libra Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Linskjorter må aldri klores! Det kan se ut for at det går bra når man gjør det, men linfibrene blir fullstendig ødelagt. Ei linskjorte skal vare i årevis, med klor forkorter du levetiden dramatisk. Vask skjorta hver gang du har brukt den, og ikke oppbevar den i plast. Ikke stryk den før du legger den bort, da gulner den nemlig. 0 Siter
muriel Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Prøv å legg den i kefir. Utrolig, men sant. Eller vask den (forsiktig) vaskemiddel tilsatt blekemidler (Omo, Blenda e.l) 0 Siter
Idéfix Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nå har jeg ikke lest svarene, det er altfor mange, men jeg har lært at den kan legges ut i solen for bleking der. Det kommer jeg til å gjøre så sant det blir sol. Uansett - lykke til, får håpe min ser pen ut... 0 Siter
AAA Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Nei nei nei. Linskjorter må aldri klores. De blir ødelagte, fiberne i stoffet altså. Bruk biotex eller noe lignende istedet. Lykke til! MVH 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Er du helt vill? Legge bundasskjorta i klorin?? ABSOLUTT ikke! Du kan prøve et vaskemiddel som heter biotex hvitt, det pleier å fungere He he, du sier det samme som moren min. Jeg skal høre på dere. 0 Siter
puttelull Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Hvis skjorta er av lin, må du ALDRI bruke klorin. Det bryter ned fibrene, og skjorta vil etterhvert gå i oppløsning. Legg den heller ut i sola. Eller: Har du mulighet til å få tak i noe som heter "sitronsåpe" (selges på homeparty), så bruk det! Da væter du området som har gulna, og gnir med såpa over til det begynner å skumme. Deretter lar du dette ligge i 30 min, og da putter du hele skjorta inn i vaskemaskinen, setter denne på 40 grader (!? Husker ikke, men ikke 60). Da blir skjorta rein som gull! Sitronsåpa kan også brukes på bomullsskjorter, ullgensere osv. Unik! 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 Nææææhæhæi så! *S* Ok, så er det kanskje det, da. Klorin er et rent stoff og biotex er blandet av forskjellige stoffer. Biotex inneholder en del av det stoffet som er i klorin. Det er mengden som brukes som er viktig. 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 15. mai 2006 Skrevet 15. mai 2006 He he, du sier det samme som moren min. Jeg skal høre på dere. Husk at du bruker de samme stoffene som i klorin, og at du må være ytterst forsiktig med å ikke bruke for mye. Lin tåler ikke mye av slike blekestoffer. Skal egentlig ikke brukes, men i nød så... 0 Siter
Line Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 En av damene på jobb sa her ei natt at bunadsskjortene gulner dersom de blir strøket før de henges inn i skapet! Det var IKKE jeg klar over. Sikkert derfor min er gulnet litt da... Den skal ikke strykes før man skal bruke den, sa hun, dersom fargen skal bevares. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.