sweetjane Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Jeg har merket en klar bedring siden jeg begynte på Efexor 75 mg for en måned siden, men kunne tenke meg å prøve å øke dosen til 150 mg for eventuelt bedre effekt. Fastlegen var ikke enig, og sa dette sannsynligvis ikke ville gjøre noen forskjell annet enn flere bivirkninger. Men jeg klarer ikke å la være å tenke på at jeg kunne blitt helt fin innvendig, når initialdosen har virket såpass bra så fort... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225424-legen-bestemmer-men/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hør på legen. Du har jo allerede blitt så mye bedre sier du! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225424-legen-bestemmer-men/#findComment-1693265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Unnskyld meg for å ikke gidde å la være å være direkte i kveld. Noe med humøret mitt:o) Synes legen din er på bærtur. 1.)I følge felleskatalogen er det ingenting i veien for at du kan trappe opp i forhold til hvor lenge du har gått på 75 mg. 2.) Poengløst å stå på 75 mg når du responderer godt på medisinen men føler du har et stykke igjen på å føle deg bra. 75 mg er heller en dose man går på som en vedlikeholdsdose etter å ha gått på medisinen lenge, og fungerer temmelig bra. 150 mg er en svært vanlig dagsdose, og det er også da noradrenalineffekten gradvis settes inn. Selv gikk jeg på 150 mg lenge. Aldri et spørsmål en gang om jeg skulle bli stående på 75 mg. Skjønner ikke hva slags faglig grunnlag som ligger bak hennes ytringer, eller det ligger ingen faglige grunner bak hennes ytringer. Sorry, i dag er jeg temmelig gretten. Det er da slett ikke bare legen som skal bestemme. Når du ønsker noe som er helt forsvarlig, burde legen ikke blunket med øynene, men sagt gå for det og se om du blir enda bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225424-legen-bestemmer-men/#findComment-1693386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweetjane Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Unnskyld meg for å ikke gidde å la være å være direkte i kveld. Noe med humøret mitt:o) Synes legen din er på bærtur. 1.)I følge felleskatalogen er det ingenting i veien for at du kan trappe opp i forhold til hvor lenge du har gått på 75 mg. 2.) Poengløst å stå på 75 mg når du responderer godt på medisinen men føler du har et stykke igjen på å føle deg bra. 75 mg er heller en dose man går på som en vedlikeholdsdose etter å ha gått på medisinen lenge, og fungerer temmelig bra. 150 mg er en svært vanlig dagsdose, og det er også da noradrenalineffekten gradvis settes inn. Selv gikk jeg på 150 mg lenge. Aldri et spørsmål en gang om jeg skulle bli stående på 75 mg. Skjønner ikke hva slags faglig grunnlag som ligger bak hennes ytringer, eller det ligger ingen faglige grunner bak hennes ytringer. Sorry, i dag er jeg temmelig gretten. Det er da slett ikke bare legen som skal bestemme. Når du ønsker noe som er helt forsvarlig, burde legen ikke blunket med øynene, men sagt gå for det og se om du blir enda bedre. Tusen takk for svaret ditt. Jeg føler at jeg er enig med deg, særlig etter hva jeg har lest psykiateren her har svart om doser. Men jeg følte meg så liten og teit etter å ha spurt om doseøkning da legen bare smilte og lurte på hvorfor jeg ønsket det da de allerede virket... Han vet at jeg ikke har fungert på noen år også, at dette ikke bare er et "innfall" jeg har fått til å prøve antidepressiva, så jeg synes gjerne han kunne vist seg litt mer villig til i det minste å prøve ut nå i begynnelsen. Huff. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225424-legen-bestemmer-men/#findComment-1693404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Tusen takk for svaret ditt. Jeg føler at jeg er enig med deg, særlig etter hva jeg har lest psykiateren her har svart om doser. Men jeg følte meg så liten og teit etter å ha spurt om doseøkning da legen bare smilte og lurte på hvorfor jeg ønsket det da de allerede virket... Han vet at jeg ikke har fungert på noen år også, at dette ikke bare er et "innfall" jeg har fått til å prøve antidepressiva, så jeg synes gjerne han kunne vist seg litt mer villig til i det minste å prøve ut nå i begynnelsen. Huff. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hei! Ja, det var det med "virkning" da. Jeg har da også virkning på 10 mg cipralex, men ikke før jeg kommer opp i 15 mg er jeg på det jeg kjenner er "min" rette dose på den medisinen. Jeg antar at du ikke spretter rundt lykkelig og totalt udeprimert selv om efexoren har virkning på deg? De færreste av oss opplever det selv om det "virker". Du har mye å hente på å prøve en doseøkning, når du allerede har fått så god effekt av efexor og uten store bivirkninger. Du får bare ta det opp igjen med legen, og si du føler det er et stykke å gå ennå når det gjelder depresjonstilstanden din, SELV om den virker, og at du vil se om doseøkning hjelper. Du kan jo gå ned igjen på dosen hvis det skulle vise seg å være det rette. Selv har jeg vært oppe i 20 mg på cipralexen for å se om det var den rette dosen min. Psykiateren min sa at det kunne jeg finne ut selv. Man finner det ikke ut før man har prøvd litt. På efexor gikk jeg lenge på 150 mg, men prøvde også 225 mg. Ikke fordi jeg var så deprimert, men fordi jeg ville se om det var en enda bedre dose for meg. Det var det ikke, og jeg gikk tilbake til 150 mg. Det er ganske vanlig å få prøve ut litt dette med dagsdose, med fastlegens velsignelse og råd for når det er forsvarlig å trappe opp og slikt. vh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225424-legen-bestemmer-men/#findComment-1693411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gærning Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Leger er ikke dumme, selv om de kan virke sånn. Når du allerede merker fremgang, ville det være dumt å "kjappe på", det kan slå helt feil, og gi motsatt virkning. Anbefaler deg å vente med dette, til du ikke merker fremgang lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225424-legen-bestemmer-men/#findComment-1694798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Leger er ikke dumme, selv om de kan virke sånn. Når du allerede merker fremgang, ville det være dumt å "kjappe på", det kan slå helt feil, og gi motsatt virkning. Anbefaler deg å vente med dette, til du ikke merker fremgang lenger. Er ikke helt enig med deg. Enkelte leger både virker temmelig dumme, og er temmelig dumme til tider. Det er ikke vanlig praksis å bli liggende på begynnerdosen til den ikke lenger gir virkning, for så å trappe opp. Når det er sagt har man ingen garanti for at det blir vellykket, det har man aldri. Men her ser jeg ikke en eneste grunn til ikke å prøve seg opp i en normal dagsdose. Men det er lov å være uenige. Vh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225424-legen-bestemmer-men/#findComment-1694909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.