Gå til innhold

Er anoreksi og ustabil pf motsetninger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest kabal

Nei, de er ikke motsetninger. Det er ikke en uvanlig kombinasjon.

Men hvordan lar sviktende impulskontroll, som vel er et viktig kjennetegn på ustabil pf(?), seg forene med å motstå spise-impulser, og det over lang tid...?

Av egen anoreksi-erfaring vet jeg at impulskontroll og viljestyrke er alfa og omega. Skulle nesten tro at utvikling av anoreksi fordrer over gjennomsnitts av disse kvalitetene (?) Det kunne kanskje også forklare at kun 10% av spiseforstyrrede har anoreksi.

Ustabil pf er vel ikke kjent for viljestyrke og impulskontroll over gjennomsnittet akkurat ?!

Jeg snakker om langvarig, restriktiv anoreksi hvor man ikke "sprekker". Ikke bulimisk anoreksi eller anoreksi vedvarende kun i få dager.

Dette skjønner jeg ikke altså!

Gjest Monalise

Men hvordan lar sviktende impulskontroll, som vel er et viktig kjennetegn på ustabil pf(?), seg forene med å motstå spise-impulser, og det over lang tid...?

Av egen anoreksi-erfaring vet jeg at impulskontroll og viljestyrke er alfa og omega. Skulle nesten tro at utvikling av anoreksi fordrer over gjennomsnitts av disse kvalitetene (?) Det kunne kanskje også forklare at kun 10% av spiseforstyrrede har anoreksi.

Ustabil pf er vel ikke kjent for viljestyrke og impulskontroll over gjennomsnittet akkurat ?!

Jeg snakker om langvarig, restriktiv anoreksi hvor man ikke "sprekker". Ikke bulimisk anoreksi eller anoreksi vedvarende kun i få dager.

Hvor har du fra at ustabil pf ikke har langvarig viljestyrke? Jeg har ustabil pf og har både slanket av meg mange kg, sulteforet meg før og gjennomført 6 års utdanning til tross at jeg har ustabil pf.

Hadde vært interessant å høre mer om kildene for utsagnet ditt.

Gjest kabal

Hvor har du fra at ustabil pf ikke har langvarig viljestyrke? Jeg har ustabil pf og har både slanket av meg mange kg, sulteforet meg før og gjennomført 6 års utdanning til tross at jeg har ustabil pf.

Hadde vært interessant å høre mer om kildene for utsagnet ditt.

Hei du. Det var ikke meningen å støte noen her...

Det jeg mente var at viljestyrke og impulskontroll henger litt sammen i dette tilfellet. Viljen i seg selv kan sikkert være sterk, men _å følge den_ blir noe annet. ("Viljestyrke i praksis".) For å slanke seg nærmest til døde, er man avhengig av å stå imot sterke impulser om å spise i tillegg til stor vilje. Skulle jeg mene - jeg vet jo selvsagt ikke. Det er derfor jeg spør her=)

Annonse

Gjest anabibb

Hei du. Det var ikke meningen å støte noen her...

Det jeg mente var at viljestyrke og impulskontroll henger litt sammen i dette tilfellet. Viljen i seg selv kan sikkert være sterk, men _å følge den_ blir noe annet. ("Viljestyrke i praksis".) For å slanke seg nærmest til døde, er man avhengig av å stå imot sterke impulser om å spise i tillegg til stor vilje. Skulle jeg mene - jeg vet jo selvsagt ikke. Det er derfor jeg spør her=)

jeg kjenner ei som slanket seg til døde. Dvs hun tok sitt eget liv da hun var på max 30 tallet. Hun så verre ut enn de man ser i ukebladene som bare er bein.

hun hadde også ustabil pf. Hadde varige arr etter brannsår og risping. Mange selvmordsforsøk og jeg kjenner ikke detaljene til diagnosen, men hun hadde den. Bulimi hadde hun også hatt. Men nå hadde hun ikke spist på over et år. Og det var ikke første gangen hun var "skeleton". (blitt tvangsinnlagt og fått anti psykotiske medisiner for å gå opp i vekt etc)

Rip ....

Gjest anabibb

den sviktende impulskontroll kan vel vise seg på andre områder enn maten. folk er forskjellige:)

Bare det å ønske å være beinrangel for å bli usynlig, for å bli sett, "er jo" temmelig "borderline".

Gjest kabal

har en venninne innlagt med bulimi og ustabil pf. Sviktende viljestyrke er særdeles langt unna hennes karaktertegn.

Tror du trenger mer kunnskap før du synser slik :o)

Hei. Synser? Jeg stiller hypoteser som jeg ønsker å få falsifisert/verifisert (det var 3 spørsmålstegn i mitt svar til NHD;) Ergo: Det er jo å skaffe mer kunnskap jeg forsøker på...

Henvendelsen min gjaldt ikke bulimi.

Gjest kabal

jeg kjenner ei som slanket seg til døde. Dvs hun tok sitt eget liv da hun var på max 30 tallet. Hun så verre ut enn de man ser i ukebladene som bare er bein.

hun hadde også ustabil pf. Hadde varige arr etter brannsår og risping. Mange selvmordsforsøk og jeg kjenner ikke detaljene til diagnosen, men hun hadde den. Bulimi hadde hun også hatt. Men nå hadde hun ikke spist på over et år. Og det var ikke første gangen hun var "skeleton". (blitt tvangsinnlagt og fått anti psykotiske medisiner for å gå opp i vekt etc)

Rip ....

Fryktelig trist å høre...=(

Det er jo også et eksempel på at ustabil pf og anoreksi er forenlig.

Jeg bare skjønner ikke _hvordan_ det kan være det, i og med at det er en kjensgjerning at ustabil pf ofte er knyttet til svekket impulskontroll. Jaja..

Gjest anabibb

Hei. Synser? Jeg stiller hypoteser som jeg ønsker å få falsifisert/verifisert (det var 3 spørsmålstegn i mitt svar til NHD;) Ergo: Det er jo å skaffe mer kunnskap jeg forsøker på...

Henvendelsen min gjaldt ikke bulimi.

jeg vet da det. Men du tror at ved bulimi og ustabil pf er det sviktende viljestyrke og impulskontroll og jeg regner med du derfor sier bulimi og ustabil pf er forenelig, men ikke anoreksi og ustabil pf. og jeg viser til at det ikke stemmer. For hun har altså den sterkeste viljestyrken jeg har vært borti.

Gjest kabal

den sviktende impulskontroll kan vel vise seg på andre områder enn maten. folk er forskjellige:)

Bare det å ønske å være beinrangel for å bli usynlig, for å bli sett, "er jo" temmelig "borderline".

Hei. Høres unektelig litt rart ut at impulskontrollen skulle virke selektivt, men hva vet jeg.

Gjest anabibb

Fryktelig trist å høre...=(

Det er jo også et eksempel på at ustabil pf og anoreksi er forenlig.

Jeg bare skjønner ikke _hvordan_ det kan være det, i og med at det er en kjensgjerning at ustabil pf ofte er knyttet til svekket impulskontroll. Jaja..

det er trist, men det var nok det beste siden hun var så forferdelig syk. :\

Hun ville sansynligvis dødd av hjertesvikt når hun var 40 uansett om hun skulle bli frisk til slutt.

En var redd når en gikk inn på badet etter hun hadde vært der, redd en skulle finne henne død. Ville rett og slett skjedd før eller siden. Vært syk i 11 år. Håper hun har det bedre der hun er nå. hvil i fred.

Annonse

Gjest kabal

jeg vet da det. Men du tror at ved bulimi og ustabil pf er det sviktende viljestyrke og impulskontroll og jeg regner med du derfor sier bulimi og ustabil pf er forenelig, men ikke anoreksi og ustabil pf. og jeg viser til at det ikke stemmer. For hun har altså den sterkeste viljestyrken jeg har vært borti.

Jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør. Jeg baserer meg på to ting: 1) Egen erfaring som tilsier at anoreksi krever sterk impulskontroll. 2) Det faktum at ustabil pf gjerne er knyttet til svakere impulskontroll.

Gjest kabal

det er trist, men det var nok det beste siden hun var så forferdelig syk. :\

Hun ville sansynligvis dødd av hjertesvikt når hun var 40 uansett om hun skulle bli frisk til slutt.

En var redd når en gikk inn på badet etter hun hadde vært der, redd en skulle finne henne død. Ville rett og slett skjedd før eller siden. Vært syk i 11 år. Håper hun har det bedre der hun er nå. hvil i fred.

Det er dypt tragisk!! Hvorfor fikk hun ikke hjelp 11 år før ?

Gjest anabibb

verden er ikke svart/hvit

:-)

et eks er en ung jente innlagt med anoreksi, utmagret, som ligger på gulvet og hylgriner at hun er feit.

Tydeligvis viljestyrke nok til å sulte seg, men ikke impulskontroll nok til å ikke lage en stor scene...

Ikke at jeg har erfart at anorektikere lager scener, men dette er et eks en venninne opplevde da hun var innlagt.

Sier heller ikke at denne jenta hadde ustabil pf, det vet jeg ingenting om.

Bare et eks.

Annet eks er at en bestemmer seg for å sulte seg enda mer på trass, over en liten kommentar. Impulsivt, som hindrer tilfriskning.

Dessuten tror jeg de aller fleste med alvorlig anoreksi faktisk har bulimiske perioder, selv de som "er så viljesterke at de sulter seg til døde". Så det blir feil å sette en strek på 'enten så har de ren anoreksi og greier sulte seg til døde, og har altså sterk viljestyrke og bra impulskontroll og helt umulig ustabil pf. Eller så har de bulimiske trekk også og derfor har de dårligere impulskontroll og svekket viljestyrke og derfor kan akkurat de og de ha ustabil pf likevel.'

Som sagt har jeg ei venninne som har bulimi og ustabil pf. Og hun er den mest viljesterke personen jeg vet.

Selv om hun etter å ha fastet og sultet seg kjempelenge fikk en periode der hun får flashbacks fra overgrep og en avhengighet av avføringstabletter så hun der og da mister kontroll og MÅ ha i seg 100 stk på en gang igjen og igjen og blir kjempedårlig, og en gang i blant kan ha matkick og bruke opp 1000 kr på mat på noen dager. Så er ikke det representativt på henne i det store og hele. Hun styrer økonomien sin helt fornuftig. Hun har gått sin utdannelse og jobbet hver dag siden hun var tenåring, møter opp selv om hun har kroniske smerter pga noe annet, og møter opp på jobb selv om hun har magesmerter og kvalme og sure oppstøt og store plager som følge av spiseforstyrrelsen. Da har en viljestyrke. Jeg har ikke ustabil pf, men jeg hadde ikke greid å møte på jobb hver dag om jeg hadde hatt så store plager, så sterk viljestyrke har jeg ikke. Hun kjørte seg helt til stupet før hun ble innlagt. Jeg ville blitt sykemeldt og liggende i sengen, ikke greid stå opp, leeenge før.

Gjest anabibb

det er ikke alle med bulimi/sf som VIL bli så avmagret som anorektikerne vil. Min venninne ønsker faktisk ikke se ut som et beinrangel. derfor trenger de ikke denne ekstreme viljestyrken på dette området. De sykeste klarer vel faktisk ikke spise til slutt heller.

Til slutt er det ikke bare det at en ikke vil, men at en ikke klarer også. Det er jo sykdommer. Ikke en fremragende oppvisning av fantastisk viljestyrke og impulskontroll:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...