Gå til innhold

Forbrenning - Ønsker svar!

Gjest Jente som lurer

Anbefalte innlegg

Gjest Jente som lurer

Jeg er en jente på 16 år som alltid har hatt veldig høy forbrenning.

Siden i høst har jeg dessverre hatt et litt vanskelig forhold til mat, som førte til at jeg en periode spiste veldig lite. Nå spiser jeg en del mer, men spiser fortsatt mindre enn det jeg gjorde før. Spiser f.eks. aldri sjokolade osv.

Det jeg lurer på er, dersom jeg begynner å spise enda mer, spise meg mett hvert måltid osv., vil da forbrenningen min gå tilbake og bli like høy som før og vekten min stabilisere seg der den lå før?

Når jeg spiser føler jeg at jeg sikkert kunne spist uendelig, det virker ikke som om jeg blir mett. Derfor har det blitt til at jeg stopper, fordi jeg er redd for å spise for mye. Er det normalt at man mister metthetsfølelsen? Eller burde jeg bare spise til jeg ikke har lyst på mer? Vil jeg legge på meg av det? Bare lurer...

På forhånd takk!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som du fremdeles har et noe vanskelig forhold til mat og din egen kropp? Trur at viss du finner tilbake til et mer avslappa forhold til dette, så vil du naturlig kjenne mettheetsfølelse når magen har fått passe mye mat.

Har du noen som du kan snakke med om dette? Og det trenger ikke være verre før du snakker med noen, et slikt mønster er lettere å komme utav dess tidligere du begynner å jobbe med det!

Trur at viss du øker matinntaket ditt veldig GRADVIS til det som er normalt for deg, så vil også forbrenninga normalisere seg. Men forbrenninga kommer jo mer og mer i ubalanse dess lenger en holder på slik.

Lykke til!

Håper inderlig du greier å avslappe forholdet til mat og vekt. Det er så forferdelig slitsomt å tenke på spising/ikke-spising hele tida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente som lurer

Virker som du fremdeles har et noe vanskelig forhold til mat og din egen kropp? Trur at viss du finner tilbake til et mer avslappa forhold til dette, så vil du naturlig kjenne mettheetsfølelse når magen har fått passe mye mat.

Har du noen som du kan snakke med om dette? Og det trenger ikke være verre før du snakker med noen, et slikt mønster er lettere å komme utav dess tidligere du begynner å jobbe med det!

Trur at viss du øker matinntaket ditt veldig GRADVIS til det som er normalt for deg, så vil også forbrenninga normalisere seg. Men forbrenninga kommer jo mer og mer i ubalanse dess lenger en holder på slik.

Lykke til!

Håper inderlig du greier å avslappe forholdet til mat og vekt. Det er så forferdelig slitsomt å tenke på spising/ikke-spising hele tida

Hei!

Takk for svar! Ja jeg har dessverre fortsatt et vanskelig forhold til mat, men jeg går til samtaler nå og ønsker over alt annet å få et naturlig forhold til mat igjen!

Jeg håper forbrenningen min vil gå tilbake til normalt. Du sier at jo lenger man "holder på", jo mer i ubalanse kommer forbrenningen. Jeg har "holdt på" siden ca. november, spiste lite en to måneders tid og deretter begynte jeg å spise mere "normalt", men jeg spiser fortsatt mindre enn før.

Trod du forbrenningen min har kommet veldig i ubalanse eller blitt skadet iløpet av denne tiden? Eller vil den bli akkurat som før?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar! Ja jeg har dessverre fortsatt et vanskelig forhold til mat, men jeg går til samtaler nå og ønsker over alt annet å få et naturlig forhold til mat igjen!

Jeg håper forbrenningen min vil gå tilbake til normalt. Du sier at jo lenger man "holder på", jo mer i ubalanse kommer forbrenningen. Jeg har "holdt på" siden ca. november, spiste lite en to måneders tid og deretter begynte jeg å spise mere "normalt", men jeg spiser fortsatt mindre enn før.

Trod du forbrenningen min har kommet veldig i ubalanse eller blitt skadet iløpet av denne tiden? Eller vil den bli akkurat som før?

Mvh.

Hm...jeg veit egentlig ikke..,trur da det skulle kunne bli bra...?

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Jente som lurer

Forbrenningen din vil gradvis øke til normalt når du gradvis øker matinntaket ditt til det som er normalt for deg. Sannsynligvis vil vekten din stabilisere seg der den var før, så sant matinntaket og aktivitetsnivået blir som tidligere. Jo raskere du kommer ut av den negative spisesituasjonen jo bedre. Det er forholdsvis vanlig at man kan miste eller bli veldig usikker på metthetsfølelsen når man har problemer med maten. Du må forsøke å gi deg tid til å kjenne etter om du er mett eller ikke. Det er fint at du får hjelp av noen utenforstående som du kan snakke med for å løse problemene dine. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...