Gå til innhold

NHD, Allostatisk sjokk/utmattelse

Anbefalte innlegg

Vet du hvor jeg kan finne informasjon om det?

Fikk en liten aha-opplevelse når jeg var på filosofisk poliklinikk her om dagen. Har jo hørt om dette med langvarig stress eller alarmberedskap tidligere med alle de følgene det har. Men aldri hørt om utmattelsen av systemet, der bl.a kortisolnivået synker igjen og kroppen ikke er i stand til å produsere mer når den trenger det. Dvs at man ikke tåler stress, man blir rett og slett utmattet.

Sitter her og er egentlig ganske glad, for depresjonen har lettet for alvor! Har alle disse følelsene og minnene som har lagt på is i over 25 år og som jeg må takle, men det er noe annet enn å være deppa. Og er glad på en rolig måte ikke sånne hysteriske gledesanfall som det har blitt før.

Har også mer krefter på en måte. Det vil si at jeg orker å gjøre mer anstrengende ting, er mer tilstede og føler meg mer opplagt når jeg føler meg opplagt. Men er fortsatt så liten del av tiden. Trenger så enormt med hvile, og blir så ekstremt dårlig hvis jeg gjør bare litt mer enn jeg orker. Skjønner jo at når jeg har tynt denne kroppen så lenge så trenger den lang tid på å komme seg.

Har veldig behov for å forstå hva det er som skjer i kroppen min, nå når jeg endelig begynner å bli litt kjent med den. Tenker at jo mer jeg forstår, jo lettere er det å gjøre det beste.

Jeg vil bli bra! Helst i morgen, men.. Bare jeg vet eller kjenner meg ganske sikker på at jeg er på vei, så er det en GOD start.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226151-nhd-allostatisk-sjokkutmattelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...