smurf78 Skrevet 19. mars 2001 Del Skrevet 19. mars 2001 Hei Jeg spiser bare sunn mat hele uka med unntak av lørdager. Med sunn mat mener jeg fisk minst 3-4 ganger i uka, vegetar ca. 2 ganger og kjøtt 1 gang i uka. Siden jeg er så glad i kjøtt begynner jeg å bli lei av å bare spise fisk og grønt. Jeg trener hver dag. Er det usunt å spise pizza, lasagne, spaghetti med kjøttsaus, biff osv. noen ganger i uka?? Altså ikke bare på lørdager... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 19. mars 2001 Del Skrevet 19. mars 2001 Nei. Du kan jo lage pizzaen selv, så er det jo lett å se hva du får i deg. Vi bruker å lage bunnen av grovmel og med masse hvitløk i! *nam* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 19. mars 2001 Del Skrevet 19. mars 2001 Magert kjøtt er absolutt sunt, og når du spiser såpass mye fisk høres det ut som om du har et meget sunt kosthold. Dolmio's tomatsauser til pasta, og Uncle Ben's sause-glass er faktisk magre og sunne alternativer, dersom du ikke lager maten fra grunnen av. Tilsett evt. mer grønnsaker om du føler for det. Bruk karbonadedeig istedenfor kjøttdeig til taco, pasta og det meste der du vanligvis har brukt kjøttdeig. Karbonadedeig inneholder under halvparten så mye fett som kjøttdeig (6% istedenfor 14%), dessuten er ikke karbonadedeigen tilsatt store mengder salt og vann i motsetning til de fleste typer kjøttdeig. Ellers kan du jo kanskje variere med kylling, det er jo sunt, magert og godt! (Og passer godt til flere av uncle ben's-sausene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 20. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2001 Magert kjøtt er absolutt sunt, og når du spiser såpass mye fisk høres det ut som om du har et meget sunt kosthold. Dolmio's tomatsauser til pasta, og Uncle Ben's sause-glass er faktisk magre og sunne alternativer, dersom du ikke lager maten fra grunnen av. Tilsett evt. mer grønnsaker om du føler for det. Bruk karbonadedeig istedenfor kjøttdeig til taco, pasta og det meste der du vanligvis har brukt kjøttdeig. Karbonadedeig inneholder under halvparten så mye fett som kjøttdeig (6% istedenfor 14%), dessuten er ikke karbonadedeigen tilsatt store mengder salt og vann i motsetning til de fleste typer kjøttdeig. Ellers kan du jo kanskje variere med kylling, det er jo sunt, magert og godt! (Og passer godt til flere av uncle ben's-sausene). heisann Jeg glemte å si at jeg ikke spiser kjøtt fra oppdrettsdyr, ergo kun viltkjøtt og fisk, ikke kylling. Så karbonadedeig blir vanskelig, men har en del elgkjøttdeig liggende. Vet ikke hvor mye fett disse inneholder, kanskje du vet?? Det er også en av grunnenen til at jeg har lyst på mer kjøtt i og med at jeg ikke kan spise kylling, svin, lam osv. osv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 heisann Jeg glemte å si at jeg ikke spiser kjøtt fra oppdrettsdyr, ergo kun viltkjøtt og fisk, ikke kylling. Så karbonadedeig blir vanskelig, men har en del elgkjøttdeig liggende. Vet ikke hvor mye fett disse inneholder, kanskje du vet?? Det er også en av grunnenen til at jeg har lyst på mer kjøtt i og med at jeg ikke kan spise kylling, svin, lam osv. osv Dessverre, fettinnhold i viltkjøtt vet jeg lite om, men tror det er magert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 22. mars 2001 Del Skrevet 22. mars 2001 Hei smurf78 Et sunt kosthold er et variert kosthold. Det et klart at du kan spise pizza, spaghetti med kjøttsaus, biff osv noen ganger i uka. Det er fint at du spiser fisk og vegetarmat noen dager, og andre retter de andre ukedagene. Dersom du er opptatt å lage sunn mat bør du satse på å lage mest mulig fra grunnen av selv. f.eks hjemmelaget pizza kan lages med mer grønnsaker, tomat, mais og magrere ost enn de du kjøper. Spaghetti med kjøttsaus kan lages ekstra sunn ved at du bruker stekte eller kokte grønnsaker i sausen. Til biffen kan du spise tilbehør som kokte eller bakte poteter, salat eller grønnsaker, samt mager saus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.