Gå til innhold

trenger råd - høy makspuls/lav hvilepuls

Cecilie1975

Anbefalte innlegg

Cecilie1975

Heisann alle som kan noe om puls!!

Jeg er en jente på 26 som trener veldig mye, både som spinninginstruktør og for meg selv. Jeg er slank/normalvektig (57 kg, 170 cm). Har hatt alvorlig anoreksi med svært lav vekt og med puls så lav som 30 for noen år siden.

For tiden er pulsen min ofte 40, også på dagen/kvelden hvis jeg slapper av. Det hender at jeg fryser sinnsykt og da er pulsen ofte lav. Er den FOR lav??

Når jeg trener kan jeg holde pulsen på 170-190 i flere timer uten større problemer, og ikke sjelden når den 200++. Har ikke testet makspulsen min vha avansert utstyr, men den er garantert høyere enn 220 minus alder.

Lurer på om det er skadelig å trene med 180++ i puls 4 ganger i uka i mer enn 30 min pr gang??

Trener 1-2 ganger med langkjøring (1,5-2 timers spinning) i tillegg i uka, men har alltid problemer med å holde pulsen nede i 150. Den "vil" opp i minst 170 før jeg føler at jeg trener.

Vil noen please analysere dette og gi meg noen råd???

Jeg er en person som nemlig har lett for å overdrive treningsmengde og -hyppighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

det er litt vanskelig for meg å fastslå undertrening/overtrening her. Jeg trenger flere opplysninger om din trening og kroppslige respons.

Svært høy puls kan komme som følge av både for mye trening, eller for lite. Dersom du kjører fire økter i uka og da med skikkelig guff der du tar deg ut, så tror jeg vi kan se nærmere på overtrening.

Blant symptomer på overtrening finnes både nedsatt hvilepulse og svekket temperaturregulering. Jeg vil tro begge kan tilskrives en nedsatt forbrenning. Du har da en uheldig treningstilstand som du bør komme ut av, da du tåler lite kalorier før vektøkning, gjerne noe redusert muskelmasse og stagnasjon hva treningsresultater angår.

Mail meg på [email protected], så kan jeg sende deg en fullstendig liste over symptomer på overtrening. Da vil du kunne, i større grad, avgjøre hvorvidt du selv mener det er overtrening som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...