Gå til innhold

Konstant sulten

Gjest Little Lie

Anbefalte innlegg

Gjest Little Lie

Jeg er en jente på 19 som den siste tiden har vært sulten "konstant". Jeg får liksom ikke nok mat.. lyst på noe hele tiden, men er vel ikke skikkelig sulten. Prøver og ikke spise nedfor.. men men. Og søthungeren ? gåtta banen ! lyst på sjokolade hele tiden..

Jeg har egentlig aldri vært noe mat eller snop-fanatiker. Er 165 og veier 55 kg, legger ikke noe nevneverdig på meg heller. Sliter med psykiske problemer. Er dette noe fysisk ? eller er det en god dose trøstespising som har gått over i en stygg uvane.. ?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du prøvde å drikke mer vann?

noen gang man er egentlig tørst, men kjenner ikke det riktig signalen, da tror at man er sulten.

er du stresset?

trener du mer?

har du mensa snart?

bruker du noe medisin for psykisk lidelser?

mange faktorer kan forandre sultfølelse... til og med underernæring, kanskje du får lyst på sjokolade fordi det gir raskere energi fordi blodsukker din er i ubalanse, eller til og med

fordi du mangler nettopp noe næringstøff som finnes i sjokolade...

er du sikker på at det er trøstespising?

lykke til i så fall,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Little Lie

Dersom du føler deg konstant sulten kan det være at du spiser for lite mat til måltidene. Forsøk å spise deg mett på vanlig mat. Spis til faste tider, gjerne 4-5 ganger per dag. Det er uheldig dersom du spiser veldig mye snop i lengre perioder. Du vil da spise mindre vanlig mat og inntaket av vitaminer og mineraler kan bli lavt. Det kan også være at du etter hvert vil merke en vektoppgang. Dersom du benytter medikamenter i forbindelse med dine psykiske problemer kan det være at disse gir økt søtbehov, men det kan legen din svare på. Velg noe frukt istedenfor sjokolade dersom det kan være et alternativ. Det er selvsagt ok å spise begrensede mengder sjokolade! Mange jenter har et økt søtbehov i perioden rett før menstruasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...