Gå til innhold

kosthold tips för & etter trening

ceciliet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har endelig fått igang treningen, og nå er det på tide å begynne å tenke på hva jeg spiser för & etter for å kunne få max ut av treningen.

Jeg trener styrke (bare overkropp) man, ons & fre. Så trener jeg kondisjon tir & tor. Trener sjeldent på helgene, men når jeg gjör det blir det ca. 50%-50% på styrke & kjondisjon.

Hva skal jeg spise för trening & hva skal jeg spise etter?

Jeg vil gjerne gå ned noen kilo også, så litt tips om frokost, lunch, middag & kvelds blir jeg også kjempe glad for. Jeg er litt kresen, og spise ikke så masse grönt & frukt, men skal pröve å skjerpe meg!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei ct

Siste måltidet før trening bør spises 2-3 timer før. Det beste er å spise et karbohydratrikt måltid slik at glykogenlagrene er fulle når du trener. Brødmat, kornblanding, poteter, ris og pasta er karbohydratrike matvarer og bør utgjøre en betydelig andel av måltidet. Velg magert pålegg, mager melk, magert kjøtt eller fisk til. Noe frukt eller grønnsaker bør det også være plass til. Hvilken type mat avhenger av når på dagen du trener, etter lunsj eller etter middag. Det er også viktig at du er i god væskebalanse når treningen starter, drikk helst vann da sukkerholdig drikke før trening kan gi en uheldig effekt ved at blodsukkeret synker og du blir slapp. Kullsyreholdig drikke kan gi mageproblemer.Under treningen bør du sørge for å få inn rikelig væske. Dette bør være vann dersom treningen varer omkring 1 time, og kan være sportsdrikk dersom treningen er mer langvarig. Vann er det beste dersom du ønsker å gå ned noen kilo. Drikk jevnt i løpet av økten, minst 0,5 –1 liter, og mer hvis du svetter mye.Etter trening er det fint om du drikker litt ekstra og spiser en frukt, f.eks 1 banan, for å fylle lagrene dine med energi til neste treningsøkt. Deretter spiser du et måltid mat når du kommer hjem. For å gå ned noen kilo skal du ha tålmodighet. Husk at mer muskelmasse gir høyere vekt. Samtidig øker forbrenningen din når muskelmassen er økt. Derfor vil resultatene komme over tid. Det er fint om du spiser 4-5 faste måltider (frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat). Flere små måltider er bedre enn få store. Velg bevisst mager mat framfor fete produkter, unngå energirik drikke som brus, juice, melk, saft som tørstedrikk. Disse drikkene kan benyttes til mat i begrensede mengder. Alkohol er også energirik. Spis 2 frukt og 3 grønnsaker (inkl poteter) per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...