Gjest Kjersstih Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Heihei. Jeg har et lite spørsmål...Jeg lurer på hvor mange gutter det er som har spiseforstyrrelser. Er det fordi det er så lite utbredt at vi aldri hører om gutter med anorexia, eller er det fordi det er så "flaut" for gutter å ha anorexia? Jeg har nemlig hørt at det er flere og flere gutter som får spiseforstyrrelser, men jeg synes å aldri høre noe om dette. Jeg vil sette stor pris på om jeg får vite litt fakta om dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kajja Skrevet 29. mars 2001 Del Skrevet 29. mars 2001 Det er bare media og folk som er påvirket av media og som tror at jenter som slanker seg alltid er anorektikere som gir oss dette inntrykket! Jeg har aldri støtt på en eneste jente med anorexia i virkeligheten, men jeg kjenner en gutt jeg er ganske sikker på har det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stina Skrevet 31. mars 2001 Del Skrevet 31. mars 2001 Gutter går i vide klær, noe som gjør at man ikke så lett ser det. Dessuten tror jeg det er ganske flaut for gutter å ha spiseforstyrrelser, mens det derimot er mange jenter som syns det er "kult". Det stemmer at det er flere gutter som får anorexia, vi legger bare ikke merke til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 Hei Kjersstih Det er mange gutter som har spiseforstyrrelser. Undersøkelser tyder på at 1 av 10 personer som har spiseforstyrrelser er en gutt/mann. Det er riktig at man lurer på om det er en økende forekomst av spiseforstyrrelser hos gutter/menn, men det er ikke sikre undersøkelser som har vist dette. I mannsdominerte miljøer med sterk fokusering på vekt/slanking innen idretten (jockeyer, skihoppere, vektklasseidretter) er det kjent overhyppighet av spiseforstyrrelser. Forekomsten av spiseforstyrrelser (anoreksi og bulimi) blant kvinner i normalbefolkningen er omkring 2 %. I Norge vil vi da finne mellom 25000 og 35000 kvinner med anoreksi eller bulimi i aldersgruppen 15 til 25 år. Forekomsten av anoreksi er ca 0,2-0,5 % hos kvinner. Grunnene til at man sjeldnere hører om gutter med spiseforstyrrelser er nok flere. Det kan bl.a henge sammen med at noen gutter synes det er flaut og ekstra vanskelig å søke hjelp for problemene sine bl.a fordi spiseproblemer er sett på som et typisk jenteproblem. Samtidig er muligens omgivelsene ikke like oppmerksomme på at spiseproblemer er aktuelt for gutter, og derfor får ikke gutter alltid like lett hjelp som jenter. Du kan også stille spørsmålet under forum for spiseforstyrrelser, kanskje de vet mer om dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.