Gå til innhold

Hva er det mest politisk korrekte ordet du vet om?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

Er hun forholdsvis gammel?

På 70, 80 og deler av 90-tallet var det helt normalt brukt, også av foreldre til barn med downs, spesiallærere osv.

hun har vel fylt 60 tror jeg. Skulle ikke forundre meg om hun sier døvespråk og fingerspråk også.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

10

• flisa

5

• multippel

3

• Elbereth

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest methea
Skrevet

Min lærer som forresten er spesialpedagog brukte ordet "Mongoloide" her om dagen. Det tenker jeg er veldig lite PK. kunne aldri tenkte meg å bruke det ordet og ble veldig paff. Men kanskje hun legger noe annet i det?

Uffameg..

Man er på vei til å gå bort fra Downs syndrom nå. Downs var ikke den første som oppdaget syndromet, og han skrev alt annet enn pene ting om barna som hadde syndromet.

Trisomi 21 er et mye bedre navn.

Skrevet

hun har vel fylt 60 tror jeg. Skulle ikke forundre meg om hun sier døvespråk og fingerspråk også.

Så lenge dere unge er bevisste på språkbruk, så får dere heller overleve noen gamle glipp fra henne. Det er ikke så lett å forandre ting som er så godt innarbeidet. Det tok meg lang tid å slutte å si mongoloid i alle fall. For meg var det et nøytralt begrep, en beskrivelse av en type funksjonshemning.

Jeg reagerer mer på negative holdninger som skinner igjennom, enn det som er åpenbare forsnakkelser eller gammeldagse begreper.

Skrevet

Uffameg..

Man er på vei til å gå bort fra Downs syndrom nå. Downs var ikke den første som oppdaget syndromet, og han skrev alt annet enn pene ting om barna som hadde syndromet.

Trisomi 21 er et mye bedre navn.

Det er mange syndromer med betegnelse Trisomi, så da blir det sikkert et problem at Trisomi 21 forveksles med andre.

Nei, av og til er det rett og slett for mye fokus på ord, og for lite på handling og holdning.

Mennesker i dag har vel heller liten kjennskap til HVA en person ved navn Downs skrev for en "evighet" siden, og ingen forbinder Downs med personen som ga tilstanden sitt navn.

Skrevet

Så lenge dere unge er bevisste på språkbruk, så får dere heller overleve noen gamle glipp fra henne. Det er ikke så lett å forandre ting som er så godt innarbeidet. Det tok meg lang tid å slutte å si mongoloid i alle fall. For meg var det et nøytralt begrep, en beskrivelse av en type funksjonshemning.

Jeg reagerer mer på negative holdninger som skinner igjennom, enn det som er åpenbare forsnakkelser eller gammeldagse begreper.

Hvorfor er det som var "politisk korrekt" og aldri vondt ment for en 20-30 år siden, nå nesten så fælt at man ser på de som sier det som at de mener det fælt?

Det VAR PK å si mongoloid og neger før. (vi sa jo ikke mongo eller nigger) - vi sa det pent -og mente det skikkelig.

Skrevet

Det mest PK ordetjeg vet om må være "dialog". For et gørrkjedelig ord *gjesp*

Gjest togli
Skrevet

Det var stygt sagt da......*angrer bittelitt*

Det er i sånne tilfeller man skulle hatt angreknapp *hehe*

Gjest togli
Skrevet

Min lærer som forresten er spesialpedagog brukte ordet "Mongoloide" her om dagen. Det tenker jeg er veldig lite PK. kunne aldri tenkte meg å bruke det ordet og ble veldig paff. Men kanskje hun legger noe annet i det?

Huff, det høres utrolig ut at en som er utdannet spesialpedagog bruker den betegnelsen. Jeg hadde garantert mista litt av tiltroen til den læreren :-/

Gjest matheaa
Skrevet

Det er mange syndromer med betegnelse Trisomi, så da blir det sikkert et problem at Trisomi 21 forveksles med andre.

Nei, av og til er det rett og slett for mye fokus på ord, og for lite på handling og holdning.

Mennesker i dag har vel heller liten kjennskap til HVA en person ved navn Downs skrev for en "evighet" siden, og ingen forbinder Downs med personen som ga tilstanden sitt navn.

Synes denne er helt greit. Hvorfor gi kredit til noen som hverken oppdaget et fenomen, eller som beskrev det riktig.

Trisomi 21 burde være lettgjenkjennelig. Har inntrykk av at de fleste vet hvorfor syndromet skjer. (Hører dessuten veldig sjeldent snakk om andre Trisomi feil..)

Gjest togli
Skrevet

Det er det maaaaange som sier den dag i dag. Ingenting overrasker meg på den fronten ;-)

Skrevet

Synes denne er helt greit. Hvorfor gi kredit til noen som hverken oppdaget et fenomen, eller som beskrev det riktig.

Trisomi 21 burde være lettgjenkjennelig. Har inntrykk av at de fleste vet hvorfor syndromet skjer. (Hører dessuten veldig sjeldent snakk om andre Trisomi feil..)

Jeg tror det er dumt å bytte ut et innarbeidet begrep.

Særlig et som jeg aldri før har hørt noen negativ assosiasjon til.

Har du barn med Downs syndrom, eller er spesielt interessert av annen årsak?

Gjest methea
Skrevet

Jeg tror det er dumt å bytte ut et innarbeidet begrep.

Særlig et som jeg aldri før har hørt noen negativ assosiasjon til.

Har du barn med Downs syndrom, eller er spesielt interessert av annen årsak?

Har ikke barn med trisomi 21, men ser absolutt hvorfor man ikke kaller et syndrom etter noen som mente at barna med dette var "idioter" og resultat av degenerering av menneskeheten.. En riktig dust med andre ord.

Skrevet

Hvorfor er det som var "politisk korrekt" og aldri vondt ment for en 20-30 år siden, nå nesten så fælt at man ser på de som sier det som at de mener det fælt?

Det VAR PK å si mongoloid og neger før. (vi sa jo ikke mongo eller nigger) - vi sa det pent -og mente det skikkelig.

Noen feil er det jo greit å rydde opp i. Selv om du og jeg ikke sa mongo, så var det jo et vanlig begrep blant mange, og det var absolutt ikke positivt ment.

Og så var det jo en assosiasjon mellom ordene Mongolia (landet) og mongoloid, Men det er jo ingen forbindelse mellom begrepene, ut over skjeve øyne.

Skrevet

Har ikke barn med trisomi 21, men ser absolutt hvorfor man ikke kaller et syndrom etter noen som mente at barna med dette var "idioter" og resultat av degenerering av menneskeheten.. En riktig dust med andre ord.

Men bortsett fra at du skriver om det nå, så har jeg aldri hørt eller lest noe om det før.

Og jeg har lest en del om Downs, og kjenner foreldre til barn med Downs. Har også mye erfaring med andre diagnoser og funksjonshemninger, og synes det er andre og langt viktigere ting å ta tak i.

Skrevet

Jeg bruker også uttryket psykiske utviklingshemmed. Men helt PK så skal man si mennesker med psykisk utviklingshemning. Og helst skal man ikke si psykisk utviklingshemmet heller men bare si utviklingshemmed.

Så derfor blir det mere PK å si mennesker med utviklingshemning.

Jeg la ut annonse på Uloba da jeg søkte jobb som personlig assistent. I søknaden skrev jeg at jeg tidligere hadde jobbet med fysisk og psykisk utviklingshemmede. Dette ble forandret på før de la den ut på nettsiden. Husker ikke hva de forandret det til da, kanskje det bare var utviklingshemmede (uten fysisk og psykisk foran), eller så var det et annet ord.

Gjest methea
Skrevet

Men bortsett fra at du skriver om det nå, så har jeg aldri hørt eller lest noe om det før.

Og jeg har lest en del om Downs, og kjenner foreldre til barn med Downs. Har også mye erfaring med andre diagnoser og funksjonshemninger, og synes det er andre og langt viktigere ting å ta tak i.

Det begynner i de medisinske kretsene og fortsetter utover.. Om noen år er det nok innarbeidet hos mange.

Det er ubeskrivelige hvor forferdelig Down selv var. Rasistisk etc..

Et tilfeldig sitat fra han:

"By systematic training, considerable manipulative power may be obtained.

The circulation is feeble, and whatever advance is made intellectually in the summer, some amount of regression may be expected in the winter. Their mental and physical capabilities are, in fact, directly as the temperature."

Og dette er slettes ikke det verste han har sagt..

Skrevet

Det begynner i de medisinske kretsene og fortsetter utover.. Om noen år er det nok innarbeidet hos mange.

Det er ubeskrivelige hvor forferdelig Down selv var. Rasistisk etc..

Et tilfeldig sitat fra han:

"By systematic training, considerable manipulative power may be obtained.

The circulation is feeble, and whatever advance is made intellectually in the summer, some amount of regression may be expected in the winter. Their mental and physical capabilities are, in fact, directly as the temperature."

Og dette er slettes ikke det verste han har sagt..

OK.

Jeg vil nå heller fokusere på at barn med Downs og andre diagnoser og spesielle behov, samt deres foreldre, får tilstrekkelig hjelp, det være seg avlastning, omsorgslønn, tilrettelagt spesialundervisning osv.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Person med nedsatt forflytningsevne.

Def. pr. gammeldags: handicappet/ i rullestol.

Skrevet

mennesker med utviklingshemning

Det heter ikke det lenger, heller.

Det heter mennesker med sammensatte hjelpebehov.

:)

Gjest blue cucumber
Skrevet

Det heter ikke det lenger, heller.

Det heter mennesker med sammensatte hjelpebehov.

:)

men ved å bruke det ordet skiller man ikke lenger mellom de som har nedsatt intellekt, og de som har hjelpebehov pga en sykdom/skade.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...