Gå til innhold

Homofili en hjerneskade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med homofili strider mot naturens gang. Noen som vet hva det kommer av..er det en genetisk feil, eller noe psykisk?..eller noe annet. Det som er rart er jo såpass mange også er det. Jeg har hørt at 1/20 eller noe er homofil...merkelige greier

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• strutle

13

• musikeren

5

• andor

3

• pirko

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette med dumhet og intoleranse strider mot naturens gang. Noen som vet hva det kommer av..er det en genetisk feil, eller noe psykisk?..eller noe annet. Det som er rart er jo såpass mange lider av det. Jeg har hørt at 1/20 eller noe er dumme...merkelige greier

Skrevet

Kan godt hende en del kommer til å steile etter den formuleringa, men jeg synes egentlig det er et rimelig spørsmål. Jeg har blant annet lest om tilfeller der det virka som om det var psykiske årsaker som lå til grunn for den homoseksuelle legningen. Om en vil definere dette som ekte homofili er en annen diskusjon.

Det som er helt klart er at de som er "ekte" homser har en eller annen feil i systemet. Homofili er tross alt et så stort avvik fra det normale, at det må kalles unormalt. Ergo, her er det en feil.

Skrevet

Dette med dumhet og intoleranse strider mot naturens gang. Noen som vet hva det kommer av..er det en genetisk feil, eller noe psykisk?..eller noe annet. Det som er rart er jo såpass mange lider av det. Jeg har hørt at 1/20 eller noe er dumme...merkelige greier

Jeg vil også kalle det dumhet når folk, som deg, går med så svære skylapper.

Skrevet

Jeg så et fjernsynsprogram engang om hjernen til homofile. Vet ikke helt om hjerne"skade" er rette ordet, men de forskerene der mente at hjernen til homofile hadde avvik i forhold til heterofile. Husker ikke helt hvordan, men det hadde noe med kjønn, kvinne/mann og gjøre.

Gjest Christian Anker, lege
Skrevet

Homofili er en ingen hjerneskade, men uttrykk for kjærlighet mellom to mennesker.

Når den seksuelle legningen hos mennesker fastlegges vet man ikke sikkert, men det skjer tidlig og i likhet med andre egenskaper er den trolig et resulatat av arv (gener) og biologisk/psykologisk miljø.

De fleste hetero- og homofile merker allerede i barndommen, hvilket kjønn de tiltrekkes av og forelsker seg i.

Jeg synes det er leit at enkelte bruker betegnelsen hjerneskade i forbindelse med homofili da det skaper assosiasjoner til sykdom eller funksjonssvikt.

Vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke snakk om å ha skylapper på... Jeg fatter ikke at folk gidder å bry seg så mye med dette "problemet". Det fins så mye annet man kan sitte å gruble over! Homofili er vel ingen skade! det er det DUMMESTE jeg har hørt..og jeg tror det er fryktelig mange fler enn 1/20 som er dumme.

Skrevet

Det er ikke snakk om å ha skylapper på... Jeg fatter ikke at folk gidder å bry seg så mye med dette "problemet". Det fins så mye annet man kan sitte å gruble over! Homofili er vel ingen skade! det er det DUMMESTE jeg har hørt..og jeg tror det er fryktelig mange fler enn 1/20 som er dumme.

Skrevet

Jeg tro homofili ligger i genene.Har selv 2 onkler,en tremening+en bror som er homofil.Ingen av di har noe som helst problemer med hjernen

Skrevet

Det at den intelligente ex`n din kvittet seg med deg, var nok en veldig riktig beslutning.

Gjest Arielle
Skrevet

Homofili strider ikke med naturens gang, det er ikke en genteisk feil, det er ikke feil og det er ikke psykisk.

Forskerne mener at det er i genene. Og homofili er like naturlig som heterofili.

Det er ikke så gøyt for de homofile og bli sett ned på. Hvordan ville du følt deg hvis heterofile ble sett ned på og det var mot gud å være hetero o.s.v.?

Du må se det fra deres side og ikke dømme dem p.g.a. deres legning, det har verken du eller andre overhodet ingen rett til. Du kan mene at du ikke liker dem, det er greit nok.

Jeg er hetero, er samboer og har en datter, Hvis hun forteller meg en dag at hun er lesbisk, så vil ikke det forandre vårt forhold mellom hverandre. Ja det vil være rart, men jeg vil alltid elske min datter uansett hva som skjer, hva hun gjør, hva hun blir og hva slags legning hun har.

Skrevet

Skade eller ikke skade, normalt er det ikke. Jeg bruker ikke "skade" om denne legninga forøvrig, men jeg kaller det for en feil, det mener jeg det er. Homsene kaller det vel helst en gave*S*

Men det er mye rart det går an å gruble over, og akkurat det at naturen tar andre veier innimellom er vel egentlig til å undres over. Ikke så merkelig det? Sjøl så fikk jeg meg en tankevekker når jeg leste om disse som det var psykiske årsaker til at var homofile. Etter det er jeg ikke så skeptisk lenger til at homsene kan kureres.

Skrevet

Det at den intelligente ex`n din kvittet seg med deg, var nok en veldig riktig beslutning.

Noen er usaklige. Noen er uintelligente. Du klarer begge deler på en gang. Gratulerer!

Skrevet

Homofili "strider mot naturens gang", sier pirko. Hvordan det, siden det nettopp er naturen som skaper homofile - og alt annet? Jeg antok også for noen år siden at homofili f eks "måtte være en psykisk sykdom". Fordi jeg selv ikke kunne identifisere meg med eller forstå slik legning. Siden har jeg lest litt om emnet - og endret mening.

Jeg anbefaler en bok som heter Hjernen og er skrevet av Rita Carter, utgitt i 1998, på norsk i 1999 på Ascheoug forlag. Her fortelles i forenklede vendinger om nyere hjernefoskning - og det henvises til forskningslitteratur gjennom hele boka.

Hvis f eks et guttefoster ikke får den rette hormontilførselen før fødselen, vil hjernen hans bli mer feminin. (Det er jo mye forskning som ligger bak det å kunne beskrive kroppens prosesser fra fosterstadiet og gjennom livet, så dette blir jo svært forenklet.) Men ett er sikkert - hjernen styrer hvordan vi "er" - også om vi blir homo- eller heterofile.

I denne boka står det at de viktigste strukturelle forskjellene som hittil er observert mellom menns og kvinners hjerner er: Den hypothalaiske kjernen INAH3...osv...som er ansvarlig for kjønnstypisk mannlig seksuell atferd. Og Corpus callosum - båndet av vev som de to hjernehalvdeler kommuniserer gjennom. Hvordan hjernen ender opp med å fungere, er avhengig av miljøet i livmoren under svangerskapet - men også av gener - og genene utløser igjen f eks hormoner i den gradive kvinnekroppen - som påskynder enten maskulin eller feminin hjerneutvikling. Om faktorer som forurensing og maten vi spiser eller ikke spiser kan ha noe å si i denne sammenheng, kan vi ikke uttale oss sikkert om, så lenge det ikke er forskning som entydig beviser eller motbeviser det.

Ingen har helt identiske hjerner ved fødselen, ikke engang genetisk identiske tvillinger, kloner! Fordi små forskjeller i fosteromgivelsene er nok til å påvirke utviklingen deres. Dette også iflg nevnte bok. Les den!

Det er ingen som kan noe for hvordan hjernene deres er konstruert. Om du er født med mannskropp, men en hjerne som fungerer feminint, kan du ikke "ta deg sammen" eller "helbredes" for dette. Det måtte i så fall bli via hjernekirurgi. Vi kan da ikke operere alle med atferd vi ikke liker eller ikke forstår? Ville det være "normalt"?

Til pirko vil jeg si at kanskje har vi som dømmer homofile, ut fra våre egne, snevre, følelsesmessige oppfatinger, et større "hjerneproblem" enn dem som er nettopp homofile.... VI burde ha hjerne til å kunne se og forstå at forskningen beviser at homofili IKKE er en "sykdom".

Homofili er ikke mer "sykdom" enn det faktum at noen fødes med blå, andre med brune øyne, eller at noen har legning for matematikk, andre for språk osv. Det er ikke mye intelligent å hetse noen fordi de er kløppere i matte, selv om vi personlig ikke liker det... Vi kan ikke "fjerne" alt vi misliker eller ikke forstår i denne verden...eller hva?

Skrevet

Læs reglerne for DOL.

Citat:

"Det forventes at brukerne tar hensyn til hverandre og

viser alminnelig god folkeskikk.

Uønsket er innhold som er

støtende eller skadelig for personer eller grupper"

Citat slut.

Syntes du mangler folkeskik.

Mød homofile som dine medmennesker,og du vil opleve, helt almindelige mennesker. Eneste forskel er bare deres sexliv.

Vh.

Skrevet

Skade eller ikke skade, normalt er det ikke. Jeg bruker ikke "skade" om denne legninga forøvrig, men jeg kaller det for en feil, det mener jeg det er. Homsene kaller det vel helst en gave*S*

Men det er mye rart det går an å gruble over, og akkurat det at naturen tar andre veier innimellom er vel egentlig til å undres over. Ikke så merkelig det? Sjøl så fikk jeg meg en tankevekker når jeg leste om disse som det var psykiske årsaker til at var homofile. Etter det er jeg ikke så skeptisk lenger til at homsene kan kureres.

Det foreligger ikke god dokumentasjon som tilsier at homofili kan "kureres" ved psykoterapeutiske metoder.

Det er da heller ikke behov for å kurere en frisk person.

Vennlig hilsen

Skrevet

Det foreligger ikke god dokumentasjon som tilsier at homofili kan "kureres" ved psykoterapeutiske metoder.

Det er da heller ikke behov for å kurere en frisk person.

Vennlig hilsen

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater
Skrevet

Overskriften på innlegget ditt er "tendensiøs", og mange har reagert på den. Kanskje ville du valgt den og den første setningen i innlegget ditt anderledes om du skulle spurt på nytt.

Essensen i spørsmålet ditt er imidlertid interessant. Det mest korrekte svaret finner du i "strutles" gjengivelse fra den boken som blir nevnt.

Nyere forskning går i retning av å forklare homofili på bakgrunn av endringer i hjernen som forligger allerede ved fødselen. Teoriene om psykologiske faktorers betydning etter fødselen tones ned og er på vikende front.

Dette temaet er svært følsomt på begge sider av frontene, og usaklighetene øker i takt med emosjonene her som i andre saker. Etter min mening må dette ikke hindre oss i å diskutere også dette tema på en saklig måte.

Skrevet

Hva er så merkelig med homofili da? Det er jo bare en seksuell legning som heldigvis flere og flere står fram med og innrømmer!

Jeg syns at de som står fram er tøffe, men jeg har heller ikke ditt trangsyn!

De hyggeligste naboene jeg hadde da Elena ble født er homofile mannlige samboere, de kom på døra og gav henne en pakke, jeg syns ikke de er hyggelige bare pga. det da! Men alt det andre de faktisk "gav" oss andre naboer av både hjelp og støtte!(litt utfor tråden dette)

I tillegg vil jeg si at jeg synest synd på de som skjuler seg i form av ekteskap med annet kjønn fordi de ikke tør stå fram pga. sånne som deg! For ikke å nevne den stakkars ektefellen da!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Skrevet

Kan godt hende en del kommer til å steile etter den formuleringa, men jeg synes egentlig det er et rimelig spørsmål. Jeg har blant annet lest om tilfeller der det virka som om det var psykiske årsaker som lå til grunn for den homoseksuelle legningen. Om en vil definere dette som ekte homofili er en annen diskusjon.

Det som er helt klart er at de som er "ekte" homser har en eller annen feil i systemet. Homofili er tross alt et så stort avvik fra det normale, at det må kalles unormalt. Ergo, her er det en feil.

Jeg har lest at julenissen finnes, men det betyr ikke nødvendigvis at han faktisk gjør det.

Og - det er veldig unormalt å ha rødt hår også, sånn statistisk sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...