Gjest musikalsk idiot Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Noen som kan forklare det for meg helt enkelt, gjerne litt om hva takt er og sånn. Er helt 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Takten sier noe om hvor mange noter det er plass til mellom to taktstreker (de vertikale strekene). I 4/4 takt går det 4 fjerdedelsnoter per takt, eller to halvnoter, eller en helnote. I 2/4 takt går det bare 2 fjerdedelsnoter på en takt (og takt er som sagt avstanden mellom to taktstreker). I 4/4 takt er rytmen gjerne (tung - lett - halvtung - lett) eller (tung - lett -lett -lett) mens i 2/4 takt er det (tung - lett). Marsjer er gjerne i 2/4 takt, vals er i 3/4 takt (tung - lett - lett). 0 Siter
puttelull Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Takten sier noe om hvor mange noter det er plass til mellom to taktstreker (de vertikale strekene). I 4/4 takt går det 4 fjerdedelsnoter per takt, eller to halvnoter, eller en helnote. I 2/4 takt går det bare 2 fjerdedelsnoter på en takt (og takt er som sagt avstanden mellom to taktstreker). I 4/4 takt er rytmen gjerne (tung - lett - halvtung - lett) eller (tung - lett -lett -lett) mens i 2/4 takt er det (tung - lett). Marsjer er gjerne i 2/4 takt, vals er i 3/4 takt (tung - lett - lett). Bra forklart, Ugga Bugga!;-) (Er musikklærer, og kunne ikke gjort det bedre selv!) 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Bra forklart, Ugga Bugga!;-) (Er musikklærer, og kunne ikke gjort det bedre selv!) Takk for det. Jeg tok pianotimer en gang i tiden, men det begynner å bli en del år siden. Men jeg husker fortsatt prinsippene, da :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Takten sier noe om hvor mange noter det er plass til mellom to taktstreker (de vertikale strekene). I 4/4 takt går det 4 fjerdedelsnoter per takt, eller to halvnoter, eller en helnote. I 2/4 takt går det bare 2 fjerdedelsnoter på en takt (og takt er som sagt avstanden mellom to taktstreker). I 4/4 takt er rytmen gjerne (tung - lett - halvtung - lett) eller (tung - lett -lett -lett) mens i 2/4 takt er det (tung - lett). Marsjer er gjerne i 2/4 takt, vals er i 3/4 takt (tung - lett - lett). Problemet er jo gjerne at det ofte ikke er så lett å _høre_ forskjell på 2/4 og 4/4. Hvis det første taktslaget er tydelig tyngre, så kan man høre det, men det er jo ikke alltid tilfellet. "................................................" 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Problemet er jo gjerne at det ofte ikke er så lett å _høre_ forskjell på 2/4 og 4/4. Hvis det første taktslaget er tydelig tyngre, så kan man høre det, men det er jo ikke alltid tilfellet. "................................................" Det stemmer, ja. Det samme gjelder forsovidt 3/4 og 6/8 takt. Ikke så lett å høre forskjell alltid. 0 Siter
Prozak Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Det stemmer, ja. Det samme gjelder forsovidt 3/4 og 6/8 takt. Ikke så lett å høre forskjell alltid. Stort sett vil man ikke bruke 6/8 i type valsetakt rytmer, med tung 1 på 1-2-3. I stedet er det vanligere å bruke det i rytmer som er todelte med underdeling på tre. Altså, i 3/4 går det "tung-lett-lett". I 6/8 går det gjerne "tung-lett-lett-mindretung-lett-lett". Den typen underdeling bruker man også i rytmer som 4/8 o.s.v. På samme måten deler mange gjerne 9/8 takt inn i tre, med underdeling på tre o.s.v. Poenget, lett forklart: 6/8 er som regel annerledes enn 3/4 :-) "............................................" 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Stort sett vil man ikke bruke 6/8 i type valsetakt rytmer, med tung 1 på 1-2-3. I stedet er det vanligere å bruke det i rytmer som er todelte med underdeling på tre. Altså, i 3/4 går det "tung-lett-lett". I 6/8 går det gjerne "tung-lett-lett-mindretung-lett-lett". Den typen underdeling bruker man også i rytmer som 4/8 o.s.v. På samme måten deler mange gjerne 9/8 takt inn i tre, med underdeling på tre o.s.v. Poenget, lett forklart: 6/8 er som regel annerledes enn 3/4 :-) "............................................" Jo, men 4/4 er jo som regel annerledes enn 2/4 også, da. Poenget var vel at det ikke alltid er så lett å høre forskjell på en tung og en "halvtung". 0 Siter
Prozak Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Jo, men 4/4 er jo som regel annerledes enn 2/4 også, da. Poenget var vel at det ikke alltid er så lett å høre forskjell på en tung og en "halvtung". Sant, sant :-) "...................................." 0 Siter
frosken Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Takk for det. Jeg tok pianotimer en gang i tiden, men det begynner å bli en del år siden. Men jeg husker fortsatt prinsippene, da :-) Du hadde nok en bra pianolærer! Min brukte mye tid første spilletime på at jeg skulle pugge navnet på alle oktavene på pianoet...(noe sånt som kontra-bass-store-lille-enstrøken-tostrøken osv.) Ikke spesielt nyttig å vite når du er 7 år...*s* 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Du hadde nok en bra pianolærer! Min brukte mye tid første spilletime på at jeg skulle pugge navnet på alle oktavene på pianoet...(noe sånt som kontra-bass-store-lille-enstrøken-tostrøken osv.) Ikke spesielt nyttig å vite når du er 7 år...*s* Du glemte subkontra, så jeg skjønner at dette ikke sitter særlig godt den dag i dag. 0 Siter
frosken Skrevet 4. juni 2006 Skrevet 4. juni 2006 Du glemte subkontra, så jeg skjønner at dette ikke sitter særlig godt den dag i dag. Jeg visste at noe var galt:-(( 0 Siter
Gjest Samaritaner (eller snill mot de snille) Skrevet 27. mai 2007 Skrevet 27. mai 2007 Jeg visste at noe var galt:-(( Kan noen forklare for meg hva musikk og noter har med helse å gjøre? Er vanligvis en snill og hyggelig mann,men nå blir jeg vel egentlig litt irritert? 0 Siter
frosken Skrevet 27. mai 2007 Skrevet 27. mai 2007 Kan noen forklare for meg hva musikk og noter har med helse å gjøre? Er vanligvis en snill og hyggelig mann,men nå blir jeg vel egentlig litt irritert? Du må ha hatt god tid i dag, siden du gidder å irritere deg over kommentarer skrevet for ca ett år siden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.