som vanlig,) dvs, jeg har nå gått på xanor i flere år, dog med opphold. Forklar meg hva som er så farlig med denne medisinen som får deg til å skrive det du skriver.

Nå har jeg gjentatt meg til det kjedsommelige, siden jeg er litt opprørt. Trenger ikke være psykiater for å ha skjønt det. Mange lurer på denne medisinen, så gi meg et svar som er mer utfyllende. Er dette din erfaring som psykiater, eller er det kunnskap du bare har fordi andre har sagt det, (for eksempel som at noradrenalinen "settes i gang" på 150 mg på efexor fordi Malt, retterstøl og co skriver det:o))(digresjon) Dette siste er på ingen måte frekt ment. Noe erfarer man selv i sitt yrke, noe tilegner man seg gjennom andre kanaler.

vennlig hilsen

Jeg sier at en må ta med i betraktning at en ikke kommer bort fra medisinen om en først slutter. Det må være med i for/mot-vurderingene.

Det betyr ikke at dette er noe som vil skje for alle.

Ja, du er kaskje unntaket. Jeg har fulgt deg lenge her på DOL. Det er (dessverre) ikke mange pasienter som deg.

I tillegg synes det som du har et behandlingstilbud som dessverre ikke alle har.

Kombinasjonen av en egosterk pasient og en psykiater som har anledning til å følge en over lang tid, kan tillate en å forsøke medisinering som en vanligvis må være forsiktig med.

Kunnskapen: Den er en blanding av lest/hørt kunnskap og erfaring fra pasienter jeg har behandlet.

Hei, og takk for svar!

Jeg kan heller ikke si at jeg blir noe særlig rusa av Xanor. Føler vel heller at hodet "nullstilles" og går tilbake til det "normale".

Leste som sagt litt på nettet om Xanor og det er visst endel leger der ute som vil at Xanor skal gjøres om til A-preparat. Om det vil få konsekvenser for de som ikke _misbruker_ medikamentet vet ikke jeg, men det kan kanskje NHD svare på...?

Mvh

Er så lei av at folk sidestiller angstdempende medisin med rus... Blir da ikke ruset!!... motivet er jo å bedring av angsten. Og benzo virker faktisk veldig bra mot angst. Min psykiater sier det er uten tvil den beste angstmedisinen. Og at spykiatrien nok ville være hjelpeløs uten!!

Når det gjelder rivotril, så er det mange som må gå veien om valium ved seponering. Kan vel kanskje tilsi at den er noe sterkere.

Vil man bli ruset, så er jo alkohol tingen...men det er det ingen som har noen motforestillinger mot ser det ut til...helt sosialt akseptert. Tenk på all elendigheten det fører med seg!

Men når man sier man bruker valium mot en angst-lidelse så er mange sjokkert.. det kan man jo bli avhengig av!!-- folk som ikke har prøvd angst,tror faktisk at en går på en rus... og det kan vi takke denne anti benzo kampanjen for.. det var ikke slik da jeg begynte med valium i 1979-80. Og jeg bruker fortsatt 10-12mg om dagen med virkning.

Hei!

Hei igjen Bugge.. de lærde strides også her.Min psykiater vil helst ikke skrive ut xanor da de ifølge han er omtrent umulig å komme av, om det skulle bli ønskelig. Men han skriver ut valium. Han beskriver valium og sobril som de svakeste, og at også rivotril er verre å komme av??? Ofte må folk gå veien om valium for komme av rivotril har jeg sett anbefalt andre steder. Samme gjelder visst mogadon??

Må jammen lure... det finnes vel ikke noe fasitsvar.

Da jeg var på psykosomatisk institutt for utredning satt psykiatikeren der og la ut om xanor, og ville ha meg over på den, på grunn av at det virket som om folk ikke måtte øke dosen i samme grad som de andre benzo.??

Mens en tredje som jeg har hatt sporadisk kontakt med siden broren min begikk selvm... tydde til valium og sobril.. når han skrev ut benzo. (han har og skrevet det ut til meg, da han drev privat-praksis ved siden av sykehusjobben)-- og mente det ikke gav angst..som noen elsker å legge til angstens-byrde, når denne saken blir diskutert.

For et par/tre år siden skrev også NHD at det var mye moralisering ute å gikk angående benzo.. Og at terapautisk dose opptil 15 mg daglig ikke var noe å gjøre så mye utav..

Nå har jeg ikke øket valium nevneverdig i de 26 årene jeg har brukt dem, og de virker fortsatt mot moderat angst. Har brukt dem daglig i 11-12 år. Før det sporadisk, men mange ganger i uken.

Men merker at i sånne angstfaser som jeg er nå, når ting er riktig ille.. og jeg er så svimmel at jeg har problemer med å stå oppreist, så virker ikke valium så godt på meg. Hjelper ikke å øke på dosen heller, blir bare trøtt.

Så utover 15 mg for meg blir det nesten mot sin hensikt.

Så jeg er rar jeg og. Mot normal!

Gjest Tristann

for no tull... har brukt xanor av og på i mange år, og nå er det fler år siden jeg tok det sist. har overhodet ikke vært noe problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...