Gå til innhold

Motsette seg diagnose på papiret?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest .xo.xe.xi

Tviler jeg sterkt på. Jeg ba feks en psyk.sykepleier skrive ned en pinlig ting jeg hadde gjort, men år etter leste jeg journalen og der hadde hun jaggu skrivi ned hele historien. Jaggu!

Det skulle seff stått at hun IKKE skulle skrevet den ned. Skriveleif

Gjest antes

Det er legen/psykologen som setter diagnosen. Det kan du som pasient ikke bestemme over.

Om du er uenig, kan du kreve en "secod opinion" hos en annen og uavhengig spesialist.

Takk for svar!

Har et spørsmål til:

Vil fastlegen automatisk få beskjed om diagnoser satt av andre leger, f.eks. en psyk.diagnose satt av psykiater?

Er i det minste dette noe man kan motsette seg? Hvis ikke: hvorfor?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar!

Har et spørsmål til:

Vil fastlegen automatisk få beskjed om diagnoser satt av andre leger, f.eks. en psyk.diagnose satt av psykiater?

Er i det minste dette noe man kan motsette seg? Hvis ikke: hvorfor?

Fastlegen få beskjed om diagnosen. Det kan du ikke forhindre.

Derimot trenger ikke epikrisen (sluttrapporten) inneholde sensitive opplysninger om hva dere har snakket om.

Gjest antes

Derimot trenger ikke epikrisen (sluttrapporten) inneholde sensitive opplysninger om hva dere har snakket om.

Tusen takk igjen.

...Og når fastlegen får vite om en diagnose, så vil det med ett bli slik at alle leger man henvises til får det poppet opp på skjermen, for all fremtid...? Hvis man legges inn på sykehus for hjerteinfarkt eller hva det måtte være... Morsomt :o( Hva er hensikten?

Hvorfor må det på død og liv "stå noe sted" at man har en diagnose i de tilfeller den ikke har relevans for andre enn pasienten selv? Avhengig pf, for eksempel. (Skjønner det hvis man har en psykose-sykdom e.l.)

Det burde da være opp til pasienten? Så kan h*n heller velge å få diagnosen "skrevet ned" senere, hvis det på et tidspunkt skulle bli nyttig for _pasienten_, som ved sykemelding e.l.

Gjest antes

Tusen takk igjen.

...Og når fastlegen får vite om en diagnose, så vil det med ett bli slik at alle leger man henvises til får det poppet opp på skjermen, for all fremtid...? Hvis man legges inn på sykehus for hjerteinfarkt eller hva det måtte være... Morsomt :o( Hva er hensikten?

Hvorfor må det på død og liv "stå noe sted" at man har en diagnose i de tilfeller den ikke har relevans for andre enn pasienten selv? Avhengig pf, for eksempel. (Skjønner det hvis man har en psykose-sykdom e.l.)

Det burde da være opp til pasienten? Så kan h*n heller velge å få diagnosen "skrevet ned" senere, hvis det på et tidspunkt skulle bli nyttig for _pasienten_, som ved sykemelding e.l.

Nei, da vil jeg heller avslutte utredningen - hvis det skal være slik at den diagnosen som mest sannsynlig vil bli satt kommer til å bli gjort kjent for "alle" for all fremtid. Synes det er stigmatiserende.

Annonse

På hvilket grunnlag er det at man ikke kan forhindre at diagnosen blir sendt til fastlegen, i forhold til lovverk?

mvh

Det er legen/psykologen som setter diagnosen. Det kan du som pasient ikke bestemme over.

Om du er uenig, kan du kreve en "secod opinion" hos en annen og uavhengig spesialist.

Man kan vel også kreve å få journalført sin uenighet i denne diagnosen.

mvh

Tusen takk igjen.

Ved henvisning skal en følge "need to know"-prinsippet.

Legen skal ta med det som er relevant for at den det henvises til skal kunne gjøre jobben sin.

Alle opplysninger skal ikke spres til andre. Her gjelder taushetsplikt også mellom helsepersonell.

Gjest Thekla84

Tviler jeg sterkt på. Jeg ba feks en psyk.sykepleier skrive ned en pinlig ting jeg hadde gjort, men år etter leste jeg journalen og der hadde hun jaggu skrivi ned hele historien. Jaggu!

"Tviler jeg sterkt på. Jeg ba feks en psyk.sykepleier skrive ned en pinlig ting jeg hadde gjort, men år etter leste jeg journalen og der hadde hun jaggu skrivi ned hele historien. Jaggu!"

Betyr det at de notatene som psykiatrisk sykepleier skriver ned kan lekke ut i systemer man helst ikke vil de skal lekke ut til? Hva gjør en psykiatrisk sykepleier med notatene hun har skrevet ned om meg etter at samtalene er avsluttet for godt?

Gjest antes

Ved henvisning skal en følge "need to know"-prinsippet.

Legen skal ta med det som er relevant for at den det henvises til skal kunne gjøre jobben sin.

Alle opplysninger skal ikke spres til andre. Her gjelder taushetsplikt også mellom helsepersonell.

Åja, så diagnoser etc. er ikke automatisk tilgjengelig for alle leger/sykehus i det offentlige som man henvises til? Lurte på om det kunne være at alle pasienter har en egen database med opplysninger om diagnoser, blodprøvesvar o.l., som alle leger har tilgang på, eller noe sånt..

Slike opplysninger må altså aktivt oversendes av fastlegen for hver gang?

Åja, så diagnoser etc. er ikke automatisk tilgjengelig for alle leger/sykehus i det offentlige som man henvises til? Lurte på om det kunne være at alle pasienter har en egen database med opplysninger om diagnoser, blodprøvesvar o.l., som alle leger har tilgang på, eller noe sånt..

Slike opplysninger må altså aktivt oversendes av fastlegen for hver gang?

Nettopp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...