Gå til innhold

Bøker om behandleres følelser/NHD og andre

Anbefalte innlegg

Hei!

Psykologen min sier at hun synes det er vanskelig å jobbe med pasienter som har spiseforstyrrelser. Jeg har selv SF og har gått til henne i nesten ett år. Hun sier at hun føler en slags maktesløshet og frustrasjon over at hun ikke får gjort nok og at hun dermed kan bli irritert på meg pga det. Hun sa at hun kunne bli så frustrert over at spiseforstyrrede er såpass velfungerende og ressurssterke, men at de likevel kan ha så sterke vrangforestillinger.

Jeg synes ellers at hun er en veldig flink psykolog altså og kommer godt overens med henne!

Jeg leste om hvordan behandlere kan føle det i arbeid med spiseforstyrrede i en bok som heter "Følelser og kropp" (tror jeg), som handler om SF. Men kunne gjerne tenke meg å lese mer om dette temaet. Noen som har noen bøker å anbefale? Må sikkert bli noen fagbøker som psykologistudentene har tenker jeg.

Fortsetter under...

bugge -jenta

Anbefaler deg bøkene til Finn Skårderud. Han har skrevet denne håndboken i spiseforstyrrelser, Sterk- svak, men jeg tror jeg ville gått rett på fagboka. Lånte den faktisk på biblioteket i dag. Nervøse spisefortsyrrelser, lurer jeg på om den ikke heter. Har lest deler av den før. Skårderud er flink å skrive og god på dette med spiseforstyrrelser.

Tenkte jeg skulle ha noe å lese på i påska....

Å lese om spiseforstyrrelse mens man bearbeider og jobber med emnet med en terapeut synes jeg er veldig fruktbart.

Man får veldig mye å snakke om.

Det spørs dog om ikke terapeuten din burde fått låne den etter deg. Det kan virke som hun trenger litt påfyll for å takle emnet og arbeid rundt det.

Vh

Anbefaler deg bøkene til Finn Skårderud. Han har skrevet denne håndboken i spiseforstyrrelser, Sterk- svak, men jeg tror jeg ville gått rett på fagboka. Lånte den faktisk på biblioteket i dag. Nervøse spisefortsyrrelser, lurer jeg på om den ikke heter. Har lest deler av den før. Skårderud er flink å skrive og god på dette med spiseforstyrrelser.

Tenkte jeg skulle ha noe å lese på i påska....

Å lese om spiseforstyrrelse mens man bearbeider og jobber med emnet med en terapeut synes jeg er veldig fruktbart.

Man får veldig mye å snakke om.

Det spørs dog om ikke terapeuten din burde fått låne den etter deg. Det kan virke som hun trenger litt påfyll for å takle emnet og arbeid rundt det.

Vh

Kanskje er det beste å snakke med behandleren din om hvordan hennes utsagn påvirker deg? Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg får inntrykk av at hva hun sier gir deg skyldfølelse. Om det er slik, er det viktig at det blir tatt opp i samtaletimene. Når det gjelder lesestoff om behandleres følelser/opplevelser av terapi, kan du sjekke ut nyere litteratur om overføring og motoverføring.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...