Gjest elapela Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 http://www.snt.no/dokumentasjon/faktaark/mikrobolge.html Jeg har vært så bekymret i det siste fordi en del av mine venninner har "kjeftet" på meg fordi jeg bruker mikroen så mye. Jeg lager mat med den, varmer rester, varmer barnemat, tiner mat osv. Jeg varmet ikke morsmelka i den, da! Argumentene deres var at maten mistet vitaminene og at den ble kreftfremkallende siden den ble bestrålt av mikrobølger. Nå fant jeg denne artikkelen som argumenterte mot venninnene mine hos statens ernæringstilsyn. Er det noen av dere som har lignende linker å vise til som er for eller imot bruk av mikrobølgeovn? Mange andre artikler jeg har sett sier at bruk av mobiltelefon er farligere enn bruk av mikrobølgeovn fordi bølgene er sterkere/er mer sentrert mot hjernen. Hva sier dere andre? Bruker dere mikrobølgeovnen uten betenkeligheter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luiza Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 jeg bruker micro hele tiden særlig for å tyne eller koke grønnsaker. det er faktisk bedre fordi man bruker mindre koketid, mindre vann og derfor mindre tap av vitaminer/mineraler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pulso Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Jeg har svart deg på Åpent Forum. http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=show&id=503679 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Ja, jeg bruker mikrobølgeovn uten betenkeligheter! Det som var "faren" med mikrobølgeovner var at tidligere modeller kunne avgi en viss stråling UTOVER, altså til omgivelsene (ikke skadelig for maten). Mikrobølgeoppvarming er en av de sunneste måtene å tilberede mat på, fordi man benytter matens egen væske og dermed unngår ekstra fett, pluss at vitaminer ikke forsvinner i kokevannet. Morsmelk er et unntak fordi oppvarmingen skjer så raskt at det er vanskelig å stoppe før den har blitt så varm at noe av ernæringsinnholdet forsvinner (dette er spesielt for melk, som pasteuriseres ved en viss temp). Det finnes imidlertid egne termometre til å ha i mikroovn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 25. mars 2001 Del Skrevet 25. mars 2001 Hei elapela Fortsett med å bruke mikrobølgeovnen din slik du gjør. Du skal ikke bekymre deg for vitaminer som forsvinner eller for kreft. Det er fint at du unngår å varme morsmelken der da det kan gå ut over de positive immun egenskapene i morsmelk. Artikkelen du har funnet fra SNT gir god informasjon om dette temaet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.