Gå til innhold

Har det noen gang blitt observert hvithai i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber

Grunnen til at jeg spør, er at jeg for femte gang drømmer om at det er en hvithai under brygga vår. Hvis jeg fortsetter å drømme dette, tror jeg ikke at jeg lenger tør å bade.

Så nå er jeg litt forvirret over hva som er drøm og virkelighet.

Har det noen gang vært observert hvithai i bunnefjorden?

Fortsetter under...

Gjest blue cucumber

I trondheimsfjorden, blant annet. Det er jo en hai som normalt holder til i varmere strøk, men det hender de kommer nordover også.

".........................................."

Men er det sannsynlig at den kommer til Oslofjorden?

Hvis den har vært i Tr.Heimsfjorden, så må den jo også kunne komme til Oslo-fjorden. Jeg lurer på om det ikke har vært observert hvithai der også, en gang.

Uansett - det er en sjeldenhet med fisk av den typen her til lands, så sannsynligheten er selvfølgelig lav :-) Og det er en dypvannsfisk, som meget sjelden kommer inn mot land.

"............................................"

Det er svært lite sannsynlig at det vil komme hvithai til Oslofjorden.

De få eksemplarene av hvithaien som eventuelt ville forville seg så langt nord som Norge, vil vel mest trolig følge Golfstrømmen (zoologer og andre med detaljkunnskap får rette på meg om jeg tar feil her).

Men det har blitt foretatt sikker observasjon av hvithai i oslofjorden ved en anledning - i 1930.

http://www3.nrk.no/distrikt/vestfold/nyheter/711080.html

• 6 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Det er svært lite sannsynlig at det vil komme hvithai til Oslofjorden.

De få eksemplarene av hvithaien som eventuelt ville forville seg så langt nord som Norge, vil vel mest trolig følge Golfstrømmen (zoologer og andre med detaljkunnskap får rette på meg om jeg tar feil her).

Men det har blitt foretatt sikker observasjon av hvithai i oslofjorden ved en anledning - i 1930.

http://www3.nrk.no/distrikt/vestfold/nyheter/711080.html

Owwæh!

Litt skremt, ja...

Men det er så liten sjanse for å møte på en hai, så en får bare la vær å tenke på det, og bade i vei! :)

Det er mye annet farlig som det er større sjanse for at skjer, som følge at det som mange av oss utsetter oss frivillig for hver eneste dag, som f.eks bilkjøring og røyking. Men vi kan ikke gå og tenke på alt som kan skje. Men røykingen kan vi jo prøve å slutte med. :)

Anonymous poster hash: 35bb7...885

AnonymBruker

Hvis den har vært i Tr.Heimsfjorden, så må den jo også kunne komme til Oslo-fjorden. Jeg lurer på om det ikke har vært observert hvithai der også, en gang.

Uansett - det er en sjeldenhet med fisk av den typen her til lands, så sannsynligheten er selvfølgelig lav :-) Og det er en dypvannsfisk, som meget sjelden kommer inn mot land.

"............................................"

Godt at det er sjelden at den kommer inn mot land.

Men jeg leste at flere haier kommer til norske farvann.

Fra artikkelen:

"Overdreven haifrykt

Som leder for Hjelp Havets Haier er det kanskje ikke uventet at Fredrik Myhre mener menneskenes redsel for hai er sterkt overdrevet. Haier tar livet av fem-seks mennesker hvert år, noe Myhre anser som et lavt tall med tanke på det store antallet mennesker som oppholder seg i og på sjøen hvert år.

– Det hevdes at fallende kokosnøtter tar livet av rundt 150 mennesker årlig. Det er i hvert fall mye større sjanse for å miste livet i en bilulykke på vei til stranden enn for å bli drept av hai. Jeg skjønner vår redsel for å bli spist levende. Men faren for at det skal skje, er minimal, påpeker han.

Han tror mye av hairedselen skyldes filmen «Haisommer», regissert av Steven Spielberg. Filmen fra 1975 er basert på Peter Benchleys roman «Jaws». I årene før Benchley døde i 2006, brukte han mye av sin tid på å avkrefte myten om at haier er menneskeetende monstre."

Men http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/02/17/hai-soeker-til-norske-farvann

AnonymBruker

Hvithai i Trondehimsfjorden — det vil jeg gjerne se en kilde på.

hmm. Jeg finner ingen ting på nettet om dette. Er det kanskje ikke sant, da?

Jeg leste om håbrann:

"Om arten: Som medlem av haifamilien makrellhaier (Lamnidae) blir håbrannen ofte forvekslet med sine mer beryktede medlemmer. Overskrifter som ”Hvithai observert av Nordsjødykkere” og ”Monsterfisken makrellhai fanget av fisker” forekommer med jevne mellomrom i tabloidenes blekk uten grunn. "

Er det dette som har skjedd her, og at den evt nyhetsartikkelen er slettet etter at de fant ut at det var feil hai

Se http://www.hjelphavetshaier.org/hbrann.htm

Bestefaren min så en Hvithai i Mjøsa på 60-tallet. Da må den ha kommet fra ytre Oslofjord.

Har jo også hørt om dem som fisker torsk i Valdres, så! :P

Forøvrig ville jeg vært mer redd for denne på min svømmetur enn hai: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.10969792

Ellers kan vi vel bare glede oss til den årlige dosen forbrenning fra norsk brennmanet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...