Gå til innhold

Hva er det mest politisk korrekte ordet du vet om?

Anbefalte innlegg

Gjest methea
Skrevet

Mitt må være "kjønnsbekreftende operasjon".

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

10

• flisa

5

• multippel

3

• Elbereth

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest blue cucumber
Skrevet

mennesker med utviklingshemning

Skrevet

mennesker med utviklingshemning

Hva er det mindre politisk korrekte begrepet?

Gjest blue cucumber
Skrevet

psykisk utviklingshemmede, evneveike

Skrevet

psykisk utviklingshemmede, evneveike

Evneveik er vel et særs gammelt uttrykk.

Men psykisk utviklingshemmede må jeg nok innrømme at er begrepet som jeg er mest fortrolig med. Det var det vanlige begrepet på 70-tallet og i årene oppover, inntil ganske nylig vil jeg tro?

Skrevet

PU

Gjest togli
Skrevet

Men psykisk utviklingshemmede må jeg nok innrømme at er begrepet som jeg er mest fortrolig med. Det var det vanlige begrepet på 70-tallet og i årene oppover, inntil ganske nylig vil jeg tro?

Skal man ikke bruke den betegnelsen lengre? Hva sier man istedet da?

Gjest blue cucumber
Skrevet

Jeg bruker også uttryket psykiske utviklingshemmed. Men helt PK så skal man si mennesker med psykisk utviklingshemning. Og helst skal man ikke si psykisk utviklingshemmet heller men bare si utviklingshemmed.

Så derfor blir det mere PK å si mennesker med utviklingshemning.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Fra de kristne kretser må det nesten være "seksuell reorientering".

Fine ord, ikke sant?

Skrevet

Skal man ikke bruke den betegnelsen lengre? Hva sier man istedet da?

neger

Gjest togli
Skrevet

Jeg bruker også uttryket psykiske utviklingshemmed. Men helt PK så skal man si mennesker med psykisk utviklingshemning. Og helst skal man ikke si psykisk utviklingshemmet heller men bare si utviklingshemmed.

Så derfor blir det mere PK å si mennesker med utviklingshemning.

Men kan ikke den betegnelsen også brukes om mennesker med f.eks. underutviklede kroppsdeler?

serenity777
Skrevet

*haha*

Ja, du flisa, du flisa :-))

Intergrering. Plagsomt ord. Norge for seigmen.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Men kan ikke den betegnelsen også brukes om mennesker med f.eks. underutviklede kroppsdeler?

hvis du da tenker på mennesker som feks er født uten armer og ben så blir det noe annet. Der er det ingen utvikling som påvirker hjernen. Da ville jeg heller brukt uttryket funksjonshemmet eller mere PK, funksjonsnedsettelse

Skrevet

*haha*

Ja, du flisa, du flisa :-))

Det var stygt sagt da......*angrer bittelitt*

Gjest togli
Skrevet

hvis du da tenker på mennesker som feks er født uten armer og ben så blir det noe annet. Der er det ingen utvikling som påvirker hjernen. Da ville jeg heller brukt uttryket funksjonshemmet eller mere PK, funksjonsnedsettelse

Tja, når jeg hører uttrykket "mennesker med utviklingsheming" så tenker jeg på at det er noe som er "underutviklet" hos dette mennesket. Det være seg hjernen eller kroppsdeler (hender, føtter e.l.). Men det blir kanskje feil å tenke sånn?

Skrevet

Oppegående fra et møblert hjem -det er kvalmt...

Selv kaller jeg det overmøblert det hjemmet jeg kom fra :-)

Gjest togli
Skrevet

Intergrering. Plagsomt ord. Norge for seigmen.

????

Jeg må ha det inn med teskje ;-)

Gjest blue cucumber
Skrevet

Tja, når jeg hører uttrykket "mennesker med utviklingsheming" så tenker jeg på at det er noe som er "underutviklet" hos dette mennesket. Det være seg hjernen eller kroppsdeler (hender, føtter e.l.). Men det blir kanskje feil å tenke sånn?

Min lærer som forresten er spesialpedagog brukte ordet "Mongoloide" her om dagen. Det tenker jeg er veldig lite PK. kunne aldri tenkte meg å bruke det ordet og ble veldig paff. Men kanskje hun legger noe annet i det?

Skrevet

Min lærer som forresten er spesialpedagog brukte ordet "Mongoloide" her om dagen. Det tenker jeg er veldig lite PK. kunne aldri tenkte meg å bruke det ordet og ble veldig paff. Men kanskje hun legger noe annet i det?

Er hun forholdsvis gammel?

På 70, 80 og deler av 90-tallet var det helt normalt brukt, også av foreldre til barn med downs, spesiallærere osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...