Gå til innhold

kontakt utenom behandling?


Anbefalte innlegg

Gjest ricardo
Skrevet

gjør mye rart, en av tingene er å sende sms til psikiateren min, er det feil av meg ?? hun har svart hver gang og ikke sagt at jeg må slutte... meeen vet ikke helt, hun er så snill så hun vil kanskje ikke si noe ?? er ikke forelska eller noe sånt men det er så fint å snakke med en som forstår, har veldig lyst til å ringe i dag men det er kanskje å gå for langt... savner en å snakke med. håperr ikke hun er redd for meg :(

Gjest gulspurven
Skrevet

Dette viser jo en av svakhetene ved profesjonalisert omsorg/behandling, at man ikke vet hvordan man skal forholde seg. Kanskje det er vi som bruker dem, som må vise vei og vise hvordan vi ønsker at helsetjenesten skal organiseres faktisk?

Siden hun svarer på sms, da kan du jo sende en sms og spør om det er greit at du ringer henne? Hvis hun svarer med det samme, så er jo saken grei, uansett svar. Hvis hun ikke svarer. Vel, så kan jo det bety så mangt, at hun er opptatt med familie/venner/aktiviteter, eller at hun måtte tenke mer på det før hun svarer.

På den andre side, hvis du sender sms, så kan det jo hende at hun svarer nei. Hvis du hadde ringt, så hadde du jo iallefall fått høre en stemme i den andre enden.

Man føler jo litt selv på hvordan de vil reagere. Jeg har jo møtt mange som jeg bare vet at ikke ville likt det, men hun beskriver virker jo grei. Det verste som kan skje, er vel at hun sier at dette ikke passer.

For øvrig, hvis det ikke er spesielt akkurat henne du vil prate med. Så finnes det jo to telefonnummer som er døgnbemannede som du kan ringe, Kirkens SOS på 815 333 00 og Mental Helse Hjelpetelefon 810 30 030.

På disse telefonene kan du prate med vanlige mennesker, som har gjort det til en frivillig tjeneste å prate med folk, ikke bare i kriser, men også ensomme mennesker, eller folk som bare trenger noen å prate med.

Håper det ordner seg for deg.

Jeg er en annen
Skrevet

Det er ikke noen god idé å reinge henne utenom timene.

Gjest ricardo
Skrevet

Dette viser jo en av svakhetene ved profesjonalisert omsorg/behandling, at man ikke vet hvordan man skal forholde seg. Kanskje det er vi som bruker dem, som må vise vei og vise hvordan vi ønsker at helsetjenesten skal organiseres faktisk?

Siden hun svarer på sms, da kan du jo sende en sms og spør om det er greit at du ringer henne? Hvis hun svarer med det samme, så er jo saken grei, uansett svar. Hvis hun ikke svarer. Vel, så kan jo det bety så mangt, at hun er opptatt med familie/venner/aktiviteter, eller at hun måtte tenke mer på det før hun svarer.

På den andre side, hvis du sender sms, så kan det jo hende at hun svarer nei. Hvis du hadde ringt, så hadde du jo iallefall fått høre en stemme i den andre enden.

Man føler jo litt selv på hvordan de vil reagere. Jeg har jo møtt mange som jeg bare vet at ikke ville likt det, men hun beskriver virker jo grei. Det verste som kan skje, er vel at hun sier at dette ikke passer.

For øvrig, hvis det ikke er spesielt akkurat henne du vil prate med. Så finnes det jo to telefonnummer som er døgnbemannede som du kan ringe, Kirkens SOS på 815 333 00 og Mental Helse Hjelpetelefon 810 30 030.

På disse telefonene kan du prate med vanlige mennesker, som har gjort det til en frivillig tjeneste å prate med folk, ikke bare i kriser, men også ensomme mennesker, eller folk som bare trenger noen å prate med.

Håper det ordner seg for deg.

takk for svare ditt. spurte på sms om jeg kunne ringe det var greit. har litt dårlig samvittighet for å plage på fritiden menmen hun sa det ikke gjorde noe. vet du forresten om dt er dyrt å ringe til de telefonen du sa ??

Gjest Veronika27
Skrevet

takk for svare ditt. spurte på sms om jeg kunne ringe det var greit. har litt dårlig samvittighet for å plage på fritiden menmen hun sa det ikke gjorde noe. vet du forresten om dt er dyrt å ringe til de telefonen du sa ??

Tror alle hjelpe tlf er gratis- grønt nr. Se i katalogen. Pleier å stå hjelpetlf der og om det er grønt nr.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utenom i ytterste nødsfall synes jeg ikke du skal kontakte behandleren din mellom timene.

Gjest gulspurven
Skrevet

takk for svare ditt. spurte på sms om jeg kunne ringe det var greit. har litt dårlig samvittighet for å plage på fritiden menmen hun sa det ikke gjorde noe. vet du forresten om dt er dyrt å ringe til de telefonen du sa ??

Ifølge http://www.kirkens-sos.no/vis?side=0x1 koster Kirkens SOS (815 333 00) fra fasttelefon 39 øre/minutt. Det skulle bli 12 kroner for en halvtime.

Ifølge http:http://www.mentalhelse.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=5195 koster Mental Helse Hjelpetelefon (810 300 30) fra fasttelefon 6 kroner for en halvtime, det skulle bli 20 øre/minutt.

Det var nytt for meg at det var så stor prisforskjell på dem. Dersom man ringer mye spiller jo det en rolle. Men dersom man bare ringer engang innimellom så spiller det jo lite rolle.

Kirkens SOS har kontorer over hele landet med frivillige medarbeidere. Mens Mental Helse har fast ansatte telefonvakter, ifølge deres hjemmesider.

For begge telefonene er det mye dyrere å ringe fra mobiltelefon.

Gjest gulspurven
Skrevet

Tror alle hjelpe tlf er gratis- grønt nr. Se i katalogen. Pleier å stå hjelpetlf der og om det er grønt nr.

De er ikke gratis. Se mitt forrige innlegg.

MHH 810 300 30 koster 6 kroner for en halvtime.

KSOS 815 333 00 koster 11 kroner for en halvtime.

For KSOS sin del skyldes prisen at Telenor tar seg betalt for den tekniske tjenesten det er å knytte sammen mange kontorer rundt omkring i landet til et fellesnummer.

For MHH så koster vel samtalen mer enn en normalsamtale at endel av de som sitter der får betalt, samt at det koster å ha folk ansatt for å administere tjensten, som jeg regner med er lokalisert ved deres hovedkontor i Skien.

Det er vel vanskelig å få alt dekket gjennom medlemskontingenter, frivillige gaver og statsstøtte.

Gjest gulspurven
Skrevet

Utenom i ytterste nødsfall synes jeg ikke du skal kontakte behandleren din mellom timene.

Jeg ser helt klart at mange, sikkert de fleste, behandlere har behov for fritid.

Men fra et behandlingssynspunkt, finnes det da noen terapeutisk begrunnelse for at man skal lukke terapien slik inn til et på forhånd bestemt sted og tid?

Gjest gulspurven
Skrevet

De er ikke gratis. Se mitt forrige innlegg.

MHH 810 300 30 koster 6 kroner for en halvtime.

KSOS 815 333 00 koster 11 kroner for en halvtime.

For KSOS sin del skyldes prisen at Telenor tar seg betalt for den tekniske tjenesten det er å knytte sammen mange kontorer rundt omkring i landet til et fellesnummer.

For MHH så koster vel samtalen mer enn en normalsamtale at endel av de som sitter der får betalt, samt at det koster å ha folk ansatt for å administere tjensten, som jeg regner med er lokalisert ved deres hovedkontor i Skien.

Det er vel vanskelig å få alt dekket gjennom medlemskontingenter, frivillige gaver og statsstøtte.

KSOS 815 333 00 koster, ikke 11, men 12, kroner for en halvtime.

Gjest Veronika27
Skrevet

De er ikke gratis. Se mitt forrige innlegg.

MHH 810 300 30 koster 6 kroner for en halvtime.

KSOS 815 333 00 koster 11 kroner for en halvtime.

For KSOS sin del skyldes prisen at Telenor tar seg betalt for den tekniske tjenesten det er å knytte sammen mange kontorer rundt omkring i landet til et fellesnummer.

For MHH så koster vel samtalen mer enn en normalsamtale at endel av de som sitter der får betalt, samt at det koster å ha folk ansatt for å administere tjensten, som jeg regner med er lokalisert ved deres hovedkontor i Skien.

Det er vel vanskelig å få alt dekket gjennom medlemskontingenter, frivillige gaver og statsstøtte.

Dette overrasket meg. Trodde alt sånn var grønt nr. Hadde jeg tatt som en selvfølge. Rike Norge. Ler jeg altså. Jobb, men bli for all del ikke syk

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ser helt klart at mange, sikkert de fleste, behandlere har behov for fritid.

Men fra et behandlingssynspunkt, finnes det da noen terapeutisk begrunnelse for at man skal lukke terapien slik inn til et på forhånd bestemt sted og tid?

Ja, det er et klart mål at en skal kunne holde på et problem og ta det opp til riktig tid og sted. I en behandlingssituasjon er det i neste time.

Gjest gulspurven
Skrevet

Dette overrasket meg. Trodde alt sånn var grønt nr. Hadde jeg tatt som en selvfølge. Rike Norge. Ler jeg altså. Jobb, men bli for all del ikke syk

Ringer man til KSOS i snitt mellom en halvtime og en time per dag, så blir det omtrentlig mellom 350 og 700 kroner per måned. Det er ikke veldig mye, dersom man sliter nok.

Dersom det hadde vært gratis, vel, så hadde vi hatt et helt annet samfunn, hvor vi hadde pratet med hverandre ansikt til ansikt, alle sammen, og således sluppet slike hjelpetelefoner og en hel rekke annet hjelpetilbud også kanskje. Men til dit er det en lang vei. Så kan man si at det offentlige kunne gått inn og støttet disse telefonene, slik at de ble gratis. Ja, men nå er nå engang dette samfunnet slik at man vil at man skal ha private økonomier, og da må det nesten bli slik at brukerne betaler.

Gjest vioola
Skrevet

Ja, det er et klart mål at en skal kunne holde på et problem og ta det opp til riktig tid og sted. I en behandlingssituasjon er det i neste time.

men hvis det er greit for behandleren gjør det vel ikke noe. Hun vet jo at sånn kan skje hvis hun gir ut mobilnummer , og når hun svarer signaliserer hun at det er greit

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ringer man til KSOS i snitt mellom en halvtime og en time per dag, så blir det omtrentlig mellom 350 og 700 kroner per måned. Det er ikke veldig mye, dersom man sliter nok.

Dersom det hadde vært gratis, vel, så hadde vi hatt et helt annet samfunn, hvor vi hadde pratet med hverandre ansikt til ansikt, alle sammen, og således sluppet slike hjelpetelefoner og en hel rekke annet hjelpetilbud også kanskje. Men til dit er det en lang vei. Så kan man si at det offentlige kunne gått inn og støttet disse telefonene, slik at de ble gratis. Ja, men nå er nå engang dette samfunnet slik at man vil at man skal ha private økonomier, og da må det nesten bli slik at brukerne betaler.

Det er smart at det ikke er helt gratis. Det skal være så billig at alle har råd til en fornuftig prat, men ikke gratis.

Det er fornuftig at slike samtaler har en begrenset tid. En bør strukturere seg noe. Etter er halv time er det stort sett sammem eksa om igjen.

Dessuten slipper flere til om hver enkelt begrenser seg noe.

Gjest gulspurven
Skrevet

Ja, det er et klart mål at en skal kunne holde på et problem og ta det opp til riktig tid og sted. I en behandlingssituasjon er det i neste time.

Jeg kan se tilfeller hvor det er et mål å endre struktur hos klienten. Men jeg kan også se tilfeller (bl.a. mitt eget) hvor ting ville blitt fortere ferdigbehandlet dersom jeg kunne fått ut det jeg hadde behov for der og da, i stedet for å bevare det, og kanskje la det gli ned i underbevisstheten igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

men hvis det er greit for behandleren gjør det vel ikke noe. Hun vet jo at sånn kan skje hvis hun gir ut mobilnummer , og når hun svarer signaliserer hun at det er greit

Det er likevel uterapeutik og uprofesjonelt.

Dog som jeg skrev: Det er unntak for de alvorligste nødsituasjoner. Dvs om en skulle bli voldtatt, dødsfall i nær familie og lignende.

Gjest gulspurven
Skrevet

Det er smart at det ikke er helt gratis. Det skal være så billig at alle har råd til en fornuftig prat, men ikke gratis.

Det er fornuftig at slike samtaler har en begrenset tid. En bør strukturere seg noe. Etter er halv time er det stort sett sammem eksa om igjen.

Dessuten slipper flere til om hver enkelt begrenser seg noe.

Det er ikke noe som sier at man skal begrense seg til 30 minutter.

Og ved stor pågang hender det at man må stoppe etter 20 minutter.

Men ved tider på døgnet hvor det er mindre pågang, kan man sitte 45 minutter også. Ja, noen ganger også 1 time. De som sitter i andre enden klarer ofte å fange opp viktigheten av å få ting ut, og avslutte når den som ringer har behov for det. Men ikke alle har den evnen. Man treffer de forskjelligste lytter i den andre enden ja.

For øvrig har jeg i sjeldne og spesielle tilfeller endog fått sitte i 2 timer.

KSOS-telefonen har for meg vært gull verdt.

Gjest gulspurven
Skrevet

Det er ikke noe som sier at man skal begrense seg til 30 minutter.

Og ved stor pågang hender det at man må stoppe etter 20 minutter.

Men ved tider på døgnet hvor det er mindre pågang, kan man sitte 45 minutter også. Ja, noen ganger også 1 time. De som sitter i andre enden klarer ofte å fange opp viktigheten av å få ting ut, og avslutte når den som ringer har behov for det. Men ikke alle har den evnen. Man treffer de forskjelligste lytter i den andre enden ja.

For øvrig har jeg i sjeldne og spesielle tilfeller endog fått sitte i 2 timer.

KSOS-telefonen har for meg vært gull verdt.

Men de fleste samtalen blir ofte 30 minutter. Så kanskje har de fått det rådet fra fageksperter utenom. Det skal man jo ikke se bort fra nei....

Gjest gulspurven
Skrevet

Men de fleste samtalen blir ofte 30 minutter. Så kanskje har de fått det rådet fra fageksperter utenom. Det skal man jo ikke se bort fra nei....

Men jeg har merket, dersom jeg får lov å prate meg tom, samtidig som jeg begrenser meg selv, gjennom å tenke på de andre som jeg vet ringer inn, så stopper tiden oftest på mellom 45 minutter og 60 minutter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...