Gå til innhold

NHD/vet du?

Anbefalte innlegg

Du kan vel ikke svare,men må prøve alikevel.

I går skjedde det igjen,skal ikke legge ut om alt.......

Men har du ide om hva det kan være når hele kroppen stivner,klarer ikke røre noe,må anstrenge meg veldig,tørr ikke lukke øynene,men de detter igjen...

Føler at jeg blir hypnotisert,det skjer flere ganger etter hverandre.

Opplever mye "rart",takler det,men dette hater jeg.

Har lest om narkolepsi/søvnparalyse,tror ikke det er det.

Har spurt mangen om hva det kan være,men ingen vet,hvis du vet,kan du svare...please?

Er så skremmendes.....

Har mine teorier,men har du en mere jornær forklaring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/
Del på andre sider

Fortsetter under...

lurer på om jeg opplever noe av det samme. Rart det der.

at man er våken , men samtdig ikke våken at man har full kontroll til å tenke på hva man vil.

jeg tror jeg er trett og drømmer da. Skjer bare i sovesituasjon i mitt tilfelle

Sant det er ekkelt?

Jeg er ved full bevissthet,hele kroppen stivner og jeg tenker "nei,ikke nå igjen"

Kan høre lydene i rommet osv..sover ikke,av og til tror jeg kroppen er død,er redd for å bli levende begravet,gud det er så skemmendes.

Får "ut av kroppen" og,kan bli dradd ut...

Er "for" sånne ting,men er redd når kroppen stivner,det er det værste jeg vet,gruer meg til å lukke øynene.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1685454
Del på andre sider

bugge -jenta

Høres ut som søvnparalyse for meg, eller "klare" drømmer.

Var svært plaget en periode. Du har kanskje som meg merket at du kan tenke og er i en bevissthetstilstand mellom søvn og våken tilstand. Og da tenker du gjerne panikktanker. Prøver å få rørt en finger, komme ut av det. Håper at noe kommer inn i rommet, så kommer det noen inn i rommet, men du våkner ikke. Når du endelig våkner var de aldri der. osv. Kroppen er lam og paralysert, men der er tankevirksomhet. Den er dog ikke alltid like klar som en tror når en er i tilstanden. Det finner en gjerne ut når en våkner.

Jeg begynte etterhvert med en form for kognitiv terapi for meg selv i denne tilstanden. Eksempel:" Nå tror du at du er våken, men det er du ikke. Ikke prøv å våkne, det hjelper ikke likevel. Det kjennes ut som en evighet, men det er bare en kort stund. Slapp helt av i hele kroppen. Du våkner til slutt, det gjør du alltid. Ikke prøv å bevege deg, det hjelper ikke." Osv.

Bevissthetsnivået mitt ble ettehvert ganske så sterkt, og det ble riktigere også, og jeg klarte å redusere noe som var det reneste mareritt til noe jeg selv tok kontroll over.

Jeg måtte trene meg litt, men etterhvert ble jeg riktig så god på det. Prøv du også neste gang. Det kan nok ta litt tid før du mestrer det, men du får det så mye bedre.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1685507
Del på andre sider

Var svært plaget en periode. Du har kanskje som meg merket at du kan tenke og er i en bevissthetstilstand mellom søvn og våken tilstand. Og da tenker du gjerne panikktanker. Prøver å få rørt en finger, komme ut av det. Håper at noe kommer inn i rommet, så kommer det noen inn i rommet, men du våkner ikke. Når du endelig våkner var de aldri der. osv. Kroppen er lam og paralysert, men der er tankevirksomhet. Den er dog ikke alltid like klar som en tror når en er i tilstanden. Det finner en gjerne ut når en våkner.

Jeg begynte etterhvert med en form for kognitiv terapi for meg selv i denne tilstanden. Eksempel:" Nå tror du at du er våken, men det er du ikke. Ikke prøv å våkne, det hjelper ikke likevel. Det kjennes ut som en evighet, men det er bare en kort stund. Slapp helt av i hele kroppen. Du våkner til slutt, det gjør du alltid. Ikke prøv å bevege deg, det hjelper ikke." Osv.

Bevissthetsnivået mitt ble ettehvert ganske så sterkt, og det ble riktigere også, og jeg klarte å redusere noe som var det reneste mareritt til noe jeg selv tok kontroll over.

Jeg måtte trene meg litt, men etterhvert ble jeg riktig så god på det. Prøv du også neste gang. Det kan nok ta litt tid før du mestrer det, men du får det så mye bedre.

Vennlig hilsen

Tusen takk...=)

Ja det er akuratt sånn jeg har det,det er skremmendes,gruer meg til å legge meg pga det.

Ja føles som en evighet,og så skjer det flere ganger etter hverandre,får prøve å få kontroll over det..som deg.

Har hatt det hele livet,når jeg tenker "slapp av,det er ikke farlig",det er da jeg begynner å sveve ut av kroppen.

Det kan jo være fint,men når jeg er så redd,er jeg redd for å ikke komme tilbake til kroppen,og hvor havner jeg da..

Men får prøve din metode,takk for tipset...=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1685521
Del på andre sider

bugge -jenta

Tusen takk...=)

Ja det er akuratt sånn jeg har det,det er skremmendes,gruer meg til å legge meg pga det.

Ja føles som en evighet,og så skjer det flere ganger etter hverandre,får prøve å få kontroll over det..som deg.

Har hatt det hele livet,når jeg tenker "slapp av,det er ikke farlig",det er da jeg begynner å sveve ut av kroppen.

Det kan jo være fint,men når jeg er så redd,er jeg redd for å ikke komme tilbake til kroppen,og hvor havner jeg da..

Du svever ikke ut av kroppen din. Kroppen ligger i ro. Tankene spiller deg noen puss. Jeg har følt at folk har stått og dradd i meg uten at jeg kan våkne, hører masse stemmer, folk er i rommet, kirkeklokker og vet ikke hva. Dette har ingenting med psykose å gjøre, det er bare litt "sprøtt". Hvor mange ganger har jeg ikke prøvd å røre på en liten finger. Bare jeg greier det, SÅ våkner jeg. Men det funker jo ikke. Jeg føler med dyvåt av svette, men er det ikke nødvendigvis. Dette ser jeg ikke på som noe åndelig, kirkeklokker og diverse annet til tross:o)

Prøv å ta kontroll litt over tankene dine neste gang. Ikke vent full suksess med det samme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1685526
Del på andre sider

Annonse

Du svever ikke ut av kroppen din. Kroppen ligger i ro. Tankene spiller deg noen puss. Jeg har følt at folk har stått og dradd i meg uten at jeg kan våkne, hører masse stemmer, folk er i rommet, kirkeklokker og vet ikke hva. Dette har ingenting med psykose å gjøre, det er bare litt "sprøtt". Hvor mange ganger har jeg ikke prøvd å røre på en liten finger. Bare jeg greier det, SÅ våkner jeg. Men det funker jo ikke. Jeg føler med dyvåt av svette, men er det ikke nødvendigvis. Dette ser jeg ikke på som noe åndelig, kirkeklokker og diverse annet til tross:o)

Prøv å ta kontroll litt over tankene dine neste gang. Ikke vent full suksess med det samme.

Skal prøve...=)

Men mamma-mia,dette er jo helt likt som jeg har det nesten,det var jammen godt å høre....virkelig.

Men jeg tror jeg svever ut av kroppen,noen ganger er det fantastisk,det beste i verden,men ikke når jeg er redd og hører skremmendes ting.

Har svevet på rommet til ungene,inni stuen...osv.

Har blitt dradd ut i universet,da var jeg dyvåt av svette,trodde jeg hadde tisset på meg,så våt var jeg.

Det er en veldig kamp til tider,men det var litt greit å høre din teori,det var ikke så "skummelt".

Godt å høre at du ikke tror det er noe psykotisk,eller noe sånt...=)...veldig godt!

Takk for fint svar..=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1685716
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Tusen takk...=)

Bruker du medisiner? Og isf skjer det oftere etter at du begynte med dem (hvis du tar) ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1685928
Del på andre sider

bugge -jenta

Skal prøve...=)

Men mamma-mia,dette er jo helt likt som jeg har det nesten,det var jammen godt å høre....virkelig.

Men jeg tror jeg svever ut av kroppen,noen ganger er det fantastisk,det beste i verden,men ikke når jeg er redd og hører skremmendes ting.

Har svevet på rommet til ungene,inni stuen...osv.

Har blitt dradd ut i universet,da var jeg dyvåt av svette,trodde jeg hadde tisset på meg,så våt var jeg.

Det er en veldig kamp til tider,men det var litt greit å høre din teori,det var ikke så "skummelt".

Godt å høre at du ikke tror det er noe psykotisk,eller noe sånt...=)...veldig godt!

Takk for fint svar..=)

Husk på at det du møter når du glir inn i drømmenes verden ikke bare trenger å være elendighet, angst og stress. Vi rommer også så mye mer. Positive opplevelser kan også opptre. Vi har lengsler, håp, gode opplevelser, skapende kraft.You name it:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1686372
Del på andre sider

Vennlig hilsen

Dette har jeg og hatt, mange ganger. Og værst når jeg ligge på ryggen( av en eller anne grunn, så det gjør jeg aldri mer) også av å sovne igjen om morgen. Men jeg har ikke sett syner. Men vært lam i kroppen og klar i hodet, og det virker som bugge sier som evigheter , mens det sikkert ikke varer så lenge. var så ille plaget etter en narkose for noen år siden at jeg nesten ikke turde legge meg til slutt. Men bank ibordet --lenge siden jeg har hatt det nå.

ekkelt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1686460
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg og hatt, mange ganger. Og værst når jeg ligge på ryggen( av en eller anne grunn, så det gjør jeg aldri mer) også av å sovne igjen om morgen. Men jeg har ikke sett syner. Men vært lam i kroppen og klar i hodet, og det virker som bugge sier som evigheter , mens det sikkert ikke varer så lenge. var så ille plaget etter en narkose for noen år siden at jeg nesten ikke turde legge meg til slutt. Men bank ibordet --lenge siden jeg har hatt det nå.

ekkelt!

og en ting til---når en har hatt det en gang,er det best å stå opp.. ellers kommer det igjen med den gang en sovner igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1686471
Del på andre sider

Sant det er ekkelt?

Jeg er ved full bevissthet,hele kroppen stivner og jeg tenker "nei,ikke nå igjen"

Kan høre lydene i rommet osv..sover ikke,av og til tror jeg kroppen er død,er redd for å bli levende begravet,gud det er så skemmendes.

Får "ut av kroppen" og,kan bli dradd ut...

Er "for" sånne ting,men er redd når kroppen stivner,det er det værste jeg vet,gruer meg til å lukke øynene.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Prøv å sove på siden, hvis det har noen betydning for deg. Det har det for meg, og har sett andre har beskrevet det også.. at slik søvnparalyse oftest skjer i ryggleie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1686479
Del på andre sider

bugge -jenta

og en ting til---når en har hatt det en gang,er det best å stå opp.. ellers kommer det igjen med den gang en sovner igjen.

Enig, det er ikke lurt å la seg falle ned i søvnen igjen med det samme, da kom det lett igjen, så jeg spratt opp når jeg våknet. Fikk det ofte på ettermiddagen hvis jeg var så dum å legge meg litt nedpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1686768
Del på andre sider

Husk på at det du møter når du glir inn i drømmenes verden ikke bare trenger å være elendighet, angst og stress. Vi rommer også så mye mer. Positive opplevelser kan også opptre. Vi har lengsler, håp, gode opplevelser, skapende kraft.You name it:o)

Vet,har hatt mange posetive opplevelser der...=)

Er topp det,men har ikke helt kontroll alltid dessværre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1686783
Del på andre sider

Prøv å sove på siden, hvis det har noen betydning for deg. Det har det for meg, og har sett andre har beskrevet det også.. at slik søvnparalyse oftest skjer i ryggleie.

Lærte meg det da jeg var liten,trodde det bare skjedde da jeg lå på ryggen.

Men nå skjer det uansett hvordan jeg ligger,til og med når jeg holdt foten i luften.

Tenkte "hvis jeg holder foten i luften,da kan det unulig skje"..men joda...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224624-nhdvet-du/#findComment-1686798
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...