Gå til innhold

Chondromalacia patella, kneskåler ute av ledd, mm..

Vanilja

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en 20 år gammel jente som har problemer med knærne, og håper å få hjelp hos doktoronline!

Kneproblemene mine startet vel i 96, da jeg fikk den ene kneskålen ut av ledd. Den lå på yttersiden av kneet og måtte brytes på plass.

Var i røntgen etter det, der det ble konstatert at fragmenter av kneskålen hadde løsnet, og satt fast i senen mellom kneskålen og leggbenet, samt at kneskålene mine var veldig løse. Jeg kan rikke dem flere cm til sidene når jeg holder kneet strakt.

Har etter det vært mye plaget med knærne, og blitt undersøkt av flere leger som nærmest har bedt meg gå hjem og slutte å syte!

Fikk til slutt maset meg til spesialist som fikk utført arthroskopi på meg. Fikk rekvisisjon på fysikalsk behandling som jeg av flere årsaker ikke benyttet meg av.

Må vel også nevne at jeg har drevet med fotball, handball og slalom i mange år før plagene startet. Sluttet med handball og fotball, da knærne ikke klarte det lengre. Har prøvd meg på fotball igjen nylig, men måtte gi meg etter en trening, da det kjentes ut som om kneskålen var på tur ut av ledd igjen når jeg sprang fort. Det har også skjedd at kneskålen har vært på tur ut av ledd igjen i ikke-idretts-sammenheng. (Det føles i hvert fall slik!) Har også kjent liknende følelse i hoftene, samt at jeg har mange rare "knekkelyder" i skuldre, knær, tær, håndledd, ankler og hofter. Får av og til vondt når det knekker.

Lurer på om det er noe som kan gjøres for å stabilisere kneskålene og unngå at de går ut av ledd igjen?

lgen som utførte arthroskopi på meg nevnte noe om operasjon der de flyttet en del av senen mellom kneet og leggen fra innersiden til yttersiden og dermed stabiliserte kneet. Vil dette være nødvendig for å få "leget" kneet?

Driver litt styrketrening og spinning for tiden, samt litt svømming. Kjenner av og til smerter i knærne under trening. Kan også få veldig vondt i knærne når jeg sitter lenge i ro, og så reiser meg. F.eks. etter en skoletime.

Har du noen gode råd til meg?

Bør jeg oppsøke lege igjen? Er 1-2 år siden jeg var hos lege med knærne mine sist, tror jeg.

Hvor mye / hvordan bør jeg trene?

Hvordan tror du knærne mine ville tålt et fallskjermhopp? (eller landingen)

Håper på fornuftig og utfyllende svar! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt ekstra informasjon:

Tror kneskålene mine er skjeve. Synes å huske en lege har sagt det. Kan dessuten selv mene å se at f.eks. høyre kneskål står på skrå fra venstre oppe, til høyre nede. Omvendt på venstre kne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knæskals skred er en ret alvorlig lidelse. den efterlader desværre ofte brusk defekter på bagsiden af knæskal.

det væsentlige er om det knoglestykke du beskrev fra røntgen er, så det kan genfixeres på knæskal.

ellers kan man overveje at lave "lateral release" men en procedure, som hedder medial duplikatur (meget almindeligt) giver ofte senere svære problemer da brusken ved denne metoder går istykker efter nogle år.

Jeg plejer at fraråde personer med dette problem at dyrke sport med løb, hop og spring. desuden ej at ligger på knæ om muligt.

du kan læse lidt om lateral release på

www.ortkirkoege.suite.dk under forskning.

mvh

jvbruun, ortopæd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Hei! En kneskål som er gått ut av ledd skader båndene som fester den på innsiden av kneskålen. Dette gror som regel, men ofte kan kneskålen etter det være løs, slik som du beskriver. Det er viktig å trene musklene rundt kneet godt før du prøver deg i idrett igjen. Og det kan være fornuftig å bruke en såkalt "patellastyrende ortose" dvs. en skinne som holder kneskålen på plass når du trener. Vi vet mer om hvordan man skal rehabilitere dette nå enn vi gjorde i '96, så jeg anbefaler deg absolutt å ta kontakt med en lege igjen. Trolig kan du med den rette trening, og evt med skinne bli mye bedre. Det er også en mulighet -- i noen tilfeller -- å operere. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...