Gå til innhold

Skjønner ikke BMI

Gjest EllaPella

Anbefalte innlegg

Gjest EllaPella

Hei jeg skjønner ikke helt dette med BMI.

Eple/pære-testen sier jeg helt klart er overvektig. Men glem den.

BMI-testen sier at jeg er normalvektig.

Men jeg er jo feit. Og det skulle bare mangle:

Jeg spiser bare junk food, (og masse av det, + brus og sjokolade hele tiden), flesket buler på meg og tyter ut over klærne osv.

Jeg har dobbelthake,sideflesk, veldig stor mage og flesk,flesk,flesk på hele meg.

Hvorfor sier da BMI at jeg er normalvektig?

Er det fordi jeg har en benbygning som tilsier at MIN normaltvekt ligger i _nedre_ del av den 'normalvektige BMI-skalaen', slik at jeg derfor likevel er overvektig nå som min BMI ligger i 'midtre normalvektige del av skalaen'??

Altså at jeg er normalvektig med BMI på 19-20, og overvektig med BMI på f.eks 23?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motisaz

nå har jo ikke jeg sett deg da..og tviler på at du er så ille som du sier..men det kan jo være du ikke har så mye muskler, og en lett benbygning?? og husk at mennesker skal ha fett på kroppen og d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pus24

Sannsynligvis har du litt feil oppfatning av hvor feit du er, som så mange jenter, og om eple/pære-testen sier du er overvektig, så har det sannsynligvis med hvordan fettet plasserer seg på kroppen din. Jeg har f.eks. lettest for å legge på meg på magen, det gjør at jeg får epleform som er minst sunn, og det gjør også at jeg ikke alltid føler meg så vel med kroppsformen min, men jeg er faktisk ikke overvektig av den grunn. Har du spinkel benbygning bør du ligge mot de nederste grensene innenfor BMIs normalvekt, men det er ingen grunn til å overdrive... det er jo litt mer enn vekt og høyde som teller også da... lever man sunt og trener riktig, så er det måten man får en kropp man trives i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noor@lis

bmi er bare møl spør du meg... har en bmi på 26 jeg, og er aldeles ikke overvektig... må vurdere beinbygining

og mye annet i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei EllaPella

Du er normalvektig dersom du har BMI i normalområdet. Beinbygningen din vil ikke påvirke dette svaret. Dersom du har høy andel muskelmasse i forhold til fettmasse kan det pårvirke til at du har noe høyere BMI enn ved motsatt kroppssammensetning, men det er eventuelt en fordel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...