Gå til innhold

NHD: Hypomanie el. mani? Avtale med sykehuset? Vær så snill å les innlegget

Anbefalte innlegg

Gjest Redd for sommeren
Skrevet

Personliget: Fast. Gjør ikke potensielt skadelige ting.

Sykdom: Bipolar I, men blant de friskeste i den kategorien.

Episode: Jeg har en høy periode. Sover et par timer hver natt, spiser relativt lite, prater som en foss med adekvat innhold.

MEN SÅ (samtidig som det andre)... "lurer" jeg meg selv og en tidligere behandler inn i et seksuelt forhold.

1.)Er jeg manisk eller hypoman eller ingen av delene?

Det jeg gjorde har fått enorme psykiske konsekvenser for meg. Delvis fordi "behandleren" la all skyld på meg. Og da jeg fortalte om forholdet til min nåværende behandler brøt helvette løs. Ikke fordi det kom videre i systemet, men fordi mannen ikke tålte at noen andre visste det.

2) Kan jeg og min behandler avtale at jeg kan få komme inn på sykehuset dersom jeg kjenner lusa på ganger for å si det sånn?

Disse episodene kommer om sommeren og da har behandleren min ferie.

Jeg gruer meg rett og slett til ferien. Mest av alt frykter jeg at forholdet jeg hadde sist skal glippe ut av meg, og så vil et enda større helvette bryte løs.

HJELP!!

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener, men en ting er iallefall sikkert, og det er at du ikke må ta på din kappe at du har innledet ett seksuelt forhold til din behandler. Det er det behandler som er ansvarlig for fordi han lot det skje. En behandler skal være så profesjonell at h*n ikke lar seg "lure" av en passient.

Gjest Redd for sommeren
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener, men en ting er iallefall sikkert, og det er at du ikke må ta på din kappe at du har innledet ett seksuelt forhold til din behandler. Det er det behandler som er ansvarlig for fordi han lot det skje. En behandler skal være så profesjonell at h*n ikke lar seg "lure" av en passient.

Nå ja, vi var nå to om det.

Jeg skjønner ikke hva det er du ikke skjønner.

Jeg går da ikke rundt å produserer tragedier i eget liv til vanlig. Det er bare det at jeg i perioder ikke er helt "riktig naglet".

Jeg mener at dette er en hypomani eller mani fordi andre klassiske kjennetegn er tilstede.

Når det gjelder sykehuset så håper jeg å få en avtale om at jeg kan komme inn. (De har en lavterskel avdeling med "raske" plasser) slik at de kan hjelpe meg å roe ned og sortere ut hva som er lurt og ikke lurt og vurdere medisinering. Dette må gjøres straks jeg kjenner at noe er galt. Hvis ikke kommer jeg aldri til å gå med på innleggelse med mindre det er på tvang.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Dette er i hvert fall hypomani. Om det er mani, har jeg ikke nok opplysninger til å si noe sikkert om.

2. Ved vår avdeling har vi en "rett-inn"-liste. Der er noen listet med navn. I tillegg er alle med bipolar lidelse der som en gruppe. Det betyr at de bare kan ringe å si at de trenger en innleggelse, så kan de sette seg i drosjen, og vi tar mot dem. På denne måten får vi tatt manien før den slår ut i full blomst.

En slik ordning bør det være mulig å få til alle steder.

Skrevet

1. Dette er i hvert fall hypomani. Om det er mani, har jeg ikke nok opplysninger til å si noe sikkert om.

2. Ved vår avdeling har vi en "rett-inn"-liste. Der er noen listet med navn. I tillegg er alle med bipolar lidelse der som en gruppe. Det betyr at de bare kan ringe å si at de trenger en innleggelse, så kan de sette seg i drosjen, og vi tar mot dem. På denne måten får vi tatt manien før den slår ut i full blomst.

Det var en bra ordning,det virket veldig trygt,burde vært sånn overalt ja..=)

Skrevet

Gjelder det bare de med bipolar 1, eller alle oss halvbipolare også? Vi som ikke fullt ut har bevist vår galskap før altså...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...