Gjest She Skrevet 23. mars 2001 Del Skrevet 23. mars 2001 Er en kvinne på 26 år fra nord i landet. Har ingen barn. "tidligere frisk" (er det ikek det det heter?) Har i et par års tid hatt mye giktsmerter/stivhet i kroppen. Arter seg omtrent slik: stive fingre/håndledd (begge sider: nedsatt funksjon om morgenen - med feks knapper, skruer, melkekartong osv.) Stive skuldre (vondt å løfte opp, bak og ut). Stive tær og ankler. Periodevis stiv korsrygg/hofte og knær (kun i de verste periodene, særlig i forb. med kaldt eller rått vær). Dårlig søvn pga smerter/stivhet om natten. Er kronsik sliten, og kan sove "når som helst". Fungerer best mellom klokka ca 12 og 20 . Har vært hos legen en gang, tatt blodprøver, som ikke viser noe.(RA, Waaler) Har fått naproxen tabletter, som hjelper noe. Har kommet veldig skjevt ut pga dette. Har vært langt nede, og sluttet i jobb (er arbeidsledig, ute av stand til å ta fatt på noe nytt)fordi jeg ikke orket mer.(ikke i samråd med lege)- Mye pga trøtt/sliten/vondt - ble deprimert av å klare så lite, og av å være så "sart". Det var en relativt fysisk jobb, med mye gåing/løfting/bæring. (Hjelpepleier) Legen min sa at jeg måtte trene.(intet mer, intet mindre) Men det gjør så inmari vondt! Jeg er blitt i veldig dårlig form, og innser alvoret i at jeg bør trene. Og vil veldig gjerne komme i gang, sånn at jeg kanskje kan fungere bedre! - Men det er så vanskelig å få til noe, og ha lyst til å fortsette når alt bare gjør vondt. Både mens jeg holder på, og ikke minst natten/dagen etter. Har tidligere jogget og vært et "aktivt friluftsmenneske". Men det er helt uaktuelt nå. Har forsøkt vanlig helsestudio (på egenhånd). Det var ingen suksess. Jeg orker ikke å bli helt sengeliggende en dag etter trening! Jeg vil jo så gjerne! Men har liten oversikt over tilbud til "udiagnostiserte revmatikere". Mye mulig smertene blir forverret av at jeg blir ganske deppa av dette, men de må jo håndteres uansett årsak... Det jeg liker, og som frister er å svømme/bade. Mye pga varmt vann. jeg tåler mer i vann enn på land. Prøvde meg i svømmehallen for en uke siden. - Dette resulterte i en varm, stiv og smertefull skulder. Har økt naproxen til max/døgn (1000-1250/døgn...da blir det gjerne litt novaluzid også da...). Klarer da personlig hygiene og små daglige gjøremål, men heller ikke mer. Så - kan du gi meg tips om hva jeg kan gjøre av trening for å klare trening? Øvelser jeg kan gjøre i basseng uten for mye "veiving" med armene? Vil så gjerne fortsette, for NÅR jeg er i basenget, har jeg det veldig bra! Motivasjonen tror jeg er bra - hva bedre motivasjon kan det være enn å klare å fungere litt i "livet" i gjen? Og til slutt - tror du jeg kan gå til legen min, og be om evt. fysioterapi, eller en grundigere utredning?(feks hos revmatolog? - stor hyppighet av leddgikt RA + lupus? + psoriasisgikt i familene, både hos mor og far).Er usikker på om jeg er "syk nok". Særlig siden blodprøvene var negative, og legen min var sikker på at det ikke var "ordentelig gikt". Skammer meg så veldig over at jeg har gitt opp både "jobb og liv" pga smertene. Er vant til å være sterk og selvstendig, og det er vanskelig å sitte der, å føle seg som en "syter". Dette ble langt og trasig, men jeg rtor jeg må ha litt hjelp... Så - har du noen tips til hva jeg kan trene med, og hvordan jeg skal begynne? Evt. hvor jeg kan finne mer info om "myk" trening? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 25. mars 2001 Del Skrevet 25. mars 2001 Hei, Trening er et must dersom du vil bli bedre fra dine revmatiske plager, men det er da helt avgjørende at du legger opp riktig forhold mellom hvile og aktivitet, øker med riktig mengde, og ikke minst tolker kroppens signaler på riktig måte. Du kan maile meg, så kan jeg sende deg linker og pekere til mye relatert info om dette. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.