Gjest methea Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Mitt må være "kjønnsbekreftende operasjon". 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 mennesker med utviklingshemning 0 Siter
Gemini Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 mennesker med utviklingshemning Hva er det mindre politisk korrekte begrepet? 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Hva er det mindre politisk korrekte begrepet? psykisk utviklingshemmede, evneveike 0 Siter
Gemini Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 psykisk utviklingshemmede, evneveike Evneveik er vel et særs gammelt uttrykk. Men psykisk utviklingshemmede må jeg nok innrømme at er begrepet som jeg er mest fortrolig med. Det var det vanlige begrepet på 70-tallet og i årene oppover, inntil ganske nylig vil jeg tro? 0 Siter
flisa Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Hva er det mindre politisk korrekte begrepet? PU 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Evneveik er vel et særs gammelt uttrykk. Men psykisk utviklingshemmede må jeg nok innrømme at er begrepet som jeg er mest fortrolig med. Det var det vanlige begrepet på 70-tallet og i årene oppover, inntil ganske nylig vil jeg tro? Skal man ikke bruke den betegnelsen lengre? Hva sier man istedet da? 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Evneveik er vel et særs gammelt uttrykk. Men psykisk utviklingshemmede må jeg nok innrømme at er begrepet som jeg er mest fortrolig med. Det var det vanlige begrepet på 70-tallet og i årene oppover, inntil ganske nylig vil jeg tro? Jeg bruker også uttryket psykiske utviklingshemmed. Men helt PK så skal man si mennesker med psykisk utviklingshemning. Og helst skal man ikke si psykisk utviklingshemmet heller men bare si utviklingshemmed. Så derfor blir det mere PK å si mennesker med utviklingshemning. 0 Siter
Gjest PandaMiranda Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Fra de kristne kretser må det nesten være "seksuell reorientering". Fine ord, ikke sant? 0 Siter
flisa Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Skal man ikke bruke den betegnelsen lengre? Hva sier man istedet da? neger 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Jeg bruker også uttryket psykiske utviklingshemmed. Men helt PK så skal man si mennesker med psykisk utviklingshemning. Og helst skal man ikke si psykisk utviklingshemmet heller men bare si utviklingshemmed. Så derfor blir det mere PK å si mennesker med utviklingshemning. Men kan ikke den betegnelsen også brukes om mennesker med f.eks. underutviklede kroppsdeler? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 neger *haha* Ja, du flisa, du flisa :-)) 0 Siter
serenity777 Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 *haha* Ja, du flisa, du flisa :-)) Intergrering. Plagsomt ord. Norge for seigmen. 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Men kan ikke den betegnelsen også brukes om mennesker med f.eks. underutviklede kroppsdeler? hvis du da tenker på mennesker som feks er født uten armer og ben så blir det noe annet. Der er det ingen utvikling som påvirker hjernen. Da ville jeg heller brukt uttryket funksjonshemmet eller mere PK, funksjonsnedsettelse 0 Siter
flisa Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 *haha* Ja, du flisa, du flisa :-)) Det var stygt sagt da......*angrer bittelitt* 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 hvis du da tenker på mennesker som feks er født uten armer og ben så blir det noe annet. Der er det ingen utvikling som påvirker hjernen. Da ville jeg heller brukt uttryket funksjonshemmet eller mere PK, funksjonsnedsettelse Tja, når jeg hører uttrykket "mennesker med utviklingsheming" så tenker jeg på at det er noe som er "underutviklet" hos dette mennesket. Det være seg hjernen eller kroppsdeler (hender, føtter e.l.). Men det blir kanskje feil å tenke sånn? 0 Siter
flisa Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Oppegående fra et møblert hjem -det er kvalmt... Selv kaller jeg det overmøblert det hjemmet jeg kom fra :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Intergrering. Plagsomt ord. Norge for seigmen. ???? Jeg må ha det inn med teskje ;-) 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Tja, når jeg hører uttrykket "mennesker med utviklingsheming" så tenker jeg på at det er noe som er "underutviklet" hos dette mennesket. Det være seg hjernen eller kroppsdeler (hender, føtter e.l.). Men det blir kanskje feil å tenke sånn? Min lærer som forresten er spesialpedagog brukte ordet "Mongoloide" her om dagen. Det tenker jeg er veldig lite PK. kunne aldri tenkte meg å bruke det ordet og ble veldig paff. Men kanskje hun legger noe annet i det? 0 Siter
Gemini Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Min lærer som forresten er spesialpedagog brukte ordet "Mongoloide" her om dagen. Det tenker jeg er veldig lite PK. kunne aldri tenkte meg å bruke det ordet og ble veldig paff. Men kanskje hun legger noe annet i det? Er hun forholdsvis gammel? På 70, 80 og deler av 90-tallet var det helt normalt brukt, også av foreldre til barn med downs, spesiallærere osv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.