Gjest (Anonymous) Skrevet 22. mars 2001 Del Skrevet 22. mars 2001 Hei, Tar man druesukker etter trening, vil ikke det bare øke blodsukkeret da?? Jeg trener styrke 4 dager i uka og har pleid å tatt vanlig husholdnings sukker etter trening for å fylle energilagrene. Gjort det i 8 mnd. Nå sitter jeg igjen med en mulig utvikling av diabetes. Men det er litt merkelig også, fordi før jeg spiser er blodsukkeret på ca. 6-8 mmol/L og etter f.eks. middag (halvannen time etter) så er det 8.5 o.l. Drikker jeg f.eks. 0.5 liter brus med sukker øker bloduskkeret til 10-14, men det detter ned igjen etter en stund. Det kan hende at jeg har ødelagt "systemet" i kroppen med alt sukkeret jeg har tatt. Nå reagerer kroppen slik at den kanskje trekker alt sukkeret til seg og det er derfor kanskje blodsukkeret stiger så høyt etter at jeg har spist brus med sukker, eller pålegg med sukker o.l. Men det går ned igjen.. Så insulin produksjon må jeg jo ha! Ingen i min familie har diabetes! Jeg har heller ingen symptomer til diabetes. Er verken tørst elelr går mye på do o.l. Det ene er at jeg ikke er opplagt, men det skyldes at jeg ikke får nok søvn. Sover knapt 6 timer om nattet i tilegg at jeg trener tung styrketrening. Håper på noen svar. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 22. mars 2001 Del Skrevet 22. mars 2001 Altså... her skjønner jeg ikke problemet ditt i det hele tatt!! Om ikke jeg har missforstått helt.. Du sier: Hei, Tar man druesukker etter trening, vil ikke det bare øke blodsukkeret da?? - Jo, det vil det så klart. Jeg trener styrke 4 dager i uka og har pleid å tatt vanlig husholdnings sukker etter trening for å fylle energilagrene. Gjort det i 8 mnd. Nå sitter jeg igjen med en mulig utvikling av diabetes. -Vanlig sukker er ikke like bra som druesukker. Det er langt i fra like raske karbohydrater som druesukker. Men nok om det. Nedenfor her sier du at du ikke har noen symptomer på diabetes... Hva blir det til? Men det er litt merkelig også, fordi før jeg spiser er blodsukkeret på ca. 6-8 mmol/L og etter f.eks. middag (halvannen time etter) så er det 8.5 o.l. Drikker jeg f.eks. 0.5 liter brus med sukker øker bloduskkeret til 10-14, men det detter ned igjen etter en stund. - Og det ser helt normalt ut spør du meg... Før middag har du litt lavt blodsukker, for glukosen er blitt brukt opp(energien). Så etter middag har du ganske normalt blodsukker pga rimlig treige karbohydrater du spiste under middagen. Drikker du brus får du i deg mye raskere karbohydrater, og derfor stiger blodsukkeret fort og detter raskere. Det kan hende at jeg har ødelagt "systemet" i kroppen med alt sukkeret jeg har tatt. Nå reagerer kroppen slik at den kanskje trekker alt sukkeret til seg og det er derfor kanskje blodsukkeret stiger så høyt etter at jeg har spist brus med sukker, eller pålegg med sukker o.l. Men det går ned igjen.. Så insulin produksjon må jeg jo ha! -Insulin fungerer sammen med glucagon(husket riktig navn her..?) som en gass og brems. Når blodsukkeret blir for høyt bremser insulinet det med å senke blodsukkeret. Blir blodsukkeret for lavt tilføyer kroppen glucagon (så lenge det er) for å høyne blodsukkeret. Akkurat som gass og brems for å tilpasse en fart... Så det høres fortsatt normalt ut. Ingen i min familie har diabetes! Jeg har heller ingen symptomer til diabetes. Er verken tørst elelr går mye på do o.l. Det ene er at jeg ikke er opplagt, men det skyldes at jeg ikke får nok søvn. Sover knapt 6 timer om nattet i tilegg at jeg trener tung styrketrening. - ja, da var det vel ikke diabetes da...? God natt! Gi meg en på trynet hvis jeg missforstod deg! /mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 25. mars 2001 Del Skrevet 25. mars 2001 Hei, feilaktig kosthold og feilaktig trening kan føre til mange kompikasjoner og problemer. Spis normalt, vanlig, sunn mat, og pass på at du ikke er overtrenet. Tung styrketrening som du har holdt på med lenger enn et par måneder, betyr i realiteten at du er overbelastet (så sant du presser deg og tar deg ut). [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.