Gå til innhold

hva er forskjellen på 2/4 og 4/4 takt?

Anbefalte innlegg

Gjest musikalsk idiot
Skrevet

Noen som kan forklare det for meg helt enkelt, gjerne litt om hva takt er og sånn.

Er helt

Fortsetter under...

Skrevet

Takten sier noe om hvor mange noter det er plass til mellom to taktstreker (de vertikale strekene). I 4/4 takt går det 4 fjerdedelsnoter per takt, eller to halvnoter, eller en helnote.

I 2/4 takt går det bare 2 fjerdedelsnoter på en takt (og takt er som sagt avstanden mellom to taktstreker). I 4/4 takt er rytmen gjerne (tung - lett - halvtung - lett) eller (tung - lett -lett -lett) mens i 2/4 takt er det (tung - lett).

Marsjer er gjerne i 2/4 takt, vals er i 3/4 takt (tung - lett - lett).

Skrevet

Takten sier noe om hvor mange noter det er plass til mellom to taktstreker (de vertikale strekene). I 4/4 takt går det 4 fjerdedelsnoter per takt, eller to halvnoter, eller en helnote.

I 2/4 takt går det bare 2 fjerdedelsnoter på en takt (og takt er som sagt avstanden mellom to taktstreker). I 4/4 takt er rytmen gjerne (tung - lett - halvtung - lett) eller (tung - lett -lett -lett) mens i 2/4 takt er det (tung - lett).

Bra forklart, Ugga Bugga!;-)

(Er musikklærer, og kunne ikke gjort det bedre selv!)

Skrevet

Bra forklart, Ugga Bugga!;-)

(Er musikklærer, og kunne ikke gjort det bedre selv!)

Takk for det. Jeg tok pianotimer en gang i tiden, men det begynner å bli en del år siden. Men jeg husker fortsatt prinsippene, da :-)

Skrevet

Problemet er jo gjerne at det ofte ikke er så lett å _høre_ forskjell på 2/4 og 4/4. Hvis det første taktslaget er tydelig tyngre, så kan man høre det, men det er jo ikke alltid tilfellet.

"................................................"

Skrevet

Problemet er jo gjerne at det ofte ikke er så lett å _høre_ forskjell på 2/4 og 4/4. Hvis det første taktslaget er tydelig tyngre, så kan man høre det, men det er jo ikke alltid tilfellet.

"................................................"

Det stemmer, ja. Det samme gjelder forsovidt 3/4 og 6/8 takt. Ikke så lett å høre forskjell alltid.

Annonse

Skrevet

Det stemmer, ja. Det samme gjelder forsovidt 3/4 og 6/8 takt. Ikke så lett å høre forskjell alltid.

Stort sett vil man ikke bruke 6/8 i type valsetakt rytmer, med tung 1 på 1-2-3. I stedet er det vanligere å bruke det i rytmer som er todelte med underdeling på tre. Altså, i 3/4 går det "tung-lett-lett". I 6/8 går det gjerne "tung-lett-lett-mindretung-lett-lett". Den typen underdeling bruker man også i rytmer som 4/8 o.s.v.

På samme måten deler mange gjerne 9/8 takt inn i tre, med underdeling på tre o.s.v.

Poenget, lett forklart: 6/8 er som regel annerledes enn 3/4 :-)

"............................................"

Skrevet

Stort sett vil man ikke bruke 6/8 i type valsetakt rytmer, med tung 1 på 1-2-3. I stedet er det vanligere å bruke det i rytmer som er todelte med underdeling på tre. Altså, i 3/4 går det "tung-lett-lett". I 6/8 går det gjerne "tung-lett-lett-mindretung-lett-lett". Den typen underdeling bruker man også i rytmer som 4/8 o.s.v.

På samme måten deler mange gjerne 9/8 takt inn i tre, med underdeling på tre o.s.v.

Poenget, lett forklart: 6/8 er som regel annerledes enn 3/4 :-)

"............................................"

Jo, men 4/4 er jo som regel annerledes enn 2/4 også, da. Poenget var vel at det ikke alltid er så lett å høre forskjell på en tung og en "halvtung".

Skrevet

Jo, men 4/4 er jo som regel annerledes enn 2/4 også, da. Poenget var vel at det ikke alltid er så lett å høre forskjell på en tung og en "halvtung".

Sant, sant :-)

"...................................."

Skrevet

Takk for det. Jeg tok pianotimer en gang i tiden, men det begynner å bli en del år siden. Men jeg husker fortsatt prinsippene, da :-)

Du hadde nok en bra pianolærer!

Min brukte mye tid første spilletime på at jeg skulle pugge navnet på alle oktavene på pianoet...(noe sånt som kontra-bass-store-lille-enstrøken-tostrøken osv.) Ikke spesielt nyttig å vite når du er 7 år...*s*

mariaflyfly
Skrevet

Du hadde nok en bra pianolærer!

Min brukte mye tid første spilletime på at jeg skulle pugge navnet på alle oktavene på pianoet...(noe sånt som kontra-bass-store-lille-enstrøken-tostrøken osv.) Ikke spesielt nyttig å vite når du er 7 år...*s*

Du glemte subkontra, så jeg skjønner at dette ikke sitter særlig godt den dag i dag. :P

Skrevet

Du glemte subkontra, så jeg skjønner at dette ikke sitter særlig godt den dag i dag. :P

Jeg visste at noe var galt:-((

• 11 måneder senere...
Gjest Samaritaner (eller snill mot de snille)
Skrevet

Jeg visste at noe var galt:-((

Kan noen forklare for meg hva musikk og noter har med helse å gjøre?

Er vanligvis en snill og hyggelig mann,men nå blir jeg vel egentlig litt irritert?

Annonse

Skrevet

Kan noen forklare for meg hva musikk og noter har med helse å gjøre?

Er vanligvis en snill og hyggelig mann,men nå blir jeg vel egentlig litt irritert?

Du må ha hatt god tid i dag, siden du gidder å irritere deg over kommentarer skrevet for ca ett år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...