Gå til innhold

Er dette tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 27 år, som sliter med vonde tanker. Flere ganger om dagen får jeg det for meg at jeg har gjort ting jeg egentlig vet jeg ikke har gjort. Det er vanskelig for meg å skrive denne mailen. Lenge har jeg følt at denne typen tanker er noe jeg har vært alene om å oppleve, og det er først i den siste tiden det har gått opp for meg at så ikke nødvendigvis er tilfellet.

Noen få eksempler:

* Når jeg er ute og kjører bil, får jeg det for meg at jeg har kjørt ihjel noen, eller at jeg på ett eller annet vis har forårsaket en ulykke.

* Jeg har en voldsom redsel for å bli smittet av dødelige sykdommer (f.eks AIDS), samt å smitte andre. Dersom jeg ser blodsøl på gata, oppkast e.l, er jeg sikker på at jeg har fått det i meg.

* Jeg tør ikke å være alene med barn/ungdom, da dette utløser en voldsom overbevisning hos meg om at jeg da på ett eller annet vis har misbrukt dette barnet. Dette til tross for at jeg logisk sett vet at jeg aldri ville vært i stand til å forgripe meg på noen.

* Jeg må hele tiden bruke mye tid og energi på å forsikre meg om at jeg ikke har såret noen, da jeg til stadighet får tanker om at jeg har gjort noe mot noen.

Jeg har utallige eksempler på tilsvarende tanker. Denne type tanker har økt i hyppighet de siste årene, og de krever mye av min energi og tankevirksomhet både på jobb og i fritiden. Når disse tankene melder seg, blir jeg uvel, får sterk indre uro, klarer ikke å roe meg.

Mitt spørsmål til deg er: Er dette tvangstanker (OCD), og hvor kan jeg søke hjelp for dette? Det er viktig for meg å komme i kontakt med noen som har greie på denne tilstanden, og erfaring med behandlingsmetoder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233487-er-dette-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tror jeg ganske sikkert er tvangstanker. Har hatt noe av det samme selv, og det ble i alle fall klassifisert som tvangstanker.

Det innskrenket livet mitt veldig, men så ble jeg deprimert og satt på Cipralex, og gjett hva - tvangstankene ble merkbart mindre da jeg kom opp i en dose på 20 mg! For en bonus.

Nå kan jeg kjøre bil uten å tenke på at jeg ikke kommer til å klare å motstå trangen til å kjøre over i motsatt kjørefelt. Jeg kan også gå inn i et rom med flere mennesker uten å være redd for at jeg skal begynne å synge barnesanger, klappe i hendene eller slå hjul (jada..virker kanskje merkelig, men angsten var absoulutt reell for meg).

Håper du får skikkelig hjelp for tvangstankene dine. Det er så forferdelig når livet blir beslaglagt av sånn angst.

serenity777

OCD

Man trenger ikke være psykiater for å skjønne at du har OCD (obsessional compulsive disorder), tvangslidelse. Prøv å søk på nettet etter kognitive behandlingsformer. Det er den beste behandlingsformen for denne lidelsen.Noen SSRI medisiner kan også hjelpe, zoloft er en av dem. De får du på blå resept.

Ellers kan det være greit å styre unna behandlere som vil snakke for mye om barndommen osv. De fleste er idag enig om at det ikke har noen særlig nytteværdi for OCDpasienter. Kognitive behandlingsmetoder går ut på feks. Man ser en blodflekk og tror man får litt på henda, vel da skal du når du kommer hjem ikke vaske deg, slik du brenner etter å gjøre, men gå med innbilt møkkete hender. Samme hvis du feks får tvangstanker om at du har kjørt på noen, så skal du ikke kjøre tilbake å se. Tro meg, HIV smitter ikke på den måten, og kjører du på noen, så vil du garantert merke smellet. Lykke til. www.tvang.no er også verdt å sjekke ut.

- serenity777

ja, det er tvangstanker. Jeg lider også av tvangstanker og går til psykolog for det.

Eksponeringsterapi o.l er en god måte å redusere tvangstankene på.

Få teknikker til å bearbeide, og ta kontroll over tankene slik at de ikke har kontroll over deg.

Jeg sliter fortsatt og har dårlige perioder hvor det er skikkelig slitsomt.

Men jeg er blitt flinkere så det kan bli bedre.

Det er aldri for sent, søk hjelp.

Lykke til! :)

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, dette er helt sikkert tvangstanker.

Behandlingen av dette består av SRRI i store doser (personer med OCD får nesten aldri bivirkninger), noen ganger tillegg av en liten dose Risperdal og en bestemt type kognitiv terapi gitt av en skikkelig spesialist.

Psykoterapi for OCD er ikke noe for enhver behandler. Dette skal "sentraliseres" til noen få i hvert område som får volumkompetanse.

Behandlingen av dette består av SRRI i store doser (personer med OCD får nesten aldri bivirkninger), noen ganger tillegg av en liten dose Risperdal og en bestemt type kognitiv terapi gitt av en skikkelig spesialist.

Psykoterapi for OCD er ikke noe for enhver behandler. Dette skal "sentraliseres" til noen få i hvert område som får volumkompetanse.

Min psykolog mente jeg hadde best av kognitiv adferdsterapi. Aldri fått noe forslag om å bruke ssri av noe slag da.

Kanskje jeg burde? har pittelitt tvangshandlinger også, som å sjekke at jeg låste døren 2-3 ganger for jeg er ikke sikker på om jeg låste døren første gangen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min psykolog mente jeg hadde best av kognitiv adferdsterapi. Aldri fått noe forslag om å bruke ssri av noe slag da.

Kanskje jeg burde? har pittelitt tvangshandlinger også, som å sjekke at jeg låste døren 2-3 ganger for jeg er ikke sikker på om jeg låste døren første gangen.

Generelt er handlinger lettere å påvirke med kognitiv terapi enn tvangstanker.

Det er effekten som avgjør om du i tillegg trenger medisiner. Intet er bedre enn at effekten av kognitiv terapi er så god at du ikke trenger tilleggsbehandling.

Gjest Lysglimt

Ved OCD,virker medikamenter også uten kognitiv terapi?

Er jo ikke alle som er mottakelig for behandling,barn f.eks...

Hei Tjorven78!

Dette er OCD ja...

Jeg har det, og har akkurat slike tanker som deg...

Må konsentrere meg at jeg gjør ting "riktig", at jeg ikke sårer noen, er redd for smitte osv.

Jeg har fått riktig behandling, og er nå blitt utrolig mye bedre:))

Lykke til!

PS, anbefaler en tur på www.ananke.no

Stor klem fra,

Hva bør mitt neste skritt være?

Hei Tjorven78!

Dette er OCD ja...

Jeg har det, og har akkurat slike tanker som deg...

Må konsentrere meg at jeg gjør ting "riktig", at jeg ikke sårer noen, er redd for smitte osv.

Jeg har fått riktig behandling, og er nå blitt utrolig mye bedre:))

Lykke til!

PS, anbefaler en tur på www.ananke.no

Stor klem fra,

takk for svar!

Oppløftende å høre at du er blitt bedre:-) trodde nesten ikke det gikk an jeg..

Annonse

takk for svar!

Oppløftende å høre at du er blitt bedre:-) trodde nesten ikke det gikk an jeg..

Nei, det trodde ikke jeg heller... Gikk lenge til psykiater som bare pratet om barndom osv... Som de sier nedover tråden her, pass på at de ikke bare prater, men at du får eksponeringstreing.

Og som NHD sier, det er viktig med høy dose SSRI.

Jeg bruker Cirpalex, er veldig fornøyd med den.

Huff, jeg syns så syndt på det. Kjenner særlig igjen det å være redd for å få blod, oppkast osv på seg.

Føler man har det på skoene, og nederst på buksa. Så kommer det inne, så blir ting der slittent. Og går over alt.

Og det med å smitte videre.. Huff, det er utrolig kjpt.

Kjenner også godt igjen det å være redd for å være alene med barn...

Men som sagt, jeg er så mye bedre nå, og fungerer helt normalt ute:)))) Så det finnes håp!

Jeg har fortsatt noen tanker, og dager der det er tungt, men jeg fungerer, og tankene styrer meg ikke. Selv om jeg er redd jeg har blod på meg, vet jeg det er en tvangstankene, og klarer å "stå i mot" og ikke vask eme, bytte klæs osv.

Stå på!!

Ps, ananake har ett samtaleforum:)

Klem!!

Nei, det trodde ikke jeg heller... Gikk lenge til psykiater som bare pratet om barndom osv... Som de sier nedover tråden her, pass på at de ikke bare prater, men at du får eksponeringstreing.

Og som NHD sier, det er viktig med høy dose SSRI.

Jeg bruker Cirpalex, er veldig fornøyd med den.

Huff, jeg syns så syndt på det. Kjenner særlig igjen det å være redd for å få blod, oppkast osv på seg.

Føler man har det på skoene, og nederst på buksa. Så kommer det inne, så blir ting der slittent. Og går over alt.

Og det med å smitte videre.. Huff, det er utrolig kjpt.

Kjenner også godt igjen det å være redd for å være alene med barn...

Men som sagt, jeg er så mye bedre nå, og fungerer helt normalt ute:)))) Så det finnes håp!

Jeg har fortsatt noen tanker, og dager der det er tungt, men jeg fungerer, og tankene styrer meg ikke. Selv om jeg er redd jeg har blod på meg, vet jeg det er en tvangstankene, og klarer å "stå i mot" og ikke vask eme, bytte klæs osv.

Stå på!!

Ps, ananake har ett samtaleforum:)

Klem!!

Misforstå meg rett, men det er godt å se at andre har samme tanker, selv om jeg på ingen måte unner deg dem.

Er så glad du meldte her inne jeg, herlig å høre at du har blitt bedre:-)

Misforstå meg rett, men det er godt å se at andre har samme tanker, selv om jeg på ingen måte unner deg dem.

Er så glad du meldte her inne jeg, herlig å høre at du har blitt bedre:-)

Skjønner hva du mener med det å vite at flere har samme tanke.

Men føler seg så alene, og tror at man er den eneste i verden.

Vet du, det var så herlig å bli kvitt den værste angsten... Jeg husker det var som "ett lokk" falt av hodet mitt, og ting ble lettere. Ogsp meget godt å bli kvitt den"prikkingen" i hendene, når man føler seg skitten.

Ps, i dag raser jeg rundt med niesen min på 3 år, uten å være redd for å smitte henne:)

Stå på!

Oppsøk din fastlege...

Det er dessverre mange leger som ikke vet om ocd. Hvis du trenger hjelp til info e.l kan du kontakte ananke, så kan du få med brosjyrer som er beregnet på fastleger:) (Tror jeg...)

Klem:)

Skjønner hva du mener med det å vite at flere har samme tanke.

Men føler seg så alene, og tror at man er den eneste i verden.

Vet du, det var så herlig å bli kvitt den værste angsten... Jeg husker det var som "ett lokk" falt av hodet mitt, og ting ble lettere. Ogsp meget godt å bli kvitt den"prikkingen" i hendene, når man føler seg skitten.

Ps, i dag raser jeg rundt med niesen min på 3 år, uten å være redd for å smitte henne:)

Stå på!

Oppsøk din fastlege...

Det er dessverre mange leger som ikke vet om ocd. Hvis du trenger hjelp til info e.l kan du kontakte ananke, så kan du få med brosjyrer som er beregnet på fastleger:) (Tror jeg...)

Klem:)

Skal maile dem vedrørende brosjyre jeg! Hjertelig takk for tipset:-)

Flott:) Ps, siden deres har vært nede i nesten hele dag, men ikke gi opp:) Den kommer nok opp igjen.

Håper du har hatt en bra dag, uten for mange tanker.

Klem,

meldte meg inn i den foreningen jeg:-) føler meg modig for tiden,hehe..

Er så rart dette, får nesten tvangstanker om at jeg ikke har tvangstanker...hehe..tenker liksom at det ikke er så ille, og at andre ser ut til å ha det mye verre...jeg lever jo et normalt liv med jobb og sånn...

meldte meg inn i den foreningen jeg:-) føler meg modig for tiden,hehe..

Er så rart dette, får nesten tvangstanker om at jeg ikke har tvangstanker...hehe..tenker liksom at det ikke er så ille, og at andre ser ut til å ha det mye verre...jeg lever jo et normalt liv med jobb og sånn...

Guri malla, det er AKKURAT slik jeg tenkte før det....

Jeg også tenkte at enn om jeg ikke har tvang? Andre har det, men jeg er bare "slem" og ødlegger for de, og kan smitte de på ordentlig osv. Det er ikke bare tanker.

Jeg jobbet jo osv, så jeg kunne da ikke ha ordentlig tvang? Men jo... OCD har jeg helt sikkert.

Det er så rart å høre om slike indentiske ting...!!

Men tro meg, du har tvang/ocd.Tankene prøver ø ødelegge for oss, men vi gir oss ikke.

Flott at du har meldt deg inn!:)) Nå ble jeg glad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...