havarert Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Har hatt angst og panikkangst over en lang periode. Prøvd ut alle SSRI uten å tåle de. Derfor endte jeg opp med Xanor. Det har virket bra. Inntil jeg for ca. 6 uker siden sluttet brått å bruke de. Gikk på 4 mg. Ville ikke bruke et B-preparat, ville klare meg selv..Ble ganske raskt veldig syk, angst hele tiden, nummem i føtter og hender, fryser, svetter, brekker meg føler at jeg ikke er tilstede pluss mye mer..Har nå ligget på sofaen i 6 uker og symtomene er nesten like intense ennå. Ser ikke noen grunn til å begynne å trappe ned Xanor nå, etter 6 uker uten. Hva gjør jeg. Min psykriater vet ikke om dette at jeg har sluttet...noen som kan gi meg noen tips? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erikz Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg vil på ingen måte fremstå som noen ekspert. Men du bør aldri slutte med slike medisiner brått. Det er som å be om bråk. Du har forsåvidt to valg: Å ha det godt med deg selv, eller ikke. Jeg ville anbefalt å starte med medisiner igjen. Selv har jeg også en panikklidelse. I skrivende stund fungerer ikke cipramilen tilfredsstillende lenger, og xanor er sikkert også en av mulighetene mine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1703943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mbo Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hei. Ikke rart du er dårlig, Dette er medisiner som må trappes ned langsomt. Har selv gått på bare 1,05 mg daglig og har brukt flere uker på nedtrapping. Jeg har slitt for å bli kvitt 2 av 3 tabl og har en igjen. Ikke godt og si om du skal trappe opp igjen etter så lang tid , du må nok spørre legen eller NHD om det. Håper du snart blir bedre, dette var ikke lurt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1703990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg går selv på xanor 4 mg. Og dette skal seponeres over 8 uker. Jeg er kanskje litt streng nå, men når du får tilbudet om å prøve ut slike midler, kan en ikke bare følge sine egne innfall uten å snakke med legen sin. Det føste du gjør er å snakke med psykiateren din om dette. At du må krype til korset er ikke morsomt, men du kommer ikke videre i din personlige utvikling og med å få bukt med problemene dine uten å gjøre dette. Hva du skal gjøre nå vet ikke jeg, men psykiateren din vet det. Derfor må du snakke med ham. Det er ikke drops vi putter i munnen, og det har du kjent på kroppen den siste tiden. Bare en ting å gjøre, kontakt legevakta om psykiateren din ikke er mulig å kontakte. Så håper jeg du har lært, og det har du sikkert. Føler meg litt "hard" nå, og det er kanskje det siste du føler du trenger, men jeg kan bare ikke la være å si hva jeg føler. Jeg håper virkelig du ikke har det altfor vondt. Når du er så heldig å ha en psykiater som kan følge deg opp, må du benytte deg av det. Men alle kan gjøre feil, og gjort er gjort, nå må du bare gjøre det eneste rette, snakke grundig igjennom det med psykiateren din. Så kan det kanskje komme noe fruktbart ut av dette også. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
havarert Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Takk for alle svar. Har nok vært litt for sta av meg. Kan vel si jeg har driti meg ut.. Xanor er jo rimlig potent medisin. Må nok krype til korset...skal kontakte psykriateren min...mulig jeg ringer legevakta siden det er påske nå...dette MÅ en visst ikke slutte brått med nei - skjønner det nå...huff...noen som har noen flere tips til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hvor lenge gikk du på xanor, og hvor lang tid brukte du på opptrappingen? 0.5 mg i uka kanskje? Har du xanor liggende, og i tilfelle, hva slags dosering? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Selvfølgelig kommer ikke dette rådet fra den fagpersonen du gjerne skulle fått den fra. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon,(jeg har gått på 4 mg xanor i flere kurer, trappet ned og opp flere ganger) og hadde hatt xanor liggende i 0.5 mgs tabletter, ville jeg tatt en morgen og en kveld til jeg traff min psykiater igjen. Eller fikk tak i ham over påske. Har du 2 mgs tabletter er den lett å dele i fire, med sine små delestreker. Slik at du kunne tatt 1 mg daglig, helst fordelt morgen og kveld. Den faglige tyngden bak mitt råd er ikke så stor, men dette kan ikke skade, og i beste fall vil det hjelpe deg. Lykke til. Vanlige primærleger du treffer på legevakta vet ikke nødvendigvis så mye om xanor, siden det er en medisin som må skrives ut av psykiater første gang. Men de kan jo ha gode råd om hvordan forholde seg til abstinenser. Har du det problemet at du kaster opp medisinen, kanskje de kan gi deg noen afipran(kvalmestillende) som kan hjelpe mot det. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Støtter rådet fra bugge-jenta. Ta 0,5 mg x 2 inntil du treffer psykiateren din igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Selvfølgelig kommer ikke dette rådet fra den fagpersonen du gjerne skulle fått den fra. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon,(jeg har gått på 4 mg xanor i flere kurer, trappet ned og opp flere ganger) og hadde hatt xanor liggende i 0.5 mgs tabletter, ville jeg tatt en morgen og en kveld til jeg traff min psykiater igjen. Eller fikk tak i ham over påske. Har du 2 mgs tabletter er den lett å dele i fire, med sine små delestreker. Slik at du kunne tatt 1 mg daglig, helst fordelt morgen og kveld. Den faglige tyngden bak mitt råd er ikke så stor, men dette kan ikke skade, og i beste fall vil det hjelpe deg. Lykke til. Vanlige primærleger du treffer på legevakta vet ikke nødvendigvis så mye om xanor, siden det er en medisin som må skrives ut av psykiater første gang. Men de kan jo ha gode råd om hvordan forholde seg til abstinenser. Har du det problemet at du kaster opp medisinen, kanskje de kan gi deg noen afipran(kvalmestillende) som kan hjelpe mot det. Vennlig hilsen Hei.og god påske. Jeg lurer selv på å begynne med xanor mot GAD. Orker ikke mer spenninger. Jeg er også innstillt på å bruke det resten av livet. Så du som har erfaring Bugge.. virker xanor på spenninger?? at de er muskelavslappende, mener jeg,og virker de og litt oppkvikkende?? som valium. Når en er i gjørma av angst, så er en så full av sorg over alt en ikke kan gjøre, at det er godt å føle litt fred inni seg. Valium lager litt fred, men ikke lenge av gangen. Gjør xanor det? Hva med rivotril?? Når du kuttet ut cipralex forrige gang--sa du at du valgte å gå på xanor i den perioden. Men når du måtte begynne på cipralex igjen, hadde du seponert xanor da?? Huff denne ssri seponeringen, RL psykiatikeren mente jeg ikke skulle gå mere ned før i begynnelsen av mai,(skal til time igjen til han da) når jeg reagerer så voldsomt. Så det blir seingpining på meg, som du kalte det. Hva i all verden er det som gjør angsten så sterk under seponering??? vet du det? Når det gjelder min GAD virker det inn på alt. Kroppslig og psykisk. Vanligvis har jeg "bare" veldig begrensende kropplsige symptomer, verre og bedre, men nå under denne seponeringsfasen har angsten forverret seg voldsomt. ---Og siden jeg i utgangspunktet omtrent ikke eier energi, og heller ikke greier å sove skikkelig lenger om natta, greier jeg heller ikke mobilisere nok krefter til å prate face to face med andre menneker. Blir så svimmel at jeg nærmer meg besvimelse- (og allikevel sitter jeg å prater ??- fordi jeg ikke vil gi meg!!!!) men hva det koster,-- muskulaturen er totalt stiv, alt svaier og jeg er glovarm og flimrer i øynene-ved å prate med halvkjente.--- men"bare face to face" Kan gå blant et hav av mennesker, storkose meg, og har ingen trang til usynliggjøre meg eller slikt heller, så RL psykiatierken mener jeg ikke egentlig har skikkelig sosial-angst,men at dette er et utfall av GAD. Prater og mye, er åpen og ikke sjenert.??? Var slik for tre år siden og, når jeg seponerte et tre måneders forsøk på sinequan.Sterk "sosial-angst" og også depresjon, akkurat som nå--- ???? men de kunne jeg jo bare slutte med uten abstinenser, mens nå på ssri får man alt. Huff. Merkelig vri dette, at en skal bli så forverret ved seponering... flere som har erfart dette under nedtrapping?? Hvordan virker forresten skikkelig sosial angst---- da mener jeg ikke dem som ikke tør tale i en forsamlig, men de som på alvor har diagnosen. Håper det går bra med de små:0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hei.og god påske. Jeg lurer selv på å begynne med xanor mot GAD. Orker ikke mer spenninger. Jeg er også innstillt på å bruke det resten av livet. Så du som har erfaring Bugge.. virker xanor på spenninger?? at de er muskelavslappende, mener jeg,og virker de og litt oppkvikkende?? som valium. Når en er i gjørma av angst, så er en så full av sorg over alt en ikke kan gjøre, at det er godt å føle litt fred inni seg. Valium lager litt fred, men ikke lenge av gangen. Gjør xanor det? Hva med rivotril?? Når du kuttet ut cipralex forrige gang--sa du at du valgte å gå på xanor i den perioden. Men når du måtte begynne på cipralex igjen, hadde du seponert xanor da?? Huff denne ssri seponeringen, RL psykiatikeren mente jeg ikke skulle gå mere ned før i begynnelsen av mai,(skal til time igjen til han da) når jeg reagerer så voldsomt. Så det blir seingpining på meg, som du kalte det. Hva i all verden er det som gjør angsten så sterk under seponering??? vet du det? Når det gjelder min GAD virker det inn på alt. Kroppslig og psykisk. Vanligvis har jeg "bare" veldig begrensende kropplsige symptomer, verre og bedre, men nå under denne seponeringsfasen har angsten forverret seg voldsomt. ---Og siden jeg i utgangspunktet omtrent ikke eier energi, og heller ikke greier å sove skikkelig lenger om natta, greier jeg heller ikke mobilisere nok krefter til å prate face to face med andre menneker. Blir så svimmel at jeg nærmer meg besvimelse- (og allikevel sitter jeg å prater ??- fordi jeg ikke vil gi meg!!!!) men hva det koster,-- muskulaturen er totalt stiv, alt svaier og jeg er glovarm og flimrer i øynene-ved å prate med halvkjente.--- men"bare face to face" Kan gå blant et hav av mennesker, storkose meg, og har ingen trang til usynliggjøre meg eller slikt heller, så RL psykiatierken mener jeg ikke egentlig har skikkelig sosial-angst,men at dette er et utfall av GAD. Prater og mye, er åpen og ikke sjenert.??? Var slik for tre år siden og, når jeg seponerte et tre måneders forsøk på sinequan.Sterk "sosial-angst" og også depresjon, akkurat som nå--- ???? men de kunne jeg jo bare slutte med uten abstinenser, mens nå på ssri får man alt. Huff. Merkelig vri dette, at en skal bli så forverret ved seponering... flere som har erfart dette under nedtrapping?? Hvordan virker forresten skikkelig sosial angst---- da mener jeg ikke dem som ikke tør tale i en forsamlig, men de som på alvor har diagnosen. Håper det går bra med de små:0) Du gjør lurt i å ta opp spøsmål om medisiner med psykiateren din i RL, tror jeg. Jobbet ikke vedkommende ved en psykosomatisk avdeling? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Du gjør lurt i å ta opp spøsmål om medisiner med psykiateren din i RL, tror jeg. Jobbet ikke vedkommende ved en psykosomatisk avdeling? Var til utredning påpsykosomatisk avdelig og vedkommende snakket veldig varmt for xanor. Brukte det mye i praksisen sin. Min RL psykiater er skeptisk til xanor, og jeg har sjelden time hos han. Spør derfor Buggejenta som har erfaring fra denne medisinen. Jeg vil bare slippe disse spenningene, slik at jeg kan begynne å planlegge litt igjen. Sånn som det er i dag, så vet jeg ikke om jeg kan ut avhuset imorgen.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hei.og god påske. Jeg lurer selv på å begynne med xanor mot GAD. Orker ikke mer spenninger. Jeg er også innstillt på å bruke det resten av livet. Så du som har erfaring Bugge.. virker xanor på spenninger?? at de er muskelavslappende, mener jeg,og virker de og litt oppkvikkende?? som valium. Når en er i gjørma av angst, så er en så full av sorg over alt en ikke kan gjøre, at det er godt å føle litt fred inni seg. Valium lager litt fred, men ikke lenge av gangen. Gjør xanor det? Hva med rivotril?? Når du kuttet ut cipralex forrige gang--sa du at du valgte å gå på xanor i den perioden. Men når du måtte begynne på cipralex igjen, hadde du seponert xanor da?? Huff denne ssri seponeringen, RL psykiatikeren mente jeg ikke skulle gå mere ned før i begynnelsen av mai,(skal til time igjen til han da) når jeg reagerer så voldsomt. Så det blir seingpining på meg, som du kalte det. Hva i all verden er det som gjør angsten så sterk under seponering??? vet du det? Når det gjelder min GAD virker det inn på alt. Kroppslig og psykisk. Vanligvis har jeg "bare" veldig begrensende kropplsige symptomer, verre og bedre, men nå under denne seponeringsfasen har angsten forverret seg voldsomt. ---Og siden jeg i utgangspunktet omtrent ikke eier energi, og heller ikke greier å sove skikkelig lenger om natta, greier jeg heller ikke mobilisere nok krefter til å prate face to face med andre menneker. Blir så svimmel at jeg nærmer meg besvimelse- (og allikevel sitter jeg å prater ??- fordi jeg ikke vil gi meg!!!!) men hva det koster,-- muskulaturen er totalt stiv, alt svaier og jeg er glovarm og flimrer i øynene-ved å prate med halvkjente.--- men"bare face to face" Kan gå blant et hav av mennesker, storkose meg, og har ingen trang til usynliggjøre meg eller slikt heller, så RL psykiatierken mener jeg ikke egentlig har skikkelig sosial-angst,men at dette er et utfall av GAD. Prater og mye, er åpen og ikke sjenert.??? Var slik for tre år siden og, når jeg seponerte et tre måneders forsøk på sinequan.Sterk "sosial-angst" og også depresjon, akkurat som nå--- ???? men de kunne jeg jo bare slutte med uten abstinenser, mens nå på ssri får man alt. Huff. Merkelig vri dette, at en skal bli så forverret ved seponering... flere som har erfart dette under nedtrapping?? Hvordan virker forresten skikkelig sosial angst---- da mener jeg ikke dem som ikke tør tale i en forsamlig, men de som på alvor har diagnosen. Håper det går bra med de små:0) Må tenke litt på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Var til utredning påpsykosomatisk avdelig og vedkommende snakket veldig varmt for xanor. Brukte det mye i praksisen sin. Min RL psykiater er skeptisk til xanor, og jeg har sjelden time hos han. Spør derfor Buggejenta som har erfaring fra denne medisinen. Jeg vil bare slippe disse spenningene, slik at jeg kan begynne å planlegge litt igjen. Sånn som det er i dag, så vet jeg ikke om jeg kan ut avhuset imorgen.... Jeg syns absolutt du bør ta opp hva du skrev i innlegget med legen. Det en mulighet å be den nye legen kontakte den fra psykosomatisk. Kun en lege kan skrive ut medisin til deg, ingen her på forumet;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1704835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Hei.og god påske. Jeg lurer selv på å begynne med xanor mot GAD. Orker ikke mer spenninger. Jeg er også innstillt på å bruke det resten av livet. Så du som har erfaring Bugge.. virker xanor på spenninger?? at de er muskelavslappende, mener jeg,og virker de og litt oppkvikkende?? som valium. Når en er i gjørma av angst, så er en så full av sorg over alt en ikke kan gjøre, at det er godt å føle litt fred inni seg. Valium lager litt fred, men ikke lenge av gangen. Gjør xanor det? Hva med rivotril?? Når du kuttet ut cipralex forrige gang--sa du at du valgte å gå på xanor i den perioden. Men når du måtte begynne på cipralex igjen, hadde du seponert xanor da?? Huff denne ssri seponeringen, RL psykiatikeren mente jeg ikke skulle gå mere ned før i begynnelsen av mai,(skal til time igjen til han da) når jeg reagerer så voldsomt. Så det blir seingpining på meg, som du kalte det. Hva i all verden er det som gjør angsten så sterk under seponering??? vet du det? Når det gjelder min GAD virker det inn på alt. Kroppslig og psykisk. Vanligvis har jeg "bare" veldig begrensende kropplsige symptomer, verre og bedre, men nå under denne seponeringsfasen har angsten forverret seg voldsomt. ---Og siden jeg i utgangspunktet omtrent ikke eier energi, og heller ikke greier å sove skikkelig lenger om natta, greier jeg heller ikke mobilisere nok krefter til å prate face to face med andre menneker. Blir så svimmel at jeg nærmer meg besvimelse- (og allikevel sitter jeg å prater ??- fordi jeg ikke vil gi meg!!!!) men hva det koster,-- muskulaturen er totalt stiv, alt svaier og jeg er glovarm og flimrer i øynene-ved å prate med halvkjente.--- men"bare face to face" Kan gå blant et hav av mennesker, storkose meg, og har ingen trang til usynliggjøre meg eller slikt heller, så RL psykiatierken mener jeg ikke egentlig har skikkelig sosial-angst,men at dette er et utfall av GAD. Prater og mye, er åpen og ikke sjenert.??? Var slik for tre år siden og, når jeg seponerte et tre måneders forsøk på sinequan.Sterk "sosial-angst" og også depresjon, akkurat som nå--- ???? men de kunne jeg jo bare slutte med uten abstinenser, mens nå på ssri får man alt. Huff. Merkelig vri dette, at en skal bli så forverret ved seponering... flere som har erfart dette under nedtrapping?? Hvordan virker forresten skikkelig sosial angst---- da mener jeg ikke dem som ikke tør tale i en forsamlig, men de som på alvor har diagnosen. Håper det går bra med de små:0) Jeg føler at jeg ikke kan verken anbefale deg eller ikke anbefale deg å begynne på xanor. Jeg tror at det er spesielt viktig når en har GAD som diagnose at en virkelig spiller på lag med legen sin, og kan finne trygghet i han. Det er det vanskelig å føle hvis ikke han synes xanor er noe for deg. Nå har du reagert positivt på bencodiazepin før, så det er mulig xanor er en god medisin for deg. I tilfelle ville jeg prøvd å få en kontakt mellom de som syntes det var et bra middel og hadde gode erfaringer med det, og din psykiater i real life. Når det gjelder xanor er den ikke muskelavslappende i seg selv, men den kan være det indirekte, ved at angsten er redusert. Den kjennes svært annerledes ut for meg enn sobril. Men våken blir en ikke, heller ikke sløvet på den dosen jeg går på.(ikke jeg i hvertfall) Om du begynner på den sier du at du er innstilt på å gå på den hele livet. Jeg ville uansett hatt som mål å prøve en nedtrapping etter 8 mnd slik det er anbefalt i felleskatalogen. Sannsynligheten for at man må opp i høyere doser er der nok hvis ikke. Dette har jeg ikke personlig erfaring med. Xanor er også en ganske dyr medisin å gå på, og særlig hvis en skal opp i store doser. For noen er ikke dette økonomiske et problem, men skal en gå på den lenge må en regne ut om en har råd til det i lengden. Eks. Tre mnd. forbruk av 6 mg xanor daglig vil koste over 1100-1200 kroner. Om du skal begynne på xanor må bli en sak mellom deg og psykiateren din, for jeg tror det er viktig for deg å ha en lege som er enig i din medisinering. Men ta det opp med ham, og hør på begrunnelsene hans, diskuter det med ham. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1705428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Jeg føler at jeg ikke kan verken anbefale deg eller ikke anbefale deg å begynne på xanor. Jeg tror at det er spesielt viktig når en har GAD som diagnose at en virkelig spiller på lag med legen sin, og kan finne trygghet i han. Det er det vanskelig å føle hvis ikke han synes xanor er noe for deg. Nå har du reagert positivt på bencodiazepin før, så det er mulig xanor er en god medisin for deg. I tilfelle ville jeg prøvd å få en kontakt mellom de som syntes det var et bra middel og hadde gode erfaringer med det, og din psykiater i real life. Når det gjelder xanor er den ikke muskelavslappende i seg selv, men den kan være det indirekte, ved at angsten er redusert. Den kjennes svært annerledes ut for meg enn sobril. Men våken blir en ikke, heller ikke sløvet på den dosen jeg går på.(ikke jeg i hvertfall) Om du begynner på den sier du at du er innstilt på å gå på den hele livet. Jeg ville uansett hatt som mål å prøve en nedtrapping etter 8 mnd slik det er anbefalt i felleskatalogen. Sannsynligheten for at man må opp i høyere doser er der nok hvis ikke. Dette har jeg ikke personlig erfaring med. Xanor er også en ganske dyr medisin å gå på, og særlig hvis en skal opp i store doser. For noen er ikke dette økonomiske et problem, men skal en gå på den lenge må en regne ut om en har råd til det i lengden. Eks. Tre mnd. forbruk av 6 mg xanor daglig vil koste over 1100-1200 kroner. Om du skal begynne på xanor må bli en sak mellom deg og psykiateren din, for jeg tror det er viktig for deg å ha en lege som er enig i din medisinering. Men ta det opp med ham, og hør på begrunnelsene hans, diskuter det med ham. Vennlig hilsen Takk for svar Bugge! Jeg er i sterk tvil selv. Tviler på alt ukjent.;0)) Grunnen til at psykiatikeren ikke ville anbefale meg xanor, var avhengighetsfarer. Han sier det er omtrent komplett umulig å komme av den. Men tror ikke fare for økning er så stor som på valium og slikt.(jfr psykiatikeren på spykosomatisk institutt.) Men nå har jeg aldri tatt av i valium bruket heller da. Har brukt dem siden jeg var 19 år- og nå er jeg 45. Og har aldri missbrukt dem. Så jeg er avhengig av benzo fra før. Lavdose avhengig, men bruker som jeg har skrevet før 10-12 mg valium daglig de siste årene årene. Før krasjet i 94-sporadisk, men 5 mg flere ganger i uken. Og har ikke tenkt å slutte med det heller, da det kun har hjulpet meg i forhold til angst og spenninger, og ikke skapt!! angst som ssri gjør med meg. Det er også en vanskelig seponering på benzo, har jeg lest, og jeg har mer enn nok med ssri i så henseende:o(( Og noe må jeg jo ha mot disse spenningene, må bare være såpass realistisk. Uten noe vil ikke bli noe liv for meg. På den ene siden føles det skremmende med en medisin jeg ikke vil klare å komme av. Er visst mye verre en valium å seponere. Og det vil jo også være snakk om mye større doser benzo også å gå fast på xanor enn det jeg bruker nå. Men på den andre siden er jeg så lei og sliten av at denne angsten styrer livet mitt. Jeg vet ikke, men min første diagnose var utbrenthet, noe som passet godt inn i bildet den gangen for snart 12 år siden. Siden var jeg medlem i ME klubben et par tre år.. Formannen der på nitti tallet var ikke i tvil om hva som feilte meg. Men siden jeg hadde en forhistorie med bekymring mht helse (uten at det var noe kjempeproblem eller at jeg hadde somatiske plager av det), ble diagnonsen til slutt Somatisert GAD. Har vel heller ikke snakket så mye med legen om ME, men hadde god kontakt med foreningen. Jeg har hele tiden lurt på hvorfor jeg er så energiløs, og har så veldig mange ME symptomer(omtrent alle), men har fått høre at trettheten kommer av spenninger. og spenninger av frittglytende angst. Sjelden de betinget hos meg. At det er noe spesielt jeg er redd for. Men det er en vond sirkel, i og med at jeg er så slapp og så mye kroppslige plager, så melder sykdomsangsten seg innimellom. Så noe betinget er det. Men ikke i den grad at jeg skulle bli helt uten energi. Men for å holde meg til den diagnosen jeg har fått. Og xanor gjør noe med angsten, blir jeg vel kvitt spenningene og får mere energi da. Og det er jo det jeg lengter etter. Et liv uten så mange begrensinger, som en så anspent kropp gir. Tenker på alle psykosomatiske plager opp gjennom. Har foresten du noen peiling på forskjellen mellom GAD somatisert og ME. Symptomene er jo omtrent like. Angst følger ME også---- Jaja... ikke lett dette. Men vi har bare ett liv. Jeg føler jeg har slitt nok, Fy søren som jeg har presset meg, for å leve noenlunde normalt. så hvis noen kan hjelpe. B-preparat eller ikke, tror jeg jeg er åpen for det. Økonomisk er det ikke noe problem for meg. Vel, godnatt til deg Bugge...får vel innta min noe røkkete søvn:0(( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226475-xanor/#findComment-1705487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.