Vassilisa Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 Hei Jeg har slitt med mageproblemer i snart to år nå. Løs mage og diare fra tid til annen. Har vært hos lege 4 ganger, de finner ikke ut noe selv om jeg har tatt prøver o.l. Jeg bodde i Hellas i 7 måneder i 1999, dette vet også legene, men det hadde visst ikke noe mye med dette å gjøre. Dessuten burde kanskje evt. bakterier ha blitt skylt ut nå? kostholdet har variert. Var veldig sunn i Hellas, og er forsåvidt det bortsett fra min daglige dose med potetgull, min dose salt da. Dette har jeg også nevnt for legene og det var heller ikke av betydning. Dessuten har jeg i perioder sluttet med dette uten at gjorde magen bedre eller verre. for tiden spiser jeg lite, det blir lite frokost og lunsj, men en stor middag... Spiste normalt før dette, også da med problemer.. Trodde jeg var allergisk mot pasta? Fordi dette hadde jeg spist mye av i fjor sommer, og da jeg ble lei av det, bedret magen seg siden jeg ikke spiste det. Men så kom problemet tilbake igjen... Hvilke tester kan jeg ta, hva koster de, hvor finner jeg testsentre? Hva bør jeg spise? Det blir frokost og lunsj helt garantert til sommeren...men--- Frukt er dyrt og jeg tåler visst ikke banan, krem, rømme, svisker, peanøtter, etc... Kan cola fremkalle dårlig mage? Begynt med vanlig appelsinbrus nå...hjelper kanskje? Men jeg vet jo ikke om det er noe annet jeg tilfeldigvis holder meg unna? Spiser lite brød og drikker dessverre lite melk. Jeg liker det godt, men det har ikke blitt så mye av det. Ellers har jeg hatt et ganske stressende år, noe jeg også hadde i Hellas da vi drev en kafe som ikke gikk topp. Nå er det skole og jobb og økonomisk press som ligger til grunn for stress. Har stress mye å si i forhold til mageproblemer (ubevisst stress også?) og håravfall? Leste nettopp om hår her på DOL og så at stress kunne påvirke dette? Har hatt mye håravfall i det siste året også...samt i det siste har kløe i hodebunnen vært et økende problem... Hjelp! hva kan jeg gjøre, hvor kan jeg gå og få hjelp?? Vær så snill å svare noen? Vil gjerne snakke med en lege...her på DOL først, siden min lege ikke hjelper.... På forhånd takk,,, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vassilisa Skrevet 20. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2001 Jeg er forresten 23 år snart og har hatt normal vekt siden 15 årsalderen. har veid mellom 58kg og 62 kg da, i snart 8 år. Uansett hva/hvor mye jeg spiser. Har ikke uren hud heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 har du vurdert å gå hos en spesialist, en gastrolog? kanskje du har cøliaki??? mange som har cøliaki ikke tåler i tillegg til gluten (hvete, rug, havre, bygg) mange andre matvarer, som feks melkprodukter (laktose intoleranse), nøtter, soy, mais, til og med bokhvete... fordi ubehandlet cøliaki kan gjør vanskelig for kroppen å få næring fra maten, håravfall eller muskelsmerter, trøtthet, osv er ganske vanlig. Diarrea er en av de cøliaki symptomene. Har leste at cøliaki kan utløses av stress situasjon, ja til og med av flytting til Hellas feks. uansett hvor mye man spiser vekta rykter ikke... vet ikke, du burde skjekke hos legen, ikke kut ut melk og brød på egen handa, det gjør vanskelig for legene å stille diagnosen. lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vassilisa Skrevet 20. mars 2001 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2001 har du vurdert å gå hos en spesialist, en gastrolog? kanskje du har cøliaki??? mange som har cøliaki ikke tåler i tillegg til gluten (hvete, rug, havre, bygg) mange andre matvarer, som feks melkprodukter (laktose intoleranse), nøtter, soy, mais, til og med bokhvete... fordi ubehandlet cøliaki kan gjør vanskelig for kroppen å få næring fra maten, håravfall eller muskelsmerter, trøtthet, osv er ganske vanlig. Diarrea er en av de cøliaki symptomene. Har leste at cøliaki kan utløses av stress situasjon, ja til og med av flytting til Hellas feks. uansett hvor mye man spiser vekta rykter ikke... vet ikke, du burde skjekke hos legen, ikke kut ut melk og brød på egen handa, det gjør vanskelig for legene å stille diagnosen. lykke til Hei Luiza! Tja, de fant ut at det ikke var noe gastronomisk problem...men leger tar jo stadig feil... Cøliaki har jeg faktisk aldri hørt om, men det kan jo hende det er det da? Jeg tror ikke jeg er laktoseintolerant, husker ikke grunnlaget for det...men resten...? Jeg vet ikke om sånt kan komme plutselig? Har ikke hatt problemer før for snart to år siden. Alltid tålt dette før?.. Skal sjekke opp med en lege om dette med cøliaki. Tusen tusen takk for hjelpa!! Klem til deg!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 25. mars 2001 Del Skrevet 25. mars 2001 Hei Vassilisa Bakteriefloraen i tarmen din kan være ugunstig sammensatt, men dette har nok ikke noe å gjøre med bakterier du fikk i deg i Hellas. Spis Biola yoghurt eller bruk Biola melk hver dag, til minst to av måltidene. Disse kan være med å stabilisere tarmfloraen og tarmfunksjonen din. Spis regelmessig, frokost, lunsj, middag og kveldsmat hver dag til faste tider. Ha god tid til måltidene, sitt ved bordet og forsøk å tygge maten godt. Spis gjerne et mellommåltid i tillegg dersom det er en tid på dagen det går mer enn 5 timer mellom hvert måltid. Det er bedre å spise flere små enn få store måltider. Forsøk også å innarbeide faste toalettvaner. Cola inneholder koffein, og koffein kan være med å gjøre magen med urolig. Det samme gjelder for kullsyre som finnes i all slags brus. Stress kan helt klart spille en stor rolle for mage-tarm funksjon. Jeg vil anbefale at du får kontakt med en lege som utreder deg for mage-tarm problemene dine. Det kan være at du har cøliaki (tåler ikke hvete, rug, bygg, havre) eller en annen sykdom i tarmen. Det er alltid viktig at dette er utelukket før man starter opp med ulike dietter. Etter dette er avklart uten at man har funnet en årsak til problemene dine bør du få kontakt med en klinisk ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg til å eventuelt utelukke eventuelle matvareallergier/intoleranser vha diettforsøk. Det er viktig man da går systematisk til verk, og derfor er det viktig at du får hjelp. Enkle blodprøver/tester gir ikke gode nok svar på denne typen reaksjoner. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.