Gjest gulspurven Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hva er kognitiv terapi? Hva er psykodynamisk terapi? Og hva er forskjellen på dem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225403-kognitiv-vs-psykodynamisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Ser du ikke har fått svar, så jeg skal prøve å gi en liten beskrivelse av forskjellene. Jeg har ikke gått til kognitiv terapi selv, men den er ofte basert på hvordan forandre tankemønstre(derav navnet) slik at man fungerer bedre. Man går ikke alltid så mye inn i årsaker, barndom osv, men er mer opptatt av mestring her og nå. Og hvordan bruke tankene til dette. Den er ofte tidsbegrenset. Eksempel på mennesker som går til eller kan ha nytte av kognitiv terapi; Folk med helseangst, OCD. Psykodynamisk terapi er vel mer den formen jeg går i. Jeg bruker å kalle det for en moderne form for psykoanalytisk/psykodynamisk terapi, men som dog har kognitive innslag. Den er mer langvarig, søker bearbeiding av ting fra livet med sikte på å få det bedre i dag. Noen tror misvisende at vi graver oss ned i barndommen, men mange av oss som går i slik terapi må tilbake til barndommen for å kunne forstå oss selv i dag, og for å gradvis fungere bedre. En slik terapi har også kognitive innslag selvfølgelig. Det er en terapi som går dypere enn den kognitive, og har du vokst opp med for eksempel overgrep og har andre traumer, er dette terapiformen. Det er selvfølgelig mye mer å si om denne formen for terapi. Dette er temmelig overfladisk beskrevet,(litt trøtt) og ikke særlig godt beskrevet heller, men det gir forhåpentligvis en pekepinn. I dag blir svært mange utdannet til kognitive terapeuter, siden det er billigere. Folk går ikke så lenge i terapi da. Det gjør at det ikke er så mange som har kompetanse til å følge opp pasienter slik jeg blir, over mange år. Det er bekymringsfullt. Selv om kognitiv terapi er effektivt på mange lidelser, ville det for meg vært som å prøve å få ut hardt bankede spikrer med en plasthammer hvis jeg skulle hatt en slik terapi. Men det er dyrt å la folk gå lenge, så mange som trenger det vil i fremtiden ikke finne kompetente psykoterapeuter til langvarig terapi. Vh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225403-kognitiv-vs-psykodynamisk/#findComment-1693359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gulspurven Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Ser du ikke har fått svar, så jeg skal prøve å gi en liten beskrivelse av forskjellene. Jeg har ikke gått til kognitiv terapi selv, men den er ofte basert på hvordan forandre tankemønstre(derav navnet) slik at man fungerer bedre. Man går ikke alltid så mye inn i årsaker, barndom osv, men er mer opptatt av mestring her og nå. Og hvordan bruke tankene til dette. Den er ofte tidsbegrenset. Eksempel på mennesker som går til eller kan ha nytte av kognitiv terapi; Folk med helseangst, OCD. Psykodynamisk terapi er vel mer den formen jeg går i. Jeg bruker å kalle det for en moderne form for psykoanalytisk/psykodynamisk terapi, men som dog har kognitive innslag. Den er mer langvarig, søker bearbeiding av ting fra livet med sikte på å få det bedre i dag. Noen tror misvisende at vi graver oss ned i barndommen, men mange av oss som går i slik terapi må tilbake til barndommen for å kunne forstå oss selv i dag, og for å gradvis fungere bedre. En slik terapi har også kognitive innslag selvfølgelig. Det er en terapi som går dypere enn den kognitive, og har du vokst opp med for eksempel overgrep og har andre traumer, er dette terapiformen. Det er selvfølgelig mye mer å si om denne formen for terapi. Dette er temmelig overfladisk beskrevet,(litt trøtt) og ikke særlig godt beskrevet heller, men det gir forhåpentligvis en pekepinn. I dag blir svært mange utdannet til kognitive terapeuter, siden det er billigere. Folk går ikke så lenge i terapi da. Det gjør at det ikke er så mange som har kompetanse til å følge opp pasienter slik jeg blir, over mange år. Det er bekymringsfullt. Selv om kognitiv terapi er effektivt på mange lidelser, ville det for meg vært som å prøve å få ut hardt bankede spikrer med en plasthammer hvis jeg skulle hatt en slik terapi. Men det er dyrt å la folk gå lenge, så mange som trenger det vil i fremtiden ikke finne kompetente psykoterapeuter til langvarig terapi. Vh Tusen takk for svaret ditt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225403-kognitiv-vs-psykodynamisk/#findComment-1694941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.