Gå til innhold

Når slutte?


Ulrikke

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og har gått på p-pillen Trionetta uten opphold i 3 år. Nå har min kjære samboer og jeg blitt enige om å slenge p-pillene laaaangt vekk, vi vil prøve å bli foreldre :o)

Spørsmålet er da: Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå ut dette brettet, og så bare la være å begynne på et nytt etter oppholdet. Men så er det noen som sier at det lønner seg å slutte midt i,fordi eggløsning da kommer fortere igang osv?? Ikke så lett å vite hva som er riktig...

Hva vil du anbefale? Med hensyn på uregelmessige blødninger etterpå, for eksempel? Det haster liksom ikke SÅ fælt at det har noe å si om eggløsningen kommer etter 4 eller 6 uker...

Og en ting til - jeg har hørt at man helst bør ta folat før man blir gravid og i de 3 første månedene av svangerskapet. Bør jeg begynne å ta det nå? Det kan jo ta et år før jeg blir gravid, men det er vel ikke skadelig å ta det allikevel?

Hadde vært koselig med noen tips når det gjelder det å bli gravid :o)

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet med mine piller mitt i brette,gikk ikke mange dager før mensen kom.Fra jeg sluttet til jeg ble gravid tok 2mnd.Jeg har hørt at det tokk lang tid å bli gravid siden jeg hadde brukt piller i 7år uten pause.MEN det var feil,vi er alle forskjelige.Bare kos deg og tenk minst murlig på å bli gravid,det kommer fortere en du tror LYKKE TIL :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette H Moen

Når du slutter med pillen, vil eggløsning komme etter 2-4 uker etter siste, uansett når du slutter på brettet. Det er lurt å bruke 400 mikrog folat daglig fra man blir gravid, start bare på forhånd. Samleie 2-3 ganger i uke, spesielt i 3-5 dager før eggløsning er det beste råd, andre 'gode råd' har ingen beviselig effekt, de fleste blir ganske fort gravide. Lykke til.

Se statistikk:

Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene:

1 måned: 30%

2 måneder: 45%

3 måneder: 55%

6 måneder: 65%

1 år: 80%

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...